Poseł PiS Piotr Müller z oburzeniem skomentował skandaliczną sprawę usunięcia z Muzeum II Wojny Światowej ekspozycji dotyczących polskich św. ojca Kolbe, rtm. Pileckiego i bł. Rodziny Ulmów. „Wg nich o. Kolbe i rtm. Pilecki ‘zaburzają antropologiczny charakter narracji’, a rodzina Ulmów ‘rozbija kompozycję artystyczną’” - napisał.
Piotr Müller odniósł się do tłumaczenia kierownictwa Muzeum II Wojny Światowej, które zdecydowało o usunięciu polskich bohaterów z wystawy stałej.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Muzeum II WŚ usunęło św. o. Kolbe, bł. Ulmów i rtm. Pileckiego ze stałej wystawy. Nawrocki: To, co zrobiła nowa dyrekcja, jest nieprzyzwoite
‼️ KONIECZNIE PODAJCIE TO DALEJ ‼️ Dlaczego obecne kierownictwo Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku usuwa polskich bohaterów z głównej wystawy? Wg nich o. Kolbe i rtm. Pilecki „zaburzają antropologiczny charakter narracji”, a rodzina Ulmów „rozbija kompozycję artystyczną”. Zamiast podkreślać wkład Polaków i ich bohaterskie czyny podczas II wojny światowej w wymiarze europejskim w polityce historycznej, to wyrzuca się ich na śmietnik historii. To po prostu hańba
— napisał na platformie X Piotr Müller.
CZYYTAJ TAKŻE: Lawina komentarzy po skandalu w Muzeum II WŚ! Szydło: To obrażanie Polaków. Co mają w głowach ludzie, którzy mszczą się na Ulmach?
W pierwszej z nich zaprezentowano doświadczenie obozów koncentracyjnych, korzystając ze scenografii baraków obozowych. Każdy barak jest poświęcony innemu aspektowi życia więźniów. W tej części wystawy celowo nie zostały wyróżnione kategorie zawodowe, narodowe czy społeczne, nie zostali wyróżnieni np. więźniowie polityczni czy homoseksualiści. Nie bez powodu nie było tam przedwojennych fotografii więźniów ani historii powszechnie znanych osób. Pokazano za to takie elementy codzienności, jak obozowy režim, głód, eksperymenty medyczne, opór, czas wolny itp. Wprowadzenie gabloty poświęconej wyłącznie duchownym rzymskokatolickim oraz zawieszenie w centralnych punktach tej przestrzeni portretów o. Kolbego i rtm. Pileckiego zaburzyło antropologiczny charakter narracji. Podobnie umieszczenie wielkoformatowej fotografii rodziny Ulmów w sekcji „Droga do Auschwitz”, opowiadającej o śmierci więźniów w obozach masowej zagłady, rozbiło kompozycję artystyczną i spójność narracyjną tej części ekspozycji. Dodajmy, że wszelkie zmiany wystawy narracyjnej nie dość, że z zasady powinny przebiegać w porozumieniu z autorami, to powinny mieć charakter przemyślany, merytorycznie i scenograficznie konsekwentny. Nawet ważny i potencjalnie atrakcyjny temat czy artefakt umieszczony w przypadkowym miejscu nie służy opowieści lecz wprowadza chaos
— można przeczytać w tłumaczeniach kierownictwa Muzeum II Wojny Światowej.
CZYTAJ TEŻ:
maz/X
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/historia/696792-piotr-muller-odpowiada-na-koslawe-tlumaczenia-muzeum-ii-ws