11 koncertów w Polsce i 11 wydarzeń na świecie, 22 prestiżowe sale koncertowe na czterech kontynentach, 22 orkiestry i zespoły muzyczne i 100 utworów muzyki polskiej ostatniego stulecia, które zabrzmiały 11 listopada, to bilans koncertów w ramach projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”.
Spektakularny projekt „100 na 100. Muzyczne dekady wolności”, który z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości realizuje Polskie Wydawnictwo Muzyczne, to przedsięwzięcie bez precedensu w skali globalnej. Jednego dnia – 11 listopada 2018 roku, w 11 salach koncertowych w Polsce i na 11 estradach na świecie zabrzmiało 100 utworów polskich kompozytorów, które powstały w XX i XXI wieku. Ponad 1600 minut muzyki, przez 22 godziny wykonały najlepsze polskie orkiestry i najwybitniejsze formacje specjalizujące się w interpretacji muzyki współczesnej.
Z dumą mogę powiedzieć, że w świętowanie rocznicy odzyskania przez nasz kraj niepodległości włączył się cały muzyczny świat”- powiedział wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński.
Dzięki inicjatywie PWM-u w to unikatowe przedsięwzięcie, największy projekt muzyczny wolnej Polski, zaangażowało się ponad 3 tys. artystów z całego świata, oddając hołd narodowi, dla którego kultura muzyczna jest dobrem wyjątkowym.
Jednym z elementów, który pozwolił Polakom przetrwać trudny czas zaborów była kultura, była muzyka
— dodał minister Gliński.
To muzyka była skutecznym wehikułem, który pomógł osiągnąć ten najwyższy z celów – odzyskanie niepodległości”.
22 koncerty z muzyką polską jednego dnia
W Polsce dźwiękowy maraton rozpoczął się o godzinie 11.00 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie wykonaniem dzieł Ignacego Jana Paderewskiego i Karola Szymanowskiego. Ponad 40 utworów m.in. Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara, ale także Aleksandra Tansmana, Andrzeja Panufnika czy Tadeusza Szeligowskiego i Artura Malawskiego, wysłuchała co godzinę w innej sali koncertowej publiczność w Katowicach, Białymstoku, Olsztynie, Łodzi, Rzeszowie, Szczecinie, Poznaniu i Wrocławiu. Całość zwieńczył koncert galowy w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej, na którym pod batutą Jacka Kaspszyka wykonano Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego z solistą Garickiem Ohlssonem oraz Beatus vir op. 38 Henryka Mikołaja Góreckiego i Te Deum Krzysztofa Pendereckiego. Dźwiękową kodą tego dnia było wieczorne wydarzenie w Europejskim Centrum Solidarności w Gdańsku, na którym zaprezentowano dokonania Eksperymentalnego Studia Polskiego Radia.
Na świecie pochód muzyki polskiej rozpoczęto w Melbourne występem Elision Ensemble i muzyką Kazimierza Serockiego, Dobromiły Jaskot i Marcina Stańczyka. W Tokio Kwartet Śląski zaproponował publiczności niezwykłą panoramę 11 najciekawszych polskich kwartetów smyczkowych – od Szymanowskiego do Pawła Mykietyna. W stolicy Wielkiej Brytanii London Sinfonietta w Royal Festival Hall wykonała III Symfonię – Symfonię pieśni żałosnych Góreckiego, a w Kopenhadze Theater of Voices i The Smith Quartet pokazały m.in. pieśni Grażyny Bacewicz i utwory Agaty Zubel. Kompozycje Lutosławskiego, Romana Haubenstocka-Ramatiego, Jerzego Kornowicza, Andrzeja Kwiecińskiego, Krzysztofa Meyera, Dariusza Przybylskiego, Jagody Szmytki zaprezentowali we Lwowie Ensemble Nostri Temporis, w Wiedniu – Klangforum Wien, we Frankfurcie – Ensemble Modern, w Paryżu – Ensemble intercontemporain, Mediolanie – Sentieri selvaggi. W Chicago przed 2 tysiącami słuchaczy Chicago Philharmonic wykonała Missa pro Pace Wojciecha Kilara, a w Nowym Jorku muzycy ICE International Contemporary Ensemble pokazali kompozycje m.in. Aleksandra Nowaka, Tadeusza Wieleckiego i Lidii Zielińskiej.
Na czterech kontynentach w interpretacji zagranicznych artystów, które włączyły polskie utwory do repertuaru, zabrzmiało 60 utworów, z których większość prezentuje dokonania wciąż aktywnych i budzących podziw polskich twórców średniej i młodszej generacji.
