Nauczanie religii w szkole wpisuje się w długą historię polskiej edukacji - podkreśla prezydium KEP w komunikacie przekazanym PAP w związku z obywatelskim projektem noweli ustawy o systemie oświaty, który zakłada zaniechanie finansowania lekcji religii w szkołach z budżetu państwa.
W ubiegłym tygodniu Sejm skierował do dalszych prac w komisji obywatelski projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty. Wcześniej PiS wycofało wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu.
Pod obywatelskim projektem nowelizacji dotyczącym zaniechania finansowania lekcji religii zebrano ponad 150 tys. podpisów osób popierających tę inicjatywę. Został on złożony w Sejmie pod koniec ubiegłej kadencji. Ponieważ w przypadku projektów obywatelskich nie obowiązuje zasada dyskontynuacji, dlatego projektem dotyczącym zaniechania finansowania religii zajął się Sejm obecnej kadencji.
Prezydium Konferencji Episkopatu Polski przypomina przy tej okazji, że nauczanie religii w polskiej szkole wpisuje się w długą historię polskiej edukacji.
Mimo wielu różnych przeszkód, nawet podczas zaborów, religia znajdowała się w wykazie przedmiotów nauczania. Wyjątek stanowi około 30-letni okres w czasie rządów władz komunistycznych w Polsce
— czytamy w komunikacie.
Podkreślono w nim, że dzisiaj Kościół może bez przeszkód prowadzić nauczanie religii w szkołach.
Minęły czasy zmagań o swobodę katechizacji. Wielu z nas pamięta, ile to kosztowało ofiar i odwagi ze strony społeczeństwa katolickiego w naszym kraju. Poprzez przywrócenie nauczania religii w szkole została naprawiona jedna z krzywd, która spotkała ludzi wierzących w czasach systemu totalitarnego
— zaznacza prezydium KEP.
Odnosząc się do opinii obywateli podpisanych pod projektem, zaznaczono, że należy wziąć pod uwagę wolę kilku milionów rodziców i uczniów, którzy chcą nauki religii w szkołach w obecnej formie i na obowiązujących zasadach. Zgodnie z danymi przekazanymi przez diecezje do Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski, w roku szkolnym 2014/2015 w lekcjach religii uczestniczyło ponad 87 proc. dzieci i młodzieży.
Biorąc pod uwagę fakt, iż lekcje religii jako przedmiot nieobowiązkowy są organizowane na życzenie rodziców lub pełnoletnich uczniów, na mocy art. 53 ust. 4 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, należy stwierdzić, że nauczanie religii jest odpowiedzią na rzeczywistą potrzebę obywateli i stanowi poszanowanie konstytucyjnego prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami (art. 48)
— przypomniano w komunikacie.
Odnosząc się do finansowania lekcji religii i związków wyznaniowych z budżetu państwa, prezydium KEP podkreśla, że ono „nie tylko nie stanowi naruszenia konstytucyjnej zasady bezstronności władz publicznych, ale jest formą realizowania zasady współdziałania Kościołów i innych związków wyznaniowych oraz państwa dla dobra człowieka i dobra wspólnego (art. 25 ust. 3 Konstytucji RP)”.
Według komunikatu, domaganie się przez autorów projektu ustawy, aby nauczanie religii było finansowane przez Kościół lub rodziców, oznacza w istocie dodatkowe obciążenie rodziców - członków Kościoła, których dzieci uczęszczają na katechezę w szkole.
Nie można przy tym zapominać, iż zdecydowana większość podatników w Polsce to katolicy, którzy przeznaczają swoje podatki także na finansowanie szkół
— podkreśla prezydium KEP.
Według KEP należy zauważyć, że nauczanie religii w publicznym systemie oświaty ma miejsce w wielu krajach Europy i jest ono finansowane ze środków publicznych.
Regulacje prawne w tej materii przyjęte w prawie polskim odpowiadają zatem standardom europejskim. Nie jest bowiem możliwe świadczenie pracy przez pracownika bez ekwiwalentu w postaci wynagrodzenia wypłacanego przez pracodawcę
— czytamy.
Według komunikatu nauczanie religii, poza wymiarem ewangelizacyjnym, ma także swój szczególny wymiar humanistyczny i kulturowy.
Wprowadza bowiem w historię i kulturę, zarówno duchową, jak i materialną Polski i świata. Nie da się bowiem dobrze zrozumieć historii, kultury, literatury, czy sztuki bez znajomości chrześcijaństwa, w tym również tradycji biblijnej Starego i Nowego Testamentu
— podkreślono.
Jak czytamy, nauczanie religii ma również bardzo ważny aspekt wychowawczy.
Dzieci i młodzież mają prawo do tego, aby na lekcji religii rozmawiać o swych problemach, dylematach, obawach i radościach. W praktyce uczący religii są osobami zaufania publicznego. Dlatego nie powinno się odbierać dzieciom i młodzieży okazji do rozmowy o wartościach chrześcijańskich w środowisku szkolnym, tym bardziej w tak ważnym dla nich czasie dorastania i kształtowania charakterów
— głosi komunikat.
Jego autorzy, powołując się na badania społeczne, podkreślają, że jasno wykazują one, że „formacja religijna wyraźnie przekłada się na jakość codziennego życia i pozytywne wybory człowieka”. Zaznaczono, że szkoła „światopoglądowo neutralna” lub „świecka”, z której religię się wyklucza, przeciwna jest fundamentalnym zasadom wychowawczym.
Taka szkoła w rzeczywistości zmienia się w szkołę ateistyczną i ateizującą
— uważa Prezydium KEP.
W komunikacie wyrażono podziękowanie katechetom świeckim i duchownym za ich „pełen poświęcenia trud nauczania religii, który jest służbą dla młodego pokolenia Polaków”, jak również władzom świeckim, które - szanując wolę obywateli - „troszczą się o właściwą organizację nauczania religii w placówkach oświatowych”.
lap/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kosciol/280235-prezydium-kep-przypomina-o-roli-nauczania-religii-w-polskiej-szkole-nie-da-sie-dobrze-zrozumiec-historii-kultury-literatury-czy-sztuki-bez-znajomosci-chrzescijanstwa