Komisja Europejska nałożyła karę ponad 1,8 mld euro na amerykański koncern Apple za uniemożliwianie Spotify i innym muzycznym serwisom streamingowym informowania użytkowników o opcjach tańszych płatności poza aplikacją App Store. Tymczasem w Polsce trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz niektórych innych ustaw (UC6).
Decyzja KE została podjęta w związku ze skargą z 2019 r., złożoną przez szwedzką platformę Spotify.
Nieuczciwe praktyki handlowe Apple
Komisja stwierdziła dziś, że Apple nałożył ograniczenia na twórców aplikacji, uniemożliwiając im informowanie użytkowników systemu iOS o alternatywnych i tańszych usługach subskrypcji muzyki, dostępnych poza aplikacją. Zdaniem unijnych urzędników te ograniczenia stosowane przez amerykański koncern stanowią nieuczciwe praktyki handlowe.
Przez dekadę Apple nadużywał swojej dominującej pozycji na rynku dystrybucji aplikacji do strumieniowego przesyłania muzyki za pośrednictwem App Store. Zrobił to poprzez ograniczenie deweloperom możliwości informowania konsumentów o alternatywnych, tańszych usługach muzycznych dostępnych poza ekosystemem Apple. Jest to nielegalne w świetle unijnych przepisów antymonopolowych, dlatego dzisiaj nałożyliśmy na Apple karę w wysokości ponad 1,8 mld euro
— powiedziała Margrethe Vestager, wiceszefowa KE odpowiedzialna za politykę konkurencji.
Wyższe ceny za subskrypcje ze względu na wysoką prowizję
Zdaniem Komisji w wyniku postępowania Apple, które trwało prawie 10 lat, wielu użytkowników iOS płaciło znacznie wyższe ceny za subskrypcje strumieniowego przesyłania muzyki ze względu na wysoką prowizję nałożoną przez Apple na deweloperów i przerzuconą na konsumentów w postaci wyższych cen abonamentu za tę samą usługę w sklepie Apple App Store.
Apple broni się
Apple skrytykował decyzję KE, informując, że zaskarży ją do Sądu UE w Luksemburgu. Postępowanie prawdopodobnie potrwa kilka lat. Do tego czasu Apple będzie musiało zapłacić karę i zastosować się do unijnego nakazu.
Decyzja została podjęta, mimo że Komisja nie znalazła żadnych wiarygodnych dowodów na szkodę konsumenta i ignoruje realia rynku, który dobrze się rozwija, jest konkurencyjny i szybko rośnie
— stwierdziła firma w oświadczeniu.
Głównym orędownikiem tej decyzji – i największym beneficjentem – jest Spotify, firma z siedzibą w Sztokholmie w Szwecji. Spotify posiada największą na świecie aplikację do strumieniowego przesyłania muzyki i w trakcie tego dochodzenia (przedstawiciele spółki) spotykali się z Komisją Europejską ponad 65 razy
— dodał koncern, cytowany przez agencję Reutera.
Wątpliwości