„To naprawdę dobra wiadomość, że mamy gotowy projekt budowlany Centralnego Portu Komunikacyjnego” - napisał na platformie X poseł PiS Marcin Horała. Jednak, jak zapytał, „to teraz zaczynamy już pełny zakres budowy?”. „Niestety nie” - wskazał były pełnomocnik rządu ds. CPK i w dalszej części wpisu wyjaśnił dlaczego.
Konsorcjum architektoniczne przekazało spółce CPK projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego
— podał Centralny Port Komunikacyjny w komunikacie.
CZYTAJ WIĘCEJ: Opublikowano projekt budowlany Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zobacz, jak ma wyglądać lotnisko oraz dworce kolejowe i autobusowe
Tę sprawę skomentował na platformie X poseł PiS Marcin Horała i wyjaśnił, dlaczego nie zacznie się pełny zakres budowy.
„Dokonano sabotażu”
Jak zaznaczył Marcin Horała, „powinno już być wydane pozwolenie na budowę, tymczasem dokonano sabotażu decyzji lokalizacyjnej (słynne 90 dni donoszenia mapki itp.) i cały proces do pozwolenia na budowę został wydłużony na 2 lata”.
Dokonano zmian kluczowych elementów modelu biznesowego, co powoduje nieaktualność oferty inwestorów (to można ominąć po prostu bardziej obciążając finanse publiczne)
— napisał były pełnomocnik rządu ds. CPK.
Podkreślił, że „zatrzymano na wiele miesięcy program dobrowolnych nabyć (to można obejść, zwiększając zakres przymusowych wywłaszczeń), a już nabyte grunty są oferowane pod wynajem na cele rolnicze, co oczywiście zablokuje ich wykorzystanie na cele budowy”.
„Czeka nas niespodzianka”
Czeka nas jeszcze niespodzianka przeprojektowania wynikającego z ograniczenia funkcjonalności stacji CPK, chyba że będzie ona zupełnie bez sensu, czyli dokładnie tak samo duża i droga, za to z mniejszymi możliwościami
— wskazał polityk.
Nauka na przyszłość: nie można chaotycznie stopować procesów w skomplikowanym programie inwestycyjnym z agresywnie optymalizowanym harmonogramem. To jakby wyjąć „tylko” kilka zębatek z mechanizmu zegarka, a potem się dziwić, że nie działa. Jeszcze w grudniu 2023 nasz harmonogram BYŁ ambitny, ale realny
— zaznaczył poseł PiS.
W opinii Marcina Horały „biorąc pod uwagę nawet sam koszt kapitału w czasie i utracone korzyści zaczyna to podpadać pod szkodę wielkich wartości w mieniu powierzonym”.
Otwarcie pierwszego etapu lotniska zaplanowane jest na koniec 2032 r., budowa ma ruszyć w 2026 r.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Co za niezwykły przypadek! Marcin Horała i Paulina Matysiak nie tylko wspólnie walczą o CPK, ale także dzielą tę samą datę urodzin
nt/X/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/709840-horala-o-cpk-dokonano-sabotazu-decyzji-lokalizacyjnej