Maciej Wilk, prezes stowarzyszenia Tak dla CPK, zamieścił na platformie X obszerny wpis, w którym rozprawia się z kłamstwami na temat Centralnego Portu Komunikacyjnego. „Nie dajmy się zwieść okrągłym słówkom ministra Macieja Laska i jego kumpli” – podkreśla we wstępie swojego wpisu Wilk.
„Jesteśmy okłamywani” – alarmuje Maciej Wilk. „Nie dajmy się zwieść okrągłym słówkom Ministra Macieja Laska i jego kumpli. Pod płaszczykiem zapewnień o chęci kontynuacji projektu CPK, podejmowane są konkretne działania odsuwające budowę na co najmniej 2035, a w praktyce – ZABICIE PROJEKTU” – dodaje. Następnie wymienia 12 kłamstw dotyczących CPK i z każdym po kolei się rozprawia.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: „Infrastrukturalny zamach stanu”. Wilk punktuje koncepcję Laska: Jego plan skazany jest na porażkę i oznacza zabicie projektu CPK
KŁAMSTWO 1: transparentny audyt z udziałem wybitnych i bezstronnych ekspertów – Donald Tusk
Nie było żadnego niezależnego badania. Próby wyłonienia zewnętrznych ekspertów zakończyły się spektakularną klęską. Spółka zaudytowała samą siebie pod bacznym okiem Pełnomocnika Rządu i na bazie tego, nieujawnionego opinii publicznej raportu podjęta ma zostać decyzja przez rząd.
KŁAMSTWO 2: Budowa CPK potrwa co najmniej do 2032
Sam Pełnomocnik Rządu przyznaje, że szanse realizacji inwestycji w 2028 wynosiły 10-20%. Nie oznacza to, że harmonogram był nierealny, tylko bardzo wyśrubowany i ambitny. W dalszym ciągu możliwa jest realizacja inwestycji do 2030
Jeżeli z góry zakłada się opóźnienia inwestycji o kilka lat, to również harmonogram zakładający termin 2032 z dużą dozą prawdopodobieństwa będzie opóźniony w realizacji.
Średni okres budowy lotnisk porównywalnych do CPK w Europie to 4-5 lat (Stambuł, Monachium, Oslo, Ateny, LHR T2, LHR T5). W 7 lat zdołano usypać sztuczne wyspy na Pacyfiku i zbudować na nich lotniska w Osace i Hong Kongu.
Nie ma żadnego powodu, aby zakładać z góry, że realizacja CPK potrwa 8-10 lat‼
KŁAMSTWO 3: Lotnisko Chopina potrzebuje pilnej rozbudowy
Łączna przepustowość 4 lotnisk w okolicach Warszawy (Chopin, Modlin, Radom, Łódź) to ok. 31 mln pasażerów. Prognoza Urzędu Lotnictwa Cywilnego na 2030 to 30,5 mln pasażerów.
Przepustowość lotniskowa w perspektywie oddania CPK do użytku w 2030 jest zatem już teraz zapewniona‼
Ewentualna rozbudowa Modlina o dodatkowe 3-4 mln pasażerów całkowicie adresuje potrzeby Mazowsza w perspektywie 2033-2034 (34-35 mln pasażerów)
Z drugiej strony, rozbudowa Lotniska Chopina do 27-28 mln nawet w połączeniu z rozbudowanym Modlinem nie adresuje długoterminowych potrzeb Mazowsza – prognoza ULC na 2040 to już 45 mln pasażerów, względem całkowitej potencjalnej przepustowości ~42 mln pasażerów
KŁAMSTWO 4: Lotnisko Chopina można rozbudować do 2029
Nie można. Nie ma koncepcji, projektu ani wykonawcy. Nie ma też decyzji środowiskowej, o czym władze Lotniska Chopina w ogóle nie wspominają.
Realny termin rozbudowy Lotniska Chopina w proponowanym kształcie to 2031-2032, a więc nawet później niż możliwe oddanie do eksploatacji CPK.
KŁAMSTWO 5: Liczbę lotów na Chopinie można zwiększyć do 700-800 operacji na dobę bo samoloty są cichsze
Samoloty najnowszej generacji są cichsze, jednak globalnie jest ich wciąż mało i rzadko operują do WAW. Względem 2011 na warszawskim lotnisku wzrosła istotnie natomiast liczba operacji lotniczych wykonywana większymi, a przez to też głośniejszymi, samolotami (np. B737-800 względem ATR72). W efekcie, dzisiaj można by rozważać podniesienie limitu co najwyżej do ~630 operacji na dobę.
Ułudą jest też myślenie, że LOT oraz inni przewoźnicy od ręki wymienią floty starszych, głośniejszych samolotów na jednostki najnowszej generacji. Będzie to stopniowy proces, który zajmie najbliższą dekadę.
KŁAMSTWO 6: Rozbudowa Chopina odbędzie się bez obniżenia obecnej przepustowości
Absolutna brednia. Proponowana rozbudowa Lotniska Chopina wymaga rozwalenia istotnej części terminala pasażerskiego pod rozbudowę sortowni bagaży. Szereg stanowisk postojowych przy terminalu będzie całkowicie przebudowywanych.
