KONSERWATYWNE utwory. SEX PISTOLS przeciw aborcji w utworze "Bodies"

fot. screenshot z YouTube
fot. screenshot z YouTube

W 2006 roku konserwatywny „National Review” opublikował listę 50 rockowych piosenek wszech czasów. Postanowiliśmy się przyjrzeć tej niezwykłej liście, która zawiera utwory zupełnie z pozoru nie pasujące do konserwatyzmu.

Lista powstała w oparciu o dwa podstawowe kryteria: musiała to być kompozycja powszechnie znana oraz wyrażać w tekście tradycyjne, konserwatywne wartości. Jakie piosenki znalazły się w zestawieniu najbardziej znanego prawicowego pisma? Najciekawsze jest to, że mamy na niej wykonawców dalekich od pojęcia „konserwatysta”. Jednak ich utwory mówią co innego.

Według amerykańskiej prawicy skupionej woków „National Review” najbardziej konserwatywną piosenką wszech czasów jest „Won’t Get Fooled Again” The Who. Na miejscu 8. został sklasyfikowany utwór Sex Pistols „Bodies” - gwałtowny i wulgarny, ale jednocześnie bolący i piekący hymn antyaborcyjny z najistotniejszym stwierdzeniem zadanym przez punk: „To nie jest zwierzę / To jest aborcja”.

_Sex Pistols - Bodies_

Obecność utworu na liście „National Review” nie oznacza, że zespół wykonujący kompozycję reprezentuje konserwatywne wartości. Pisząc tekst w większości zaprezentowani wykonawcy mieli zapewne inne intencje, ale wbrew codzienności artystów, stały się pociskami w obronie wartości.

Po nagraniu kompozycji „Bodies” w 1977 roku, zespół Sex Pistols nie miał łatwo podczas występów. Utwór nagrany został jako ostatnia studyjna kompozycja na płytę „Never Mind the Bollocks”. Był też szczególny nie tylko ze względu na tekst. W studio na gitarze basowej zagrał Sid Vicious, w żadnej innej kompozycji już tego nie zrobił. Brzmieniowo zespół eksperymentował, stał się prekursorem hardcore. A tekst? Punkowa publiczność właściwie odebrała utwór - jako sprzeciw wobec aborcji. Zespół w czasie wykonywania „Bodies” był szczególnie wyklinany i opluwany. Czy jednak intencja Rottena - wokalisty zespołu - była taka, jaką mu przypisywano? Nie do końca.

_Sex Pistols - Bodies - cd vesrion_

Johnny Rotten, choć wychowany w tradycji katolickiej, nie miał do niej szczególnego przywiązania. Wręcz przeciwnie kontestował wiarę i wszystko co się wiązało z kościołem. Jednak stało się coś, co zatrzęsło „twardym” punkowcem. Namacalne doświadczenie skutku makabrycznego czynu, który był prawnie usankcjonowany. Zamordowania nienarodzonego dziecka i ekshibicjonistycznego obnoszenia się z tym. Sex Pistols uderzał w monarchię i aparat państwa, uderzył też w jego prawo. Zezwolenie na aborcję. Było to proste i nie wymagało zbytniego silenia się na odwagę. Po prostu punk.

_Sex Pistols - Bodies - live 1978_

Opisana w kompozycji historia oparta jest na faktach z życia ich fanki, Pauline. Dziewczyna przeszła leczenie w szpitalu psychiatrycznym, gdzie podobno została zgwałcona przez pielęgniarza. Swoje przeżycia opowiedziała Rottenowi, w którym się zakochała, jako idolu. Miała kontakt ze wszystkimi muzykami Sex Pistols, znała ich, ale to wokalista zespołu został najbardziej porażony tym co zrobiła.

Pauline przeszła kilka aborcji, ale to ta jedna najbardziej wywołała reakcję Rottena. Pauline odwiedziła wokalistę Sex Pistols w jego mieszkaniu w okropnym stanie. Naga trzymała w ręku plastikową torbę, w której było nienarodzone dziecko, usunięte w wyniku aborcji. Torba z makabryczną zawartością wywołała szok. Pauline opowiedziała szczegóły aborcji i to, że zrobiła to dla Rottena, gdyż chce mieć tylko jego dziecko.

tytuł
tytuł

Bodies” w zamyśle Jasia Zgniłka miało być kompozycją dotyczącą ogólnie braku szacunku człowieka wobec samego siebie. Pauline nie szanujące własnego ciała, nie szanująca prawa jej nienarodzonego dziecka do własnego. Nie atakował bezpośrednio prawa kobiet do aborcji, atakował traktowanie człowieka jak zwierzęcia.

W 2000 roku, John Lydon zadeklarował się jako zwolennik pro-choice, popierając we Francji prawo korzystania z pigułek poronnych przez dziewczęta od 13 roku życia, bez wiedzy rodziców. Lydon w sprawie aborcji uważa obecnie, że decyzja w tej sprawie należy do kobiety. W wywiadach tłumaczy, że „Bodies” nie jest kompozycją antyaborcyjną, ma inny kontekst, jest o bólu aborcji.

_Sex Pistols - Bodies - live_

Może i intencja wokalisty Sex Pistols była inna, ale wydźwięk utworu jest nas tyle wyrazisty, że słuchacze nie mają trudności w interpretacji przekazu. Stało się to niezależne od twórcy, „Bodies” przestało być własnością zespołu, stało się symbolem w walce o prawo do życia nienarodzonych dzieci. Stąd też obecność kompozycji na liście konserwatywnych utworów jest całkowicie zrozumiała.

Grzegorz Kasjaniuk

Autor

Wspólnie brońmy Polski i prawdy! www.wesprzyj.wpolityce.pl Wspólnie brońmy Polski i prawdy! www.wesprzyj.wpolityce.pl Wspólnie brońmy Polski i prawdy! www.wesprzyj.wpolityce.pl

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych