Generał Grzegorz Gielerak, dyrektor Wojskowego Instytutu Medycznego zwrócił uwagę, że „współczesna gotowość obronna to nie tylko szkolenia wojskowe, ale również integracja nauki i służby zdrowia z sektorem bezpieczeństwa”.
Odporność państwa zależy od synergii wielu obszarów – od profesjonalnej opieki medycznej, przez badania naukowe, po rozwój technologiczny. Siłą każdego narodu są nie tylko jego żołnierze, lecz także lekarze, naukowcy i wszyscy zaangażowani w poprawę bezpieczeństwa publicznego
— wskazał we wpisie zamieszczonym w mediach społecznościowych.
Więcej o tej sprawie gen. Gielerak napisał w tekście opublikowanym na portalu defence24.pl.
Patriotyzm XXI wieku
Zwrócił w nim uwagę, że „patriotyzm w XXI wieku wymaga nowego spojrzenia – nie ogranicza się do tradycyjnych form służby czy symboli”.
W Polsce kształtuje się nowoczesne podejście do obronności, które łączy rosnącą świadomość zagrożeń z aktywnym zaangażowaniem obywateli, widocznym m.in. w dobrowolnym udziale w szkoleniach wojskowych i innych inicjatywach proobronnych
— zauważył.
Kluczowe pytania
Gen. Gielerak odpowiedał następnie na kluczowe obecnie pytanie: „jakie działania mogą skutecznie zwiększyć społeczne zaangażowanie i poczucie wspólnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo kraju w obliczu wyzwań XXI wieku?”.
Ułatwianie dobrowolnego szkolenia wojskowego: zamiast od razu przywracać pełny przymus, warto rozwijać programy dobrowolnego przeszkolenia wojskowego dla chętnych. MON już prowadzi takie inicjatywy, jak Dobrowolna Zasadnicza Służba Wojskowa:
Stopniowe oswajanie społeczeństwa z koncepcją powszechnej obrony: rząd powinien prowadzić konsultacje społeczne i eksperckie dotyczące ewentualnego przywrócenia obowiązkowej służby wojskowej na przykład jako ograniczony czasowo lub selektywny pobór;
MON i rząd mogą wprowadzić system zachęt ekonomicznych i edukacyjnych dla obywateli podejmujących szkolenie wojskowe lub służbę w rezerwie, obejmujący ulgi na studiach, preferencje przy rekrutacji do administracji publicznej, dodatki finansowe oraz opłacenie kursów specjalistycznych dla rezerwistów;
Wsparcie organizacji proobronnych: państwo i samorządy powinny wspierać te inicjatywy zarówno logistycznie, jak i finansowo;
Budowanie społeczności lokalnych zaangażowanych w bezpieczeństwo: na poziomie gmin i powiatów warto rozwijać inicjatywy typu „Obrona cywilna 2.0”;
Promowanie postaw obywatelskich i proobronnych poza wojskiem;
Edukacja poprzez media: zarówno media publiczne, jak i prywatne mają istotną rolę w normalizowaniu tematyki wojskowej i obronnej;
Wzmocnienie edukacji dla bezpieczeństwa: w polskich szkołach funkcjonuje przedmiot Edukacja dla bezpieczeństwa, obejmujący m.in. podstawy obronności, pierwszej pomocy oraz zachowania w sytuacjach nadzwyczajnych;
Kształtowanie postaw patriotycznych nowej generacji: patriotyzm młodych ludzi nie musi wyglądać tak samo jak u poprzednich pokoleń, ale szkoły i uniwersytety powinny uświadamiać, że niepodległość nie jest dana raz na zawsze
— wymieniał w tekście opublikowanym na portalu defence24.pl.
CZYTAJ TAKŻE:
as/defence24/X
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kraj/724952-gotowosc-obronna-to-nie-tylko-szkolenia-wojskowe