Kanada planuje wprowadzenie cła w wysokości 100 proc. na import pojazdów elektrycznych (EV) wyprodukowanych w Chinach, postępując znacznie bardziej radykalnie niż UE. Dodatkowo, Trudeau zapowiedział również 25 proc. cło na chińską stal oraz aluminium. Kraj środka protestuje, nazywając ruchy Kanadyjczyków „protekcjonizmem”, który „narusza zasady Światowej Organizacji Handlu (WTO)”.
Przekształcamy kanadyjski sektor motoryzacyjny, aby stać się światowym liderem w budowaniu pojazdów jutra, ale podmioty takie jak Chiny zdecydowały się dać sobie nieuczciwą przewagę na globalnym rynku
— powiedział premier Kanady Justin Trudeau.
Kanadyjskie cła na chińskie pojazdy elektryczne mają wejść w życie 1 października, podczas gdy te na stal i aluminium zostaną wdrożone od 15 października.
Liczne cła i reakcja Chin
Rzecznik chińskiego Ministerstwa Handlu powiedział, że działania Kanady „poważnie podważają globalny system gospodarczy oraz zasady gospodarcze i handlowe”.
Chiny wzywają stronę kanadyjską do natychmiastowego skorygowania swoich błędnych praktyk
— dodał.
Chiny są drugim co do wielkości partnerem handlowym Kanady, zaraz po Stanach Zjednoczonych.
W maju Stany Zjednoczone zapowiedziały, że czterokrotnie zwiększą cła na import chińskich pojazdów elektrycznych do 100 proc. To bardziej stanowczy krok niż te podjęte przez UE, która ogłosiła plany nałożenia ceł na pojazdy elektryczne wyprodukowane w Chinach w wysokości do 36,3 proc.
Cła na amerykańską Teslę?
Kanadyjskie cła na chińskie pojazdy elektryczne obejmą te produkowane przez Teslę w jej fabryce w Szanghaju. Obecnie, ponad połowa samochodów amerykańskiej marki, w szczególności te przeznaczone na rynki poza USA, produkowana jest w Chinach.
Tesla niemal na pewno będzie lobbować na rzecz kanadyjskiego rządu, aby uzyskać pewną swobodę w zakresie tych ceł, podobnie jak miało to już miejsce w przypadku Europy
— powiedział Mark Rainford, komentator branży motoryzacyjnej z Chin.
Jeśli nie uda im się wystarczająco złagodzić taryfy, prawdopodobnie rozważą przeniesienie kanadyjskiego importu do fabryk w USA lub Europie, ponieważ Kanada jest ich szóstym co do wielkości rynkiem w tym roku, a zatem nie bez znaczenia
— dodał.
Tesla nie odpowiedziała do tej porty na prośbę BBC News o komentarz.
Wcześniej w tym miesiącu UE obniżyła planowane dodatkowe cła na Tesle wyprodukowane w Chinach o ponad połowę, po dalszych krokach, o które poprosił producent samochodów Elon Musk.
Chińska elektromobilność
Chińskie marki samochodów nadal nie są częstym widokiem w Kanadzie, ale niektóre, takie jak BYD, podjęły kroki w celu wejścia na rynek tego kraju.
Chiny są największym na świecie producentem pojazdów elektrycznych, a ich producenci szybko zdobyli znaczący udział w globalnym rynku.
W międzyczasie Kanada zawarła umowy o wartości miliardów dolarów z głównymi europejskimi producentami samochodów, próbując stać się kluczową częścią globalnego przemysłu pojazdów elektrycznych.
Kroki kanadyjskiego rządu są dla niektórych mocno kontrowersyjne, ponieważ jest to w dużej mierze interwencja w wolny handel. Z drugiej strony, kroki Kanadyjczyków są racjonalnie uzasadnione, ponieważ zachodni producenci samochodów elektrycznych nie mają szans w starciu z chińskimi, ponieważ ci dotowani są przez rząd centralny.
CZYTAJ TEŻ:
hm/BBC
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/703780-kanada-chce-100-proc-cel-na-chinskie-ev-w-tym-tesle-muska