Jorge Bergoglio jest w Kościele katolickim tym, kim był Steve Jobs dla Apple’a czy Sergio Marchionne dla Fiata. Opinia taka znalazła się na łamach tygodnika „The Economist” w wydaniu z 19 kwietnia. Opublikował on artykuł analizujący „efekt Franciszka” z punktu widzenia zarządzania.
Liberalny brytyjski tygodnik zaznacza, że Harvard Business School powinna dołączyć do swych słynnych studiów przypadków, będących podstawą jej nauczania, działalność Jorge Bergoglio, „człowieka, który w ciągu zaledwie jednego roku odnowił markę RC Global [tak żartobliwie nazywa Kościół rzymskokatolicki - KAI].
Niepodpisany, zgodnie z tradycją gazety, autor artykułu uważa Kościół za najstarszy koncern międzynarodowy na świecie, z papieżem jako jego prezesem-dyrektorem generalnym. Przypomina, że nowy szef z Argentyny zastał swą firmę w kryzysie, w ogniu skandali, ze zdemoralizowanym działem sprzedaży, niebędącą już w stanie rekrutować i tracącą cześć rynków wschodzących, głównie na rzecz zielonoświątkowców.
Franciszek odwrócił ten trend, kierując się podstawową zasadą marketingu: skoncentrował swą organizację na misji. Jego strategia „najpierw biedni” [czyli opcja na rzecz ubogich - KAI] -daje Kościołowi potencjał wzrostu na rynkach wschodzących - zaznacza gazeta.
Papież zastosował też inną zasadę marketingową, jaką jest repozycjonowanie marki, w tym przypadku katolicyzmu. Służy temu ton i podejście, z jakimi zajmuje się wrażliwymi tematami społecznymi, nie zmieniając istoty.
Ostatnią zasadą jest restrukturyzacja. „The Economist” przypomina trwającą reformę Kurii Rzymskiej, począwszy od powołania ośmioosobowej Rady Kardynałów i zwrócenie się o pomoc do wielkich firm konsultingowych: McKinsey i KPMG.
Artykuł w „The Economist” świadczy o zainteresowaniu, jakie wzbudza Franciszek w różnorodnych mediach („Time”, „Rolling Stones”, „Fortune”), w tym także w prasie gospodarczej. Np. amerykański „The Wall Street Journal” będzie relacjonował w maju wizytę Franciszka w Ziemi Świętej, tak jak już to robił w zeszłym roku w Brazylii.
KAI/Prej
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/kosciol/192054-the-economist-chwali-zarzadzanie-papieza-franciszka-czlowiek-ktory-w-ciagu-zaledwie-jednego-roku-odnowil-marke-rc-global
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.