Guenter Grass odsłoni w Gdańsku rzeźbę swojego autorstwa

Fot. Fot. Blaues Sofa/CC BY 2.0
Fot. Fot. Blaues Sofa/CC BY 2.0

Laureat literackiej Nagrody Nobla Guenter Grass odsłoni w niedzielę w Gdańsku rzeźbę swojego autorstwa „Turbot pochwycony”. To jedno z głównych wydarzeń tegorocznego, 6. Festiwalu Grassomania, poświęconego twórczości urodzonego w Gdańsku niemieckiego pisarza.

Rzeźba, przedstawiająca rękę trzymającą turbota (gatunek ryby oraz tytuł jednej z powieści niemieckiego pisarza), stanie na przedprożu Gdańskiej Galerii Guentera Grassa przy ulicy Szerokiej.

Pochodząca z lat 80. XX wieku rzeźba jest odlana z brązu. Waży 130 kilogramów i ma 130 centymetrów wysokości. Stanie na postumencie z piaskowca, którego projekt uzgadnialiśmy bezpośrednio z Guenterem Grassem

— powiedziała kierownik Gdańskiej Galerii Guentera Grassa i kurator „Grassomanii”, Marta Wróblewska.

Dzieło to stało do tej pory w ogrodzie pisarza w jego domu pod Lubeką i zostało zakupione przez jedną ze spółek działających na terenie Gdańska.

Przed odsłonięciem rzeźby „Turbot pochwycony”, w ramach 6. Festiwalu Grassomania odbędzie się promocja książki „Guenter Grass. Biografia” z udziałem jej autora Norberta Honszy. Książka, którą opublikowało ostatnio Wydawnictwo Oskar, jest pierwszym na polskim rynku wydawniczym całościowym opracowaniem życia i twórczości autora „Blaszanego bębenka”.

81-letni germanista, emerytowany profesor Uniwersytetu Wrocławskiego, nie pomija w książce epizodu, który jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych w życiorysie pisarza, czyli służby w jednostce pancernej Waffen-SS. Honsza od wielu lat zajmuje się twórczością niemieckiego pisarza i zna go osobiście. Napisał m.in. „Guentera Grassa portret własny” i „Guenter Grass – szaman literatury niemieckiej”.

Tegoroczny Festiwal Grassomania zakończy prezentacja edukacyjnej gry komputerowej pt. „Grassówka” w formie wielkoobrazowych projekcji na fasadach budynków w centrum miasta - Gdańskiej Galerii Guentera Grassa, dwóch kamienicach - róg ul. Piwnej i ul. Kołodziejskiej oraz róg ul. Straganiarskiej i ul. Grobli IV oraz Żurawiu na Długim Pobrzeżu.

To jest gra, która w swojej estetyce przypomina 8-bitowe gry z lat 80. na dawnych komputerach typu Atari, czy Commodore z joystickami. Technicznie, jak w każdej grze, trzeba będzie pokonywać różne przeszkody, aby przejść do następnego poziomu. Treść „Grassówki” będzie zaś ściśle związana z symbolicznymi miejscami z Głównego i Starego Miasta Gdańska, opisanymi w takich powieściach niemieckiego pisarza jak „Blaszany bębenek”, „Wróżby kumaka” i „Turbot+”

— wyjaśniła Wróblewska.

Autorem grafiki i scenariusza gry jest Maciej Salamon, a wątki literackie opracowali Mieczysław Abramowicz i Anna Kowalewska-Mróz.

Po niedzielnej, plenerowej premierze „Grassówki” gra będzie także dostępna na stronie internetowej Gdańskiej Galerii Guentera Grassa.

Niemiecki pisarz swoją wizytę w Trójmieście rozpocznie w czwartek wieczorem udziałem w wernisażu wystawy pt. „Kosmopolityczne tradycje Pomorza - Chodowiecki, Grass, Świeszewski, Targońska” w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie. Ekspozycję przygotowała Fundacja im. Daniela Chodowieckiego z Berlina, która powstała w 1992 r. z inicjatywy Noblisty.

W piątek i sobotę wizyta Grassa w Polsce będzie miała charakter prywatny i rodzinny.

Guenter Grass - pisarz, autor powieści, poezji i dramatów, także rzeźbiarz i rysownik, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie literatury w 1999 r., urodził się 16 października 1927 r. w Gdańsku w rodzinie o korzeniach niemiecko-kaszubskich. Dzieciństwo spędził w Wolnym Mieście Gdańsku. Mieszkał przy ulicy Lelewela w dzielnicy Wrzeszcz.

W 1993 r. radni Gdańska przyznali pisarzowi tytuł Honorowego Obywatela Miasta. Grass jest doktorem honoris causa Uniwersytetu Gdańskiego. Światową sławę przyniosła mu tzw. trylogia gdańska: „Blaszany bębenek”, „Kot i mysz” i „Psie lata”.

MG/PAP

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony.

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.