wPolityce.pl: Jaką rolę w ratowaniu Żydów w czasach okupacji odegrali Polacy?
Dr Jarosław Szarek, Prezes IPN: Liczba medali „Sprawiedliwy Wśród Narodów Świata”, wręczonych Polakom stanowi trzecią część spośród wszystkich, a to i tak nie oddaje skali pomocy, jaką Polacy udzielali Żydom.
Jaką rolę ma Instytut Pamięci Narodowej w kultywowaniu pamięci o tych, którzy pomagali Żydom?
Instytut zajmuje się tym tematem od początków swojego istnienia – nagrywamy wspomnienia świadków i uczestników tamtych wydarzeń, badamy archiwalia, wydajemy publikacje naukowe i organizujemy warsztaty dla nauczycieli. O naszym stosunku do tej tematyki świadczy fakt, że wiceprezesem IPN jest dr Mateusz Szpytma – twórca Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II Wojny Światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej.
Jaka jest rola IPN w odniesieniu do szkół?
Współpraca ze szkołami to jeden z filarów naszej działalności, obecnie zajmuje się tym Biuro Edukacji Narodowej UPN, a w sierpniu 2016 r. podpisaliśmy list intencyjny z Ministerstwem Edukacji Narodowej, zapowiadający ścisłą współpracę. Pracując jeszcze w krakowskim oddziale IPN, przed pięciu laty bardzo aktywnie włączył się we wsparcie głodówki wyrażającej protest przeciwko rugowaniu lekcji historii ze szkół. Ten protest głodowy – tak dramatyczny – uzyskał bardzo duże poparcie środowiska nauczycielskiego, oświatowego, a przede wszystkim pracowników wyższych uczelni. Niemalże wszyscy studenci i profesorowie wsparli ten protest. Oczywiście w tamtych uwarunkowaniach politycznych nie przyniosło to żadnego skutku i faktycznie nauka historii została usunięta z liceów. Jeśli ktoś nie wybierze historii jako przedmiotu maturalnego, to żegna się z lekcjami historii już w wieku 16 lat. Jest to kompletnym nieporozumieniem, bo młody człowiek, mając 16 lat, inaczej zrozumie rolę Polski w czasie II wojny światowej, a inaczej, bardziej dojrzale, w wieku lat 19. Jak w taki sposób młodzież ma podejmować odpowiedzialne decyzje podczas wyborów?
Ciąg dalszy na następnej stronie.
Drukujesz tylko jedną stronę artykułu. Aby wydrukować wszystkie strony, kliknij w przycisk "Drukuj" znajdujący się na początku artykułu.
wPolityce.pl: Jaką rolę w ratowaniu Żydów w czasach okupacji odegrali Polacy?
Dr Jarosław Szarek, Prezes IPN: Liczba medali „Sprawiedliwy Wśród Narodów Świata”, wręczonych Polakom stanowi trzecią część spośród wszystkich, a to i tak nie oddaje skali pomocy, jaką Polacy udzielali Żydom.
Jaką rolę ma Instytut Pamięci Narodowej w kultywowaniu pamięci o tych, którzy pomagali Żydom?
Instytut zajmuje się tym tematem od początków swojego istnienia – nagrywamy wspomnienia świadków i uczestników tamtych wydarzeń, badamy archiwalia, wydajemy publikacje naukowe i organizujemy warsztaty dla nauczycieli. O naszym stosunku do tej tematyki świadczy fakt, że wiceprezesem IPN jest dr Mateusz Szpytma – twórca Muzeum Polaków Ratujących Żydów podczas II Wojny Światowej im. Rodziny Ulmów w Markowej.
Jaka jest rola IPN w odniesieniu do szkół?
Współpraca ze szkołami to jeden z filarów naszej działalności, obecnie zajmuje się tym Biuro Edukacji Narodowej UPN, a w sierpniu 2016 r. podpisaliśmy list intencyjny z Ministerstwem Edukacji Narodowej, zapowiadający ścisłą współpracę. Pracując jeszcze w krakowskim oddziale IPN, przed pięciu laty bardzo aktywnie włączył się we wsparcie głodówki wyrażającej protest przeciwko rugowaniu lekcji historii ze szkół. Ten protest głodowy – tak dramatyczny – uzyskał bardzo duże poparcie środowiska nauczycielskiego, oświatowego, a przede wszystkim pracowników wyższych uczelni. Niemalże wszyscy studenci i profesorowie wsparli ten protest. Oczywiście w tamtych uwarunkowaniach politycznych nie przyniosło to żadnego skutku i faktycznie nauka historii została usunięta z liceów. Jeśli ktoś nie wybierze historii jako przedmiotu maturalnego, to żegna się z lekcjami historii już w wieku 16 lat. Jest to kompletnym nieporozumieniem, bo młody człowiek, mając 16 lat, inaczej zrozumie rolę Polski w czasie II wojny światowej, a inaczej, bardziej dojrzale, w wieku lat 19. Jak w taki sposób młodzież ma podejmować odpowiedzialne decyzje podczas wyborów?
Ciąg dalszy na następnej stronie.
Strona 1 z 2
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/historia/313420-piec-pytan-do-prezesa-ipn-dr-szarek-o-zbiorze-zastrzezonym-i-roli-ipn-w-budowaniu-polityki-edukacyjnej?strona=1
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.