„W związku z cyberatakiem doszło do naruszenia bezpieczeństwa danych niektórych klientów, pracowników, kontrahentów i partnerów biznesowych Grupy Smyk” - przekazała PAP firma. Większość wykradzionych informacji stanowiły pliki związane z produkcją odzieży, w tym projekty graficzne.
Do ataku cyberprzestępców, polegającego na wykorzystaniu złośliwego oprogramowania szyfrującego (ransomware) wobec części systemów informatycznych Grupy Smyk, doszło 17 marca 2025 roku
— poinformowała firma.
Ustalenia zewnętrznych ekspertów ds. cyberbezpieczeństwa potwierdziły, że doszło do naruszenia bezpieczeństwa części danych, w tym klientów obsługiwanych w procesie zwrotów i reklamacji, pracowników oraz kontrahentów i partnerów biznesowych
— wskazał Smyk w oświadczeniu wysłanym PAP.
Wstępne wyniki analizy przebiegu oraz zakresu zaistniałego incydentu nie potwierdzają, że przedmiotem naruszenia bezpieczeństwa były inne dane naszych klientów niż wskazane powyżej
— podkreśliła firma.
Dodała, że znaczącą część informacji wykradzionych w wyniku cyberataku stanowiły pliki związane z produkcją odzieży, w tym projekty graficzne.
„Skala incydentu została ograniczona”
Jak można przeczytać na stronie internetowej Grupy - dzięki „niezwłocznie” podjętym działaniom skala incydentu została ograniczona.
Naruszanie nie dotyczy bieżących zamówień, a wszystkie systemy działają obecnie bez zakłóceń
— podkreśliła.
Smyk wskazał, że cały czas prowadzi działania wyjaśniające, które mają potwierdzić szczegóły zdarzenia; o sprawie powiadomiono Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) oraz organy ścigania.
Administrator danych (firmy - PAP) zgłosił naruszenie ochrony danych osobowych 18 marca 2025 r.
— przekazał PAP rzecznik prasowy UODO Karol Witowski.
Wszystkie osoby, których odpowiednie dane osobowe zostały naruszone, powiadomimy zgodnie z wymogami prawnymi
— zadeklarowała firma.
Smyk to polska sieć handlowa z artykułami dla dzieci i młodzieży do 14 roku życia. Obejmuje 250 sklepów stacjonarnych w Polsce, sklep internetowy smyk.com, ok. 40 sklepów w Rumunii i na Ukrainie - wskazano na stronie internetowej. Produkty marek własnych firmy - Cool Club i Smiki - są dostępne w 160 sklepach stacjonarnych i w 20 internetowych, należących do partnerów handlowych Smyka, w 20 krajach Europy i Azji.
nt/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kraj/726110-cyberatak-na-smyk-skala-incydentu-zostala-ograniczona
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.