Najważniejszy laur festiwalu, Krakowską Nagrodę Filmową (w wysokości 100 tys. USD), otrzymał Robin Campillo za film „Eastern boys”. Polski Noble Filmowy zdobyła „Ida” Pawła Pawlikowskiego, a specjalne wyróżnienie „Papusza”Joanny Kos-Krauze i Krzysztofa Krauze, natomiast Nagroda FIPRESCI trafiła do filmu „Blind” (reż. Eskil Vogt). Nagrodę Publiczności otrzymał film „Wilgotne miejsca” (reż. David Wnendt).
Jury w składzie Jerzy Stuhr (przewodniczący), Juliet Taylor, Joan Allen, Parker Posey, Mike Newell przyznało Krakowską Nagrodę Filmową (100 000 USD) filmowi „Eastern boys”. Reżyser otrzymał również od Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej obietnicę dofinansowania w wysokości 1.000.000 PLN swojego kolejnego projektu. Największe wrażenie na młodzieżowym jury zrobiła „Viktoria” (reż. Maya Vitkova). W jego skład weszli gimnazjaliści i licealiści, którzy wygrali konkurs na napisanie recenzji filmowej w ramach akcji społecznej Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej "Skrytykuj".
W Konkursie Polskich Filmów Fabularnych nagrodę przyznało Jury w składzie: Kim Cattrall (przewodnicząca), Bahman Ghobadi, Mark Adams i Kim Yutani. Polski Noble Filmowy (100 000 PLN) trafił do Pawła Pawlikowskiego za film „Ida”. Przyznano także nagrody aktorskie (10 000 PLN) za najlepszą rolę męską i żeńską. Laureatami zostali: Dorota Kolak za rolę w filmie „Chce się żyć” oraz Mateusz Banasiuk za „Płynące wieżowce”.
Prestiżową Nagrodę „Pod Prąd”, przyznawaną wybitnej postaci kina za wkład oraz wspieranie filmów i kultury niezależnej otrzymał Benedict Cumberbatch. Aktor pozostawił odcisk dłoni w specjalnej płycie, która umieszczona zostanie w Krakowskiej Alei Gwiazd.
W ciągu 10 dni Kraków był stolicą kina niezależnego. Odbyło się ponad 100 seansów w kinach, na dachach budynków i na barce. Do miasta przyjechało ponad 350 polskich i zagranicznych gości.
Zarówno "Eastern Boys" jak i "Wilgotne miejsca" to niezwykle kontrowersyjne filmy. "Eastern Boys" to kolejna opowieść z homoseksualizmem w tle. 88Daniel, pięćdziesięcioletni przedstawiciel klasy średniej, pewnego dnia na paryskim dworcu Gare du Nord, zauważa młodego Marka, który wpada mu w oku. Mężczyzna zbiera się na odwagę i na kolejny dzień zaprasza chłopaka do siebie, przekonany, że będzie to zwykłe spotkanie z męską prostytutką.** Tymczasem Marek zjawia się w mieszkaniu bohatera w towarzystwie kilku innych kolegów, podobnie, jak on pochodzących z Europy Wschodniej: Rosji, Mołdawii i Ukrainy. Jak się okazuje, wszyscy są członkami gangu, którzy pod pretekstem świadczenia usług seksualnych, zwabiają kolejnych „klientów” tylko po to, żeby ich okraść. Ku swojemu zaskoczeniu, Daniel wpada więc w rodzaj pułapki i to takiej, której rezultatem będą nie tylko starty materialne, ale i zawirowania erotyczno-miłosne (opis dystrybutora).
Natomiast film, który najbardziej spodobał się publiczność również wzbudza kontrowersje. „Wilgotne miejsca” (2013) w reżyserii Davida Wnendta to adaptacja skandalizującej powieści Charlotte Roche. Reżyser z dużą dawką sympatii przygląda się nieokiełznanej i nieustannie prowokującej otoczenie 18-letniej Helen, która ma obsesję na punkcie płynów ustrojowych i cały czas opowiada o swojej fizjologii (opis dystrybutora).
Jak widać polska publiczność i międzynarodowe jury coraz chętniej docenia filmy ziejące kontrowersją i wpisujące się w polit poprawny klimat libertyńskiego świata.
Mat. prasowe
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kultura/251111-kontrowersyjny-eastern-boys-wygrywa-off-plus-camera-publicznosc-za-wilgotnymi-miejscami
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.