Kolekcje gadżetów i plakatów, związane z komiksem „Tytus, Romek i A’ Tomek” oraz filmami „Kiler” i „Seksmisja” zaprojektowano w ramach akcji „Strefa Sztuki”. W projekcie udział biorą m.in. Henryk Chmielewski „Papcio Chmiel”, Cezary Pazura i Andrzej Pągowski.
Do tegorocznej odsłony akcji zaproszono m.in. Henryka Chmielewskiego - „Papcia Chmiela”, autora serii komiksów „Tytus, Romek i A’Tomek”, aktora Cezarego Pazurę, grafika i autora plakatów Andrzeja Pągowskiego i malarkę Joannę Sarapatę.
Owszem, Tytus był już na koszulkach, były figurki i najrozmaitsze laleczki, ale takiej kolekcji jeszcze nie było
— powiedział Henryk Chmielewski.
Tytus znalazł się na kubkach, termosach czy pokrowcach na laptopy (…). To coś niesamowitego, że Tytus doczekał, po 57 latach, swojej mordki na takich sprzętach
— mówił.
W ramach akcji będzie można kupić także plakaty Andrzeja Pągowskiego, wykonane do takich filmów jak „Hair” (1979) Milosa Formana, „Miś” (1981) Stanisława Barei oraz słynny plakat „Papierosy”.
Na porcelanowych zestawach śniadaniowych, kubkach i poduszkach nadrukowano natomiast projekty Józefa Wilkonia, ilustratora książek dziecięcych.
Powstała także specjalna kolekcja gadżetów „Kilerzy” - na którą składają się m.in. kubki, torby, talerze, magnesy na lodówkę, fartuchy kuchenne - ze słynnymi cytatami z filmów Juliusza Machulskiego „Kiler” (1997) i „Kiler-ów 2-óch” (1999), np.: „Tu Ryba. Wzywam Cię, Akwarium!”. Jej „ambasadorem” jest aktor Cezary Pazura, tytułowy „Kiler”.
Poproszono mnie, bym ten pomysł poparł i tak zrobiłem. Nie mam „zarobku od sprzedanych gadżetów”. To jest ukłon dla filmu, ogromnie sympatyczna akcja. Co do cytatów z „Kilera”, bardzo je lubię, są bardzo zabawne
— mówił Pazura.
W tej historii wszyscy są sympatyczni, nawet gangster „Siara”. Wszystko jest w cudzysłowie. To rodzaj bezpiecznej, żartobliwej przypowieści, która oprócz energii niesie pewne przesłanie: „Proszę państwa, traktujmy to życie z przymrużeniem oka, bo inaczej zwariujemy”. Okazuje się cały czas, że publiczności tego brakuje i publiczność do tego wraca, aby się lepiej poczuć
— tłumaczył niesłabnącą popularność filmu, uznanego przez internautów za „polski film 25-lecia”.
Innym filmem, promowanym w ramach kolekcji jest komedia Juliusza Machulskiego „Seksmisja” (1983). W „Strefie Sztuki” pojawią się torby, kubki i zeszyty z najsłynniejszymi cytatami z filmu, m.in. „Nasi tu byli”, „Ciemność widzę, ciemność” czy „Żeby chłop nie mógł z gołą babą w windzie…”.
W akcję zaangażowała się także malarka Joanna Sarapata. Na związanych z jej twórczością produktach pojawią się dwa obrazy artystki. Są wśród nich albumy na zdjęcia, zestawy filiżanek, porcelanowe kubki, lusterka oraz płócienne torby na ramię.
Przedmioty zostały przygotowane przez studio Fajne Chłopaki, autorów projektów dla marki „Pan tu nie stał” i Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi. W swojej pracy sięgają po inspiracje z okresu PRL-u.
Artysta Włodzimierz Szpinger przygotował kolekcję, w ramach której ukażą się zestawy porcelanowe, bruliony i zeszyty, a także puzzle i pudełka dekoracyjne, ozdobione jego grafikami. Organizatorzy podkreślają „że jego twórczość słynie z baśniowej aury i groteskowych, fikcyjnych postaci”. Do kolekcji wybrano sześć prac Szpingera: „Matrimonium”, „Octopus regina”, „Rafa”, „Rów Mariański”, „Rekonesans” oraz tryptyk „Dom Okeanosa”.
Projekt ma na celu promowanie polskiej sztuki i przybliżenie jej masowemu odbiorcy - przekonują organizatorzy kolekcji Empiku „Strefa Sztuki”.
MG/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kultura/219844-papcio-chmiel-i-pazura-w-strefie-sztuki