Nowy album Jimi Hendrixa “People, Hell & Angels” swoją premierę będzie miał 5 marca 2013. Wydawnictwo będzie zawierać niepublikowane dotąd utwory. W ten sposób wytwórnia chce uczcić 70. rocznicę urodzin Jimiego Hendrixa.
Na 5 marca zapowiedziana jest premiera 12 wcześniej niepublikowanych nagrań Jimi Hendrix z 1968 i 1969. Płyta będzie nosić tytuł " People, Hell and Angels". Z namiastką nieznanych nagrań można było się już zapoznać. Legendarny gitarzysta eksperymentował z nowymi brzmieniami i kierunkami muzycznymi na płycie " First Rays of the New Rising Sun", planowanej jako album będący rozwinięciem pomysłów z " Electric Ladyland" , który został wydany pośmiertnie w 1997 roku. W publikowanym obecnie "Somewhere", nagraniu promującym nową płytę, Hendrix siada do gry z Buddy Milesem ( perkusja ) i Stephen Stillsem ( bas ), wspólnie improwizując w jam session psychodelicznego bluesa. Miał to być zalążek kolejnego etapu rozwoju gitarzysty. Nagranie z 1968 roku, "Somewhere" wypełnione jest charakterystycznym, jęczącym, brzmieniem gitary Hendrixa i długimi, rozpoznawalnymi solówkami gitarowymi. To, na tamte czasy, unikatowa umiejętność, ciągle innowacyjnej gry. Z wysłuchania utworu "Somewhere" można wnioskować, że Hendrix planował dopiero złożoność swojej techniki gitarowej. Wszystko było przed nim.
Jimi Hendrix za życia wydał cztery albumy wydane między 1967 a 1970 rokiem: “Are You Experienced”, “Axis: Bold As Love”, “Electric Ladyland” i “Band Of Gypsys”. Po jego tragicznej śmierci ( 18 wrzesnia 1970 roku ) zostało wydanych kilkanaście tzw. albumów studyjnych, z ktorych ostatni "Valleys Of Neptune" ukazał sie w 2010 roku. Do tego dochodzą przeróżne kompilacje i bootlegi. 27 listopada 2012 roku wytwórnia Experience Hendrix LLC i Sony Music/Legacy Recordings zapowiedziała wydanie płyty "People, Hell&Angels" jako uczczenie 70 rocznicy urodzin genialnego gitarzysty. Są to kompozycje, które powstały poza oryginalnym trio Jimi Hendrix Experience z sesji nagraniowych 1968-1970, zagrane min. z Stephen Stills, Buddy Miles czy Billy Cox. Te dwanaście nagrań obejmuje szereg unikatowych dźwięków i stylów zawierających wiele elementów, takich jak saksofon, klawisze, jazzowa perkusja i innowacyjne brzmienie gitary. Współproducentami albumu byli: Janie Hendrix, Eddie Kramer oraz John McDermott.
Eddie Kramer, producent zapowiadanej płyty, prezentuje także wyjątki z utworu Somewhere, wykonanego przez Hendrixa, Stephena Stillsa (bas) i Buddy’ego Milesa (perkusja).
Kramer był szczególną postacią w życiu Hendrixa. Znali się od stycznia 1967 roku. Rejestrował wiele koncertów Jimiego, i brał udział w produkcji każdego albumu Hendrixa. Od 1997 roku każda płyta nadzorowana jest wspólnie przez wspólnie przez Kramera, Janie Hendrix oraz Johna McDermotta.
Janie L. Hendrix, Prezes CEO Experience Hendrix LLC, powiedziała:
Cieszymy się, że możemy opublikować album PEOPLE, HELL & ANGELS w czasie obchodów 70. rocznicy urodzin mojego brata. Ta płyta podkreśla to, co wiemy cały czas: że nigdy nie było i nigdy nie będzie muzycznej siły równej jego sile. Czerpiemy inspirację z tego, co pozostawił nam i następnym pokoleniom …po prostu na wieczność.
“People, Hell & Angels” tracklista:
- Earth Blues
Zupełnie inaczej niż w wersji wydanej po raz pierwszy w ramach "Rainbow Bridge" w 1971 roku. Zarejestrowany 19 grudnia 1969 , zagrali go Hendrix, Cox i Miles bazując na stylu funk.
- Somewhere
Wersja nagrana w marcu 1968 z Buddy Miles na perkusji i Stephen Stills na basie. Całkowicie różni się od wszelkich wcześniejszych wersji, które kiedykolwiek były dostępne.
- Hear My Train A Comin
To wspaniałe nagranie zostało zarejestrowane podczas pierwszej sesji w historii Jimiego z Billy Coxem i Buddy Milesem. Sekcja rytmiczna zagrana z potęgą, z którą pojawił się później na" Gypsys". Jimi pokazał tutaj głęboką miłość do bluesa. Grę z obu muzykami Jimi określał jako "nowy typ bluesa". Groźne wstawka gitary Jimiego na wstępie jest chlubą tej spuścizny.
