Na koniec czerwca br. 30 proc. firm miało spadającą wartość sprzedaży, a 26 proc. malejącą liczbę nowych zamówień miesiąc do miesiąca - poinformowali analitycy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Wzrost wartości sprzedaży zanotowało 18 proc. firm, a liczby nowych zamówień – 15 proc.
Polski Instytut Ekonomiczny (PIE) w wydaniu Tygodnika Gospodarczego zwrócił uwagę, że według badań Miesięcznego Indeksu Koniunktury (MIK) od ponad dwóch lat udział firm ze spadkiem wartości sprzedaży i liczby nowych zamówień przeważa nad firmami notującymi ich wzrost. Nagorzej przedstawiała się sytuacja mikrofirm.
Na koniec czerwca 2024 r. aż 3 na 10 (30 proc.) firm skarżyły się na spadającą m/m (miesiąc do miesiąca - PAP) wartość sprzedaży, a 26 proc. na malejącą m/m liczbę nowych zamówień. Natomiast wzrost wartości sprzedaży zanotowało 18 proc. firm, a liczby nowych zamówień – tylko 15 proc.
— wskazali eksperci instytutu.
Zyskują duże firmy
Zaznaczyli, że zmian nie odnotowało 52 proc. firm w odniesieniu do wartości sprzedaży i 59 proc. w przypadku nowych zamówień.
Wartość sprzedaży i liczba nowych zamówień należały w lipcu do najsłabszych komponentów MIK (poza inwestycjami)
— ocenili eksperci, dodając, że przyczyniło się to do dalszego spadku ogólnego wskaźnika MIK i utrzymania się drugi miesiąc z rzędu nastrojów negatywnych wśród przedsiębiorców.
Według indeksu PIE w czerwcu przewagę firm ze wzrostem sprzedaży i liczby nowych zamówień nad notującymi spadek miały jedynie duże firmy.
Jednocześnie w dużych firmach, częściej niż w mniejszych podmiotach, wartość sprzedaży i liczba nowych zamówień nie uległy zmianie m/m (odpowiednio: 67 proc. i 72 proc.)
— dodali eksperci.
Jak podał instytut w średnich firmach udział podmiotów notujących spadki i wzrosty sprzedaży był zbliżony, natomiast w przypadku liczby nowych zamówień przeważały firmy ze spadkami.
Najgorzej prezentowała się sytuacja mikrofirm – aż 36 proc. z nich doświadczyło spadku wartości sprzedaży, a 29 proc. – spadku liczby nowych zamówień
— podkreślili eksperci.
Spadki dotykają wszystkie branże
PIE wskazało również, że przewaga spadków nad wzrostami wartości sprzedaży i liczby nowych zamówień była w czerwcu widoczna we wszystkich branżach.
Najgorsza była sytuacja firm z branży TSL, w których przewaga ta wynosiła ok. 20 pkt. proc. Aż 34 proc. firm z tej branży doświadczyło spadku wartości sprzedaży, a 29 proc. spadku liczby nowych zamówień
— zauważył PIE, zaznaczając, że jednocześnie najmniej firm, w porównaniu z innymi branżami, mogło się pochwalić wzrostem wartości sprzedaży i liczby nowych zamówień.
Według PIE znacznie zróżnicowana jest sytuacja firm handlujących. Aż 39 proc. z nich skarżyło się na malejącą wartość sprzedaży, ale jednocześnie 27 proc. notowało jej wzrost.
Zdaniem ekspertów instytutu „niepokojąco” prezentuje się sytuacja branży produkcyjnej, w której ponad 30 proc. firm notuje spadki wartości sprzedaży i liczby zamówień, a tylko kilkanaście procent ich wzrosty.
Najwięcej firm deklarujących brak zmian wartości sprzedaży i liczby nowych zamówień działało w branżach budowlanej i usługowej
— podkreślił PIE.
Mniejszy popyt
W opinii ekspertów instytutu problemy z malejącą wartością sprzedaży i liczbą nowych zamówień w polskich firmach mogą być związane ze zmniejszającym się popytem zagranicznym.
Wynika to ze słabej koniunktury w państwach strefy euro i nadal widocznej słabej sytuacji w europejskim sektorze przemysłowym
— wyjaśnili, dodając, że także sytuacja geopolityczna w regionie wpływa na możliwe problemy w łańcuchach dostaw.
PIE wskazał, że, wg badań GUS, mimo poprawy popytu konsumenckiego, nadal wśród konsumentów przeważają nastroje pesymistyczne nad optymistycznymi dotyczące przyszłej sytuacji finansowej ich gospodarstw domowych i sytuacji gospodarczej w kraju, co wpływa na ograniczanie przez nich zakupów niektórych dóbr i usług.
md/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/699386-polska-gospodarka-notuje-spadek-wartosci-zamowien