Plakat jedenastej edycji festiwalu jest zobrazowaniem idei, która towarzyszy imprezie od początku - „Historia łączy pokolenia”. Grafik Robert Tyska ułożył w filmową klatkę ręce dwóch mężczyzn, Juliana Eugeniusza Kulskiego, polskiego architekta, żołnierza Armii Krajowej, powstańca warszawskiego, syna Juliana Kulskiego, zastępcy Stefana Starzyńskiego, prezydenta walczącej stolicy oraz Szczepana Rumana, managera i przedsiębiorcy, wnuka Stanisława Rumana, żołnierza września 1939, więźnia Gross-Rosen, po wojnie przesłuchiwanego i inwigilowanego aż do 1978 roku..
To symboliczne połączenie dwóch pokoleń i dwóch różnych postaw patriotycznych. Tego pokolenia, które o wolną Polskę musiało walczyć z bronią w ręku i tego współczesnego, które z szacunkiem dla przeszłości buduję przyszłość. Patriotyzm heroiczny podaje sobie rękę z patriotyzmem gospodarczym
— mówi Arkadiusz Gołębiewski, dyrektor Festiwalu NNW w Gdyni.
Pomysł takiego połączenia zrodził się podczas realizacji innego projektu plastycznego.
Wraz z artystą Markiem Zalewskim jeździmy po Polsce i zbieramy odciski dłoni naszych bohaterów. Część z nich pokażemy w tym roku w Gdyni. Wśród tych, które już mamy, jest m. in. odcisk dłoni Juliana Kulskiego
— opowiada Gołębiewski.
Impreza w tym roku potrwa cztery dni, zapraszamy do Gdyńskiego Centrum Filmowego od 26 do 29 września 2019 roku, to już za trzy tygodnie. Jak zwykle, wszystkie pokazy konkursowe są bezpłatne.
Komisja Selekcyjna oraz Dyrektor XI Festiwalu Filmowego NNW zdecydowali o włączeniu do Konkursu Głównego następujących filmów:
— „Cała prawda o Wacławie Felczaku” reż. Beata Netz
— „Chodźcie z nami” reż. Ewa Żmigrodzka, Krzysztof Zwoliński
— „Cudzoziemcy w Powstaniu Warszawskim” reż. Małgorzata Brama
— „Droga” reż. Andrzej Kałuszko
— „Hiranmoy Ghoshal – nurtem dwóch rzek” reż. Tadeusz Śmiarowski
— „Izrael zaczął się w Polsce” reż. Jan Grzyb
— „Konzentrationslager Stutthof” reż. Leszek Ciechoński
— „Kotowicz: ostatni komendant” reż. Grzegorz Kazimierczak
— „Kresy” reż. Rafał Bryll
— „Lot do wolności” reż. Grzegorz Linkowski
— „Luftwaffe ’39: Zbrodnia nieukarana” reż. Rafał Geremek
— „Mała Moskwa kontra Mały Londyn” reż. Sławomir Koehler
— „Milczące Pokolenie” reż. Paweł Domański
— „Ocalałam z rzezi” reż. Tadeusz Arciuch, Maciej Wojciechowski
— „Paszporty Paragwaju” reż. Robert Kaczmarek, Jacek Papis
— „Piaśnica” reż. Mariusz Sławiński
— „Powrót” reż. Jolanta Hajdasz
— „ROBOT Niezwykła historia Waldemara Szwieca” reż. Wojciech Niebelski /Marek Wrona
— „Różaniec z chleba” reż. Grażyna Górniak
— „Solidarność Walcząca w Trójmieście” reż. Piotr Kuciński
— „Śpij kolego…” reż. Stanisław Kuźnik
— „To był lipiec 1945” reż. Waldemar Czechowski
— „Trzynastacy – szlakiem wileńskiej kadrówki” reż. Dorota Kosierkiewicz
— „Więzy Krwi” reż. Dariusz Walusiak
— ”Z Gruzji do Krakowa” reż. Piotr Warisch
— „Zaczęły odrastać nam skrzydła” reż. Piotr Kuciński
— „Zapomniane Historie – Ucieczka” reż. Zbysław Kaczmarek
— „Żelazny – Legenda Wileńskiej Partyzantki” reż. Marcin Maślanka / Arkadiusz Pater
Wśród patronów medialnych XI Festiwalu NNW są portal wPolityce.pl, tygodnik „Sieci” i telewizja wPolsce.pl.
Marcin Wikło
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/historia/462160-xi-festiwal-nnw-w-gdyni-coraz-blizej-zobacz-plakat