- Bleeding Heart
To arcydzieło inspirowane przez Elmore Jamesa, ulubionego wykonawcy Hendrixa. Wykonał tę kompozycję wcześniej na koncercie w Royal Albert Hall i próbował uchwycić ponownie ten nastrój w Nowym Jorku podczas sesji studyjnych w następnych tygodniach. Nagrane podczas tej samej majowej sesji w samym 1969 roku, jako "Hear My Train Coming" . Jimi po prostu postanowił zagrać to w innej aranżacji. Zanim zaczęli, Jimi polecił Coxowi oraz Milesowi, że mają zagrać zupełnie inny rytm niż podają standardowe rozwiązania. Potem rozpoczął tę niesamowitą interpretację. Wcześniej nie próbował niczego podobnego.
- Baby Let Me Move You
W marcu 1969 roku, Jimi zaprosił do studia starego przyjaciela, saksofonistę Lonnie Youngblooda. Zanim został odkryty przez Chasa Chandlera w lecie 1966, Jimi sesyjnie grał na gitarze jako sideman dla Youngblooda, min. na singlu "Soul Food". W marcu 1969 roku, podczas wspólnej sesji Hendrix i Youngblood zagrali szybkiego rocka w oprawie klasycznego soulu.
- Izabella
W następstwie festiwalu Woodstock, Jimi zebrał nowy zespół, Gypsy Sun & Rainbows w sierpniu 1969 roku z inżynierem Eddi Kramerem. "Izabella", był jednym z nowych utworów gitarzysty zagranym na na festiwalu Woodstock. Jimi chciał go zrealizować w studio. Ta nowa wersja jest znacznie różniąca się od tej z Band Of Gypsys wydanej przez Reprise Records w 1970 roku. Gra tutaj Larry Lee, stary przyjaciel Jimiego.
- Easy Blues
Kompozycja , ktora była wcześniej znana, ale w wersji krótszej na wydanym 1981 albumie "Nine to the Universe". Teraz jest prawie dwa razy dłuższa, fani mogą cieszyć się dramatycznym współgraniem Jimiego z drugim gitarzystą Larry Lee, Billy Cox i perkusista Mitch Mitchellem.
- Crash Landing
Być może znana jako piosenka tytułowa do kontrowersyjnego albumu z 1975 roku, gdzie do gry Hendrixa pośmiertnie zrobione zostały dogrywki muzyków sesyjnych. Prezentowane tutaj nagranie zostało nagrane w kwietniu 1969 roku. Grają z Hendrixem: Billy Cox i perkusista Rocky Izaak z Cherry People - to muzyczne ostrzeżenie do swojej dziewczyny Devon Wilson ( tzw. gruppie, Hendrix zadedykował jej swój utwór "Dolly Dagger" . Zginęła w niewyjaśnionych okolicznościach w lutym 1971 roku, wypadając przez okno nowojorskiego hotelu Chelsea. Była związana też z takimi artystami jak Mick Jagger, Brian Jones, Eric Clapton, Duane Allman, Miles Davis i Quincy Jones) .
- Inside Out
Jimi był zafascynowany nowymi strukturami rytmicznymi, które ostatecznie przyjęły formę jako "Ezy Ryder". Zarejestrowane przez Mitch Mitchella, Jimi nagrał wszystkie partie basu i do gitary tej fascynującej piosenki - w kulminacyjnym momencie partie gitary prowadząca powielane są przez głośnik Leslie.
- Hey Gypsy Boy
Źródłem tej kompozycji jest utwór "Baby Hey (New Rising Sun)" . Został nagrany w marcu 1969 roku. W przeciwieństwie do wersji z dogrywkami z płyty "Midnight Lightning" z1975 roku, jest to oryginalny zapis. Gra tutaj Buddy Miles.
- Mojo Man
Jimi współpracował w przeszłości, z Albert & Arthur Allen, wokalistami znanymi jako Ghetto Fighters. Przyjaźnił się z nimi w Harlemie, zanim zdobył sławę. To efekt tych inspiracji. Został nagrany ten natchniony, niepublikowany wcześniej utwór w legendarnym Fame Studios w Muscle Shoals. Potem został zabrany z powrotem do Hendrixa w Electric Lady Studios. Jimi wiedział, co zrobić, aby wynieść nagranie poza współczesny R&B. Nagrany z nową hybrydą rocka i rhythm and bluesa.
- Villanova Junction Blues
Na długo przed słynnym wykonywania tej piosenki na Woodstock, Jimi rejestrował tę wersję w studio z Billy Cox i Buddy Miles w tej samej majowej sesji w 1969 roku, która przyniosła też "Hear My Train A Comin'" i "Bleeding Heart", kompozycje zamieszczone na opisywanym albumie. Nigdy w pełni dokończony, utwór jawi się jako przykład twórczych pomysłów, które Hendrix miał nadzieję wykorzystać i doprowadzić do skutku.
Płyta jest już dostępna w sprzedaży on-line w wersji LP.
Grzegorz Kasjaniuk
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kultura/247039-jimi-hendrix-nowa-plyta-na-70-rocznice-urodzin-giganta-rocka-posluchaj