John Scofield to artysta wymykający się jednoznacznym klasyfikacjom. Taka jest jego gra – niezależnie od gatunku (czy to jazz, blues, rock czy jakikolwiek inny rodzaj muzyki) w każdym artysta czuje się swobodnie, co pokazuje jego nowa płyta „Überjam Deux”.
Płyta jest późnym dzieckiem idei, która narodziła się dziesięć lat temu po sukcesie płyty „Überjam” (Grammy, 2002). Ci, którzy polubili Überjam, nie będą rozczarowani obecną kontynuacją. Jak mówi artysta:
Korzystaliśmy z wszystkich możliwych stylistyk, choć dominują tam rytmy taneczne. Można powiedzieć, że jest to coś jakby muzyka afrykańska w rozproszeniu. Jest i Rhytm and Blues, Afro-beat, reggae i house, ale zawsze w funkowym wydaniu. Niektóre utwory rodziły się długo, powstawały w czasie dziesięciu lat. Avi Bortnick pracował nad niektórymi pomysłami już od jakiegoś czasu. My je ostatecznie wzięliśmy i rozwinęliśmy do postaci, w której brzmią na płycie.
_Ricky Skaggs & John Scofield Play Ray Charles, „You Win Again”, at Berklee_
John Scofield chętnie opisuje powstanie utworów do nowej płyty i wskazuje swoje typy :
„Boogie Stupid” to mój ulubiony numer, symbolizuje cały projekt. Avi napisał sekcję boogie, a ja dodałem od siebie sekcje melodyczne. „Endless Summer” powstało podczas prób. W studio, gdzie pracowaliśmy, wisiał plakat Australii ze sportowcem surfującym po ogromnych falach. Jak głosił napis umieszczony poniżej – wieczne, niekończące się lato („endless summer”). Wszyscy zgodnie orzekliśmy, że świetnie pasuje do pozytywnego wydźwięku tej piosenki. Al Green Song to inny przykład, którego podstawową wersję opracował Avi. Ja tylko rozwinąłem jego wstępne pomysły. Nie myśleliśmy nad lepszym tytułem, bo w całości utwór ten pozostaje pod wpływem brzmienia płyt Willie Mitchella wydanych w Al Green. John Medeski zagrał na nim na organach, co dodatkowo przypomniało tamte dokonania. „Cracked Ice” to moja melodia i rytm Aviego.
_Możdżer & John Scofield - House of the Rising Sun_
Scofield bardzo przychylnie ocenia talent Aviego:
On jest jednym z najlepszych gitarzystów, z którymi kiedykolwiek przyszło mi grać. Rytmy R&B to jego specjalność. Są tam też dwa utwory oparte na afrobicie – „Camelus” i „Snake Dance”. Różnią się od pozostałych utworów w sposób znaczący. Znać na nich fascynacje Aviego muzyką nigeryjską i zachodnioafrykańską. Ja byłem po raz kolejny odpowiedzialny za warstwę melodyczną.
Gitarzysta tłumaczy swoją nieprzewidywalność chęcią stałego rozwoju, który stylistyka jazzrockowa ciągle mu dostarcza:
Muzyka na „Überjam Deux” reprezentuje style, w których czuję się najlepiej. Zaczynałem czterdzieści lat temu jako artysta jazzrockowy, a ta muzyka, co fascynujące, wciąż się rozwija. Zawsze byłem zainteresowany łączeniem jazzu z innymi stylami, zwłaszcza z innymi wzorami rytmicznymi. Rozwinęło się to dzięki mojej współpracy z Milesem Daviesem. Fuzja stylów i gatunków to cecha charakterystyczna mojego pokolenia!
_John Scofield trio_
Unikatowość tej płyty wynika z połączenia R&B z jazzowo brzmiącą gitarą Johna Scofielda, dzięki czemu „Überjam Deux” daje przykład połączenia, którego nie spotkamy na innych płytach innych artystów. Członkowie zespołu Scofielda: Avi Bortnick (gitara), Andy Hess (bass), Adam Deitch & Louis Cato (perkusja) i gościnnie John Medeski (organy).
John Scofield grał i współpracował z takimi muzykami jak: Miles Davis, Billy Cobham, Jack DeJohnette i Pat Metheny.
GK / Universal Music
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kultura/248090-john-scofield-fuzja-stylow-i-gatunkow-to-cecha-charakterystyczna-mojego-pokolenia