Daniel Bloom: nieulotny, różnorodny i nieprzewidywalny

Czytaj więcej Subskrybuj 50% taniej
Sprawdź
materiały prasowe
materiały prasowe

DANIEL BLOOM - kompozytor i producent muzyczny.Skomponował muzykę min. do filmów "Kallafiorr", "Tulipany", "Wszystko co Kocham".

Znany z pięknych i bardzo przestrzennie rozbudowanych kompozycji. Jego ścieżki dźwiękowe były wielokrotnie nominowane do najważniejszych polskich nagród muzycznych i filmowych. Muzyczny świat, który wykreował Daniel Bloom to rozpoznawalna i bardzo charakterystyczna przestrzeń dźwiękowa. Pojedyncze dźwięki w jego kompozycjach - zwłaszcza elektroniczne - są czymś równie ważnym, co harmonia czy temat muzyczny tworzący melodię. Elektronika, zastosowana w bardzo przemyślany i osobisty sposób stanowi główną siłę kompozytora. Na ścieżce dźwiękowej do filmu "Tulipany" i "Wszystko co kocham" partie fortepianu zagrał Leszek Możdżer. Współpraca artystów przyniosła, oryginalną w swej formie, elektroniczno – fortepianową muzykę.

Daniel Bloom & Leszek Możdżer Trio - Capri Man

Największą siłą muzyki Daniela Blooma jest różnorodność i nieprzewidywalność brzmieniowa i aranżacyjna. Każda z jego płyt jest kompletnie inna. Każda jest oddzielną, muzyczną opowieścią.

Jak mówi sam kompozytor:

… najbardziej fascynuje mnie poszukiwanie i kreowanie dźwięków…

Najnowszym dziełem artysty jest muzyka do filmu Nieulotne w reż. Jacka Borcucha. Premiera światowa filmu miała miejsce w Sundance USA, największym festiwalu kina niezależnego na świecie. To drugi film reżysera, który dostał się do konkursu tego prestiżowego festiwalu. Pierwszym był Wszystko co kocham w 2010 roku.

Trailer de Lasting (Nieulotne)

Muzyka z filmu Nieulotne to elektroniczna symfonia. Rozpoczynający płytę temat grany przez Leszka Możdżera otwiera w sposób przejmujący nieznaną mroczną przestrzeń. Muzyka ta jest nieoczywista, wychodząca często poza 12 tonową, klasyczną skalę. Dźwiękom elektronicznym towarzyszą dźwięki natury jak w „Utworze na muchy i Pasterza” (Composition for flies and Shepherd) czy w „Uwerturze w powietrzu” (Overture In the air). Daniel Bloom posługuje się tu zupełnie inną narracją brzmieniową i kompozytorską, niż na poprzednich płytach. Frazy muzyczne są wyłącznie przyporządkowane kompozycjom na fortepian. Cała reszta to elektroniczna muzyka współczesna pozbawiona granic narzuconych przez 12 tonową skalę. Jest w tym wszystkim przemyślany koncept dostosowania muzyki do rzeczywistego stanu emocjonalnego bohaterów filmu, poprzez tzw. „niezdeterminowanie”. Prekursorami muzyki niezdeterminowanej i odcinającej się od wcześniejszego romantyzmu XIX-wiecznego byli od lat 20 XX wieku min. John Cage i Henry Cowell. Obaj rozstrajali instrumenty i preparowali własne brzmienia tworząc zupełnie nową jakość w muzyce. Instrumenty na płycie Nieulotne, momentami pięknie rozstrojone, rysują bardzo wyrazistą i przejmującą przestrzeń muzyczną. Przez całą płytę przewija się temat główny na fortepian. Pozwala on na chwilę jakby zaczerpnąć powietrza...

Soundtrack do filmu Nieulotne umożliwia widzowi odbieranie obrazu w pełniejszy sposób. To ciąg dalszy historii bohaterów. To ważny krok w poszukiwaniu dźwięków przez Daniela Blooma.

GK / Universal Music

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych