Pierwszym samochodem osobowym produkowanym w powojennej Polsce była Warszawa, licencyjna wersja radzieckiej Pobiedy, której montaż rozpoczęto w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu w 1951 r.
Nie był to pojazd dostępny dla masowego odbiorcy – Warszawy służyły głównie jako pojazdy służbowe, taksówki, radiowozy oraz karetki. Syrena powstała więc jako „popularny, oszczędzający czas środek przewozu przy wykonywaniu czynności służbowych i wypoczynku, przeznaczony dla racjonalizatorów, przodowników pracy, aktywistów, naukowców i przodujących przedstawicieli inteligencji”. Prace projektowe trwały od sierpnia 1953 r. i już pod koniec roku powstał przedprototyp, a w następnym roku dwa kolejne, testowane wkrótce podczas rajdu próbnego. Zebrane wówczas doświadczenia pozwoliły na…
Artykuł dostępny wyłącznie dla cyfrowych prenumeratorów
Teraz za 7,90 zł za pierwszy miesiąc uzyskasz dostęp do tego i pozostałych zamkniętych artykułów.
Kliknij i wybierz e-prenumeratę.
Wchodzę i wybieramJeżeli masz e-prenumeratę, Zaloguj się
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/historia/612249-lukasz-karolewski-krolowa-poboczy