Każdy z koncertów w Polsce i na świecie inaugurowała Fanfara dla Niepodległej, lapidarny dźwiękowy sygnał utrzymany w rytmie poloneza, który specjalnie na tę okazję skomponował Krzysztof Penderecki.
W wydarzeniach projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” bezpośrednio wzięło udział blisko 30 tys. słuchaczy oraz radiosłuchacze i telewidzowie na wszystkich kontynentach. Dziesięć wydarzeń zarejestrowały rozgłośnie radiowe – Program Drugi Polskiego Radia oraz BBC 3 i radiofonie duńska i niemiecka. Trzy koncerty w Polsce transmitowały TVP 2, TVP Kultura, TVP Polonia i TVP Kraków. W organizację i promocję wydarzeń zaangażowały się polskie ambasady, konsulaty i Instytuty Polskie.
Co po 11 listopada?
Rdzeniem projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” jest starannie skomponowana lista 100 utworów polskich kompozytorów, które powstały – po jednym na rok – od 1918 roku do współczesności. Wielobarwna mozaika dźwiękowa prezentuje to, co w muzycepolskiej najpiękniejsze, najciekawsze, najbardziej wartościowe i najbardziej oryginalne. Na liście znalazły się dzieła 87 kompozytorów, zarówno klasyków współczesności, jak i twórców zapomnianych i tych, którzy obecnie święcą triumfy na estradach światowych. Kompozycje reprezentują wszystkie style i nurty estetyczne oraz uprawiane w ostatnim stuleciu przez rodzimych twórców gatunki muzyczne i formy.
Celem przedsięwzięcia było zarówno godne uczczenie setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości i zaproszenie do współpracy międzynarodowego grona artystów, ale także zaopatrzenie środowiska muzycznego w doskonałe pod względem artystycznym i nowoczesne w formie narzędzia do promocji muzyki polskiej w kraju i zagranicą
— powiedział dyrektor-redaktor naczelny Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy.
Dlatego oprócz koncertów, przygotowaliśmy nagrania, publikacje i materiały edukacyjne dla najmłodszych
— dodał Cichy.
W rekordowym czasie niespełna roku, dzięki zaangażowaniu znakomitych polskich orkiestr i wybitnych artystów zarejestrowano 60 utworów, a 40 odnaleziono w archiwach Polskiego Radia czy Polskich Nagrań. Trwałym rezultatem tego największego programu fonograficznego w historii muzyki polskiej będzie wyjątkowa kolekcja nagrań, z których większości jest już dostępna w popularnych serwisach streamingowych, a wkrótce całość ukaże się na płytach.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne przygotowuje także ponad 60 nowych partytur i materiałów nutowych, dostępnych także w formie cyfrowej, oraz w ramach projektu publikuje książki o muzyce ostatniego stulecia dla dzieci, młodzieży i dorosłych (w 9 wersjach językowych). Przygotowano także wystawę zdjęć żyjących kompozytorów autorstwa Bartka Barczyka i stworzono muzyczne aplikacje i gry planszowe dla dzieci i młodzieży. Maskotką projektu stał się Bambak Wojtek Kompozytor, a fotograficzny zapis jego podróży po świecie można oglądać na www.instagram.com/pwm.com.pl. Na specjalnie zbudowanym portalu www.stonasto.pl można znaleźć nie tylko wiele informacji i ciekawostek na temat kompozytorów i utworów z listy „100 na 100”, ale także posłuchać fragmentów muzyki i obejrzeć 100 filmowych wizytówek o każdym z dzieł.
Polskie Wydawnictwo Muzyczne to instytucja kultury prowadzona przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Misją działającej na rynku międzynarodowym od 1945 roku Oficyny jest upowszechnianie kultury muzycznej poprzez działalność wydawniczą, edukacyjną, promocyjną oraz gromadzenie i udostępnianie materiałów związanych z narodowym dziedzictwem muzycznym.
Projekt „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” przygotowany i realizowany przez Polskie Wydawnictwa Muzyczne finansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego „Niepodległa” na lata 2017-2022.Przedsięwzięcie objęte jest Patronatem Narodowym Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej Andrzeja Dudy w Stulecie Odzyskania Niepodległości.
-
Tygodnik „Sieci” z wyjątkowym prezentem!
Nie przegap! W najnowszym wydaniu tygodnika „Sieci” wyjątkowy prezent z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości – magnetyczna zakładka do książki.
Kup dla siebie, dla rodziny, dla przyjaciół!
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/historia/420913-100-na-100-muzyczne-dekady-wolnosci-kulminacja-projektu
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.