Nie rozumiem zupełnie, jak można nie lubić historii… Prawdziwe opowieści o naszych klęskach i zwycięstwach jawiły mi się – jeszcze z czasów szkolnych – jak sensacyjny film kostiumowy! Pochłaniałem zasoby szkolnej biblioteki konsekwentnie, półka za półką, zaliczając kolejne opasłe tomiska dzieł Karola Bunscha, Józefa Ignacego Kraszewskiego czy Henryka Sienkiewicza…
Uzależniłem się od książek historycznych do tego stopnia, że nie mogłem się od nich oderwać i kończyłem je wielokrotnie po nocach, ślęcząc pod kołdrą z latarką w dłoni…
Dlaczego historia jest dla mnie, Polaka, z wykształcenia inżyniera, z wyboru twórcy, muzyka, felietonisty – nadal NAJWAŻNIEJSZYM PRZEDMIOTEM W SZKOLE? Nie matematyka, polski, geografia czy języki obce – a HISTORIA właśnie? To proste: bo HISTORIA opowiada PRAWDĘ o naszej przeszłości!!!
Ludzie nie zmieniają się aż tak bardzo; doskonalą się jedynie (mówiąc żargonem wojskowych) – „środki rażenia siły żywej przeciwnika”… Dlatego znając przeszłość możemy przewidzieć dość dokładnie to, co spotka nas w nieodległej przyszłości. I – wyciągając właściwe wnioski – ustrzec się błędów naszych przodków…
Ta wiedza jest dziś bezcenna, na wagę przetrwania narodu. I dlatego fałszowanie historii weszło już do kanonu współczesnych wojen hybrydowych prowadzonych przeciw naszemu państwu. Nasz domniemany „antysemityzm” czy „polskie obozy koncentracyjne” - to nie przypadek, tylko celowe, planowe, wrogie działanie…
Większość nauczycieli historii ma ogromne problemy z zaszczepieniem uczniom pasji do swego przedmiotu. Tego akurat nie rozumiem: ilość sensacyjnych wątków przewijających się w przeszłości: te wszystkie bitwy, klęski, zwycięstwa, zdrady, czyny heroiczne, fortele, powstawanie i upadki imperiów, wielkie odkrycia i wielkie idee ubarwione całym wachlarzem ludzkich uczuć– od miłości po nienawiść – powinny przyciągać młodzież nieporównywalnie bardziej od przygód Harry’ego Pottera…
Historia Polski to nie nudne wkuwanie dat, tylko nauka myślenia i analizowania procesów zachodzących w naszym kraju i jego najbliższym otoczeniu… Wszystko już u nas kiedyś było: od prób jednoczenia Europy (Królestwo Obojga, potem Trojga Narodów), przez ratowanie cywilizacji łacińskiej (Wiktoria Wiedeńska, Bitwa Warszawska), udane eksperymenty multi-kulti (Polska Jagiellonów i Wazów), po totalną zdradę opozycji („potop” szwedzki, Targowica), demoralizację/rozpasanie (czasy saskie), prowadzące do likwidacji Rzeczypospolitej - „za długi” króla Stasia…
Wychodząc naprzeciw potrzebom edukacyjnym przygotowałem cykl skondensowanych, dowcipnych, wierszowanych biografii książąt i królów polskich, zawierających najważniejsze informacje o z naszych władcach. I krótką puentę – podsumowanie rządów każdego z nich. Już pobieżna lektura ww. wykazuje czarno na białym, że najważniejsze cechy charakteru monarchy: jego mądrość bądź głupota, odwaga lub tchórzostwo, wrodzona sprawiedliwość czy okrucieństwo itp. – przekładały się bezpośrednio na okres świetności albo upadku Rzeczypospolitej! Prawdziwy dramat zaczął się jednak wtedy, gdy to obcy zaczęli wybierać nam królów…
PS Mam nadzieję, że zrealizowany w ramach programu „Kultury w sieci” (MKiDN/NCK) projekt rozrywkowo-edukacyjny „HISTORIA WE FRASZKACH – OD MIESZKA PO STASZKA” przyda się nie tylko uczniom. Każdy z nas, dorosłych zapamiętał „coś tam, coś tam” z biografii Mieszka I, Kazimierza Wielkiego, Jagiełły czy Sobieskiego… Ale już taki np. Władysław I Herman, Wacław II czy Michał Korybut Wiśniowiecki większości Polaków nie kojarzy się z niczym… A przecież każdy z naszych kilkudziesięciu władców (i ten wybitny, i ten fatalny) zostawił po sobie jakąś naukę, która może być dziś dla nas bezcenna… Stąd motto mego projektu:
(…) Podpowiedz mi, Historio, przywołaj z przeszłości,
Bohaterów służących Ojczyźnie z miłością,
Mężów prawych i mądrych (pokaż też tych próżnych).
Naucz nas wszystkich myśleć. Póki nie za późno…
Zapraszam zatem wszystkich w podróż w przeszłość! Na naukę nigdy nie jest za późno… Zwłaszcza w „lekkiej, łatwej i przyjemnej” formule audio-video-booka! A poniżej – cztery obowiązkowe „lekcje” do zaliczenia:
I. „Historia we fraszkach – od Mieszka po Staszka”
Dynastia Piastów cz.1
II. „Historia we fraszkach – od Mieszka po Staszka”
Dynastia Piastów cz.2
III. „Historia we fraszkach – od Mieszka po Staszka”
Dynastia Jagiellonów.
IV. „Historia we fraszkach – od Mieszka po Staszka”
Królowie elekcyjni.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/historia/522587-historia-we-fraszkach-od-mieszka-po-staszka-wideo
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.