Posłowie PiS chcą pilnego zwołania sejmowej komisji infrastruktury ws. przetargu ogłoszonego przez PKP Intercity na zakup piętrowych pociągów. Nie możemy dopuścić, by w sposób nie do końca transparentny olbrzymia kwota trafiła do producentów poza granice naszego kraju” — alarmował poseł Prawa i Sprawiedliwości Andrzej Adamczyk.
W październiku tego roku PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń krajowych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów. Wartość zamówienia to według relacji Moskala… aż 17 miliardów złotych.
Potencjalni wykonawcy zainteresowani realizacją zamówienia to: szwajcarski Stadler Polska, konsorcjum z liderem niemieckim Siemens Mobility i francuski Alstom Polska.
Sprawę nagłośnił poseł Prawa i Sprawiedliwości Michał Moskal.
Po mojej interwencji ministerstwo infrastruktury zawiadamia CBA ws. przetargu PKP Intercity za 17 miliardów złotych! Dostałem odpowiedź z ministerstwa infrastruktury na moją interpelację dotyczącą przetargu na 72 piętrowe pociągi, z którego na etapie opisu przedmiotu zamówienia, wykluczono polskich producentów. Takich jak bydgoska @pesabydgoszcz, nowosądecki @NewagSa, czy FPS Cegielski z Poznania. Piotr Malepszak, autor odpowiedzi zdaje się, niczym Piłat, umywać ręce od tej bulwersującej sprawy wskazując, że pełną wiedzę posiada zarząd PKP Intercity i PKP.S.A.
— stwierdził.
CZYTAJ WIĘCEJ: Przetarg „stulecia” PKP Intercity. 17 mld zł za piętrowe pociągi od Niemców, Francuzów, czy Szwajcarów?! Poseł PiS interweniuje
Reakcja Adamczyka
Teraz były minister infrastruktury, poseł PiS Andrzej Adamczyk, oświadczył podczas konferencji prasowej w Sejmie, że klub PiS złożył wniosek o zwołanie w trybie pilnym nadzwyczajnego posiedzenia sejmowej komisji infrastruktury.
Oczekujemy rzetelnej odpowiedzi na pytania dotyczące tego postępowania przetargowego. Oczekujemy, że na tym posiedzeniu będzie obecny nie tylko minister infrastruktury, ale też minister spraw wewnętrznych i administracji, który - mam nadzieję - poinformuje nas, jakie kroki poczyniono wcześniej w tej sprawie
- mówił Adamczyk.
Nie możemy dopuścić do tego, aby w sposób nie do końca transparentny, w sposób budzący wiele wątpliwości, ta olbrzymia kwota trafiła do producentów poza granice naszego kraju
— ocenił.
Zdecydowane działania
Polityk zaznaczył, że pIs nie przesądza, że beneficjentem tego przetargu powinna być polska czy byłaby polska firma.
My protestujemy wobec takiego procederu, który spowodował, że na etapie budowania specyfikacji zamówienia wykluczono z możliwości uczestnictwa w przetargu polskie firmy (…) nie dano im szansy, żeby zmierzyły się z takimi renomowanymi producentami, których do przetargu dopuścił zamawiający”
— tłumaczył Adamczyk.
Moskal zabrał głos
Z kolei poseł PiS Michał Moskal pytał, czy „polską koleją rządzą nieudacznicy czy lobbyści”. Ocenił, że założenia przetargu zostały tak przygotowane, aby wyeliminować z niego polskie firmy.
Nikt nie zrobił rozpoznania rynku, nikt nie zwrócił się do polskich przedsiębiorstw, żeby zapytać się, czy dysponują możliwościami technicznymi żeby zrealizować przyjęte w przetargu założenia
— mówił poseł. Dodał, że nikt nie zwrócił się też do CBA, aby objąć to postępowanie osłoną antykorupcyjną.
Jest to niezwykły skandal, bo dzisiaj miliardy złotych prawdopodobnie wypłyną z Polski, zostaną utracone
— podsumował Moskal.
Konfederacja także reaguje
Sprawę nagłośniają także politycy Konfederacji.
Naśladownictwo to najwyższa forma pochlebstwa ;) A na poważnie dobrze, że również Konfederacja podnosi wykrytą przeze mnie aferę z zamówieniem na 17 mld zł w PKP. Powinna ona oburzać całą klasę polityczną i mieć konsekwencje personalne
— wskazał Moskal w mediach społecznościowych.
PKP Intercity
PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację między dużymi miastami i popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. Do 2030 r. PKP Intercity planuje uruchamiać blisko dwa razy więcej pociągów i zwiększyć liczbę pasażerów do niemal 90 mln rocznie. Spółka przyjęła strategię „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji”, która zakłada inwestycję 27 mld zł w nowoczesny tabor i infrastrukturę.
as/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/714847-pis-reaguje-na-skandal-w-pkp-intercity-doszlo-do-lobbingu