Nie ma możliwości przeprowadzenia tego typu prac na lotnisku wypełnionym w 100% bez obniżenia przepustowości na okres kilku lat.
KŁAMSTWO 7: Nakłady inwestycyjne na rozbudowę Chopina zwrócą się do 2034
Nie zwrócą się, bo budowa potrwa dłużej (2031-2032), a znając sprawność inwestycyjną PPL, jej koszty będą również znacznie wyższe niż zakładane 2,4 mld PLN.
Dodatkowo – o czym również nie informuje się opinii publicznej – już około lat 2031-2032 konieczny będzie remont generalny obu dróg startowych na Lotnisku Chopina, co pochłonie kolejne setki milionów złotych i spowoduje ograniczenie przepustowości na kolejne 2 lata.
KŁAMSTWO 8: Potrzeba zbudować masę krytyczną na Lotnisku Chopina, aby przenieść ruch na CPK
Ta masa krytyczna już jest zbudowana. Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby w pierwszym roku operowania CPK ruch tam wynosił 22-23 mln pasażerów (20 mln obecne + organiczny wzrost) przy 34 mln pasażerów przepustowości (68%).
Trzeba być niespełna rozumu, aby do infrastruktury na 34 mln pasażerów chcieć w pierwszym roku wprowadzać 30 mln pasażerów (28 mln z Chopina + wzrost organiczny, tj. 82%). Przy tej zajętości natychmiast od pierwszego dnia działalności CPK zachodziłaby potrzeba pilnej jego rozbudowy
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Hasztag #TakDlaCPK zbanowany. Ekspert: „Tak działa mechanika obrony każdego medium przed nabijaniem sztucznych zasięgów”
KŁAMSTWO 9: Przeskalowany dworzec kolejowy i bezsensowne szprychy zbiegające się w CPK
Dworzec na 6 peronów nie jest przeskalowany. Tyle samo peronów ma dworzec we Wrocławiu, natomiast w Poznaniu peronów jest 11 - nie słyszałem, aby ktokolwiek zarzucał tym miastom gigantomanię.
Jakiekolwiek zmiany w projekcie dworca kolejowego oznaczać będą opóźnienie projektu o co najmniej 2 lata. Oszczędności finansowe będą z tego żadne - może 100 mln EUR, czyli 1% nakładów inwestycyjnych na lotnisko. Natomiast rozbudowa zmniejszonego na siłę dworca w przyszłości może okazać się niemożliwa.
Szprychy nie zbiegają się w CPK. Przez lotnisko przechodzą jedynie 3 linie kolejowe - KDP Y, CMK przedłużona na północ oraz nowa linia radomsko-rzeszowska.
KŁAMSTWO 10: Lotnisko musi poczekać na kolej
Lotnisko może krótkoterminowo funkcjonować nawet i bez dojazdu kolejowego - port lotniczy w Stambule oddano do użytku w 2018, a kolej doprowadzono w 2023. Nie jest to żaden argument aby opóźniać realizację projektu.
Dodatkowo nieprawdą jest, że konieczna jest budowa tunelu wyjazdowego z Warszawy - tymczasowo planowany jest łącznik z główną linią CMK, co w okresie przejściowym wydłuży czas dojazdu do Warszawy o 5 minut.
KŁAMSTWO 11: Pieniędzy nie ma i nie będzie
Budowa lotniska CPK wymaga wydatkowania z budżetu państwa jeszcze ok. 5 mld PLN w perspektywie 2030 r. Reszta to dług komercyjny pozyskany przez spółkę CPK oraz wkład inwestorów zagranicznych.
W tym samym czasie wydajemy 24 mld PLN rocznie na dopłatę do KRUS oraz uruchamiamy program Mieszkanie na Start (21 mld PLN w 10 lat), będący niczym innym niż zapomogą dla deweloperów.
KŁAMSTWO 12: Dzisiaj nie dyskutujemy czy, tylko jak budować CPK
Totalna ściema i zasłona dymna. Wszystkie realizowane działania jednoznacznie wskazują na zamiar „zamrożenia projektu” i inwestowanie publicznych pieniędzy w paździerz, czyli rozbudowę Modlina i Lotniska Chopina. Prezes Lotniska Chopina otwarcie mówi, że przewiduje funkcjonowanie Lotniska Chopina co najmniej do 2034, co stoi w jawnej sprzeczności np. z decyzją środowiskową CPK.
Podsumowując swój wpis Wilk stwierdza, że „powyższe działanie są świadomym pozbawianiem Polski szansy zbudowania właściwej łączności ze światem i uzyskania statusu kluczowego węzła transportowego dla całej Europy Środkowo-Wschodniej”.
Są to działania zmierzające do zabetonowania naszej pozycji jako lotniczego – i nie tylko – peryferium
— podkreśla na zakończenie Wilk.
CZYTAJ TAKŻE: TYLKO U NAS. Wymowna wiadomość do premiera. Transparent „Tusk do roboty! CHCEMY CPK” zawisł na Moście Gdańskim w stolicy
X/kot
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/691259-to-trzeba-koniecznie-przeczytac-12-klamstw-o-cpk