Kosma Złotowski (PiS), który ubiega się o ponowny wybór na europosła, powiedział w czwartek, że skandalem jest brak wsparcia nowego rządu dla wpisania Bydgoszczy jako węzła transeuropejskiej sieci transportowej TNT-T. Zaznaczył, że tym samym przepadła jego poprawka zaakceptowana przez PE.
Bydgoszcz miała stać się węzłem sieci TNT ze względu na planowaną budowę intermodalnego portu przeładunkowego w pobliskim Emilianowie.
Rząd nic nie zrobił w ważnej sprawie
Parlament Europejski wziął pod uwagę moją poprawkę, żeby wpisać Bydgoszcz jako węzeł transeuropejskiej sieci transportowej TNT-T. Jedynym z argumentów było powstanie intermodalnego portu przeładunkowego w Emilianowie. Podczas trilogu, w którym udział brał już nowy rząd, który na Komisję Europejską nie naciskał w tej sprawie i w związku z tym poprawka przepadła
— powiedział na konferencji w Bydgoszczy Złotowski.
Europoseł podkreślił, że zrobił wszystko, co mógł w tej sprawie w PE. Powiedział, że myślał, że brał wsparcia wynikał z niezorientowania w sprawie nowego rządu, bo miał on poparcie ministra infrastruktury w poprzednim rządzie Andrzeja Adamczyka, ale „okazuje się, że rząd wprowadza swój dawny program zwijania Polski”.
Złotowski zaznaczył, że na szczęście linia kolejowa 201 została wpisana w sieć transportu TTNT-T. Dodał, że brak na niej portu w Emilianowie to jest jakieś kuriozum, coś co jest zupełnie niezrozumiałe.
W konferencji wraz ze Złotowskim wzięli udział radny sejmiku woj. kujawsko-pomorskiego Jarosław Wenderlich i radny Bydgoszczy Paweł Bokiej, którzy razem wystosowali pismo do ministra rolnictwa i rozwoju wsi Czesława Siekierskiego dotyczące spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo.
Pismo do ministra
Złotowski, Wenderlich i Bokiej w korespondencji do ministra napisali, że z wielkim niepokojem przyjęli informacje płynące z Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, w tym opublikowane przez portal farmer.pl, które mogą stawiać pod znakiem zapytania dalsze funkcjonowanie spółki Terminal Intermodalny. Zaznaczyli, że publikacji wskazano, że środki finansowe wystarczą na finansowanie KOWR tylko do końca lipca.
W piśmie podkreślono, że spółka Terminal Intermodalny Bydgoszcz-Emilianowo została utworzona w 2020 r., a KOWR objął w niej 4000 udziałów, udziałowcem jest też Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny (spółka komunalna Bydgoszczy), który posada 500 udziałów.
W 2019 r., gdy zawiązano porozumienie w sprawie powstania terminala, ówczesny sekretarz stanu w kancelarii premiera Grzegorz Puda informował, że zostanie on zbudowany na platformie kolejowo-drogowej, która ma łączyć linię kolejową 201 i drogę S10, a docelowo będzie łączyć port lotniczy i współpracować z portem na Wiśle.
gah/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/694504-skandaliczna-obojetnosc-ekipy-tuska-zlotowski-alarmuje