Najlepszy winyl 2012. Promowanie okładek winyli jest częścią promocji muzyki

W tegorocznym głosowaniu na najlepszą okładkę winyla laureatem została okładka płyty zespołu The Temper Trap z Australii. Drugie miejsce otrzymała okładka płyty "Strangeland" fromacji Kane, a trzecie "The 2nd Law" Muse. Ogłoszenie wyników nastąpiło 10 stycznia w Front Room at St Martins Lane w Londynie.

Organizowany już po raz ósmy przez Art Vinyl, konkurs zgromadził 50 oryginalnych okładek płyt winylowych. Vinyl Art są również wynalazcami pierwszej na świecie ramki typu Flip, zaprojektowanej specjalnie dla prezentacji okładek płyt LP. Byli również odpowiedzialni za powołanie pierwszej w Wielkiej Brytanii galerii poświęconej wyłącznie prezentacji okładek płyt. Od 2005 roku organizują ,wspomagający działalność Vinyl Art, coroczny plebiscyt na najlepszy projekt okładki winyla.

Obecnemu głosowaniu towarzyszyło wiele spekulacji, wśród nich jako laureata na najlepszą okładkę winyla wymieniano okładkę albumu "The Light the Dead See" Soulsavers i Dave'a Gahana. Wynik zaskoczył fanów, ale nie fachowców od sztuki projektowania. Tu nie chodziło o najlepszy muzyczny produkt, ale najlepszą okładkę. I choć muzyka, mało znanego w Polsce, The Temper Trap ma sporo pozytywnych odniesień ( The Smith, Depeche Mode, The National, czy Joy Division ), to liczył się artyzm projektu okładki. Pomysł i wykonanie. Okładka drugiej płyty Australijczyków to fotografia zaprojektowana przez Alberto Seveso i Boat Studio z Londynu ( będące częścią Boat Magazine ). Nagrodę odebrali dyrektor kreatywny Boat Studio Davey Centar i projektant, Chris Vickers.

The Temper Trap " Trembling Hands"

Kolejni laureaci, to również okładki, które przyciągają wzrok nie tylko fachowców, ale i laików. "Strangeland" Keane to wyciszona, przestrzenna, piękna fotografia wykonana przez Alex Lake, natomiast tajemnicza wizualizacja na "The 2nd Law" Muse przedstawia pełne kolorów połączenia w mózgu człowieka, fotografia uzyskana dzięki uprzejmości Laboratory of Neuro Imaging z UCLA.

Promowanie okładek winyli jest częścią promocji muzyki. W dobie płyt CD i widocznego wzrostu zainteresowania płytami LP ( choć jednak w dalszym ciągu wśród audiofilów ) wskazanie na znaczenie dla obioru muzyki okładek płyt, jest wyraźnym ukłonem w stronę drugiej połowy lat 60-tych, kiedy grafiki płyt godne były obrazom znanych artystów. Tacy wtedy płyty też projektowali. Nie wszyscy artyści wydają swoje wydawnictwa w wersji winylowej, przez co ubożeje ich graficzna wartość. Wiadomo, że nie o to chodzi, by rzesze fanów nagle zaczęły zaopatrywać się w gramofony, ale okazywany szacunek dla sztuki w pełnym wymiarze godny jest takiego wyróznienia, jakim jest Best Vinyl Art.

W poprzednich latach zwycięzkimi okładkami były projekty Hard-Fi "Stars of CCTV" ( 2005), Thom Yorke "The Eraser" ( 2006 ), The Cribs "Mens Needs, Womens Needs, Whatever" ( 2007 ), Fleet Foxes "Fleet Foxes" ( 2008 ), Muse "The Resistance" ( 2009), Klaxons "Surfing the Void" ( 2010 ) i Bright Eyes "The People's Key" ( 2011).

Oto pełna lista 50 nominowanych płyt The Best Art Vinyl 2012

Grzegorz Kasjaniuk

Dziękujemy za przeczytanie artykułu!

Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.

Autor

Wspieraj patriotyczne media wPolsce24 Wspieraj patriotyczne media wPolsce24 Wspieraj patriotyczne media wPolsce24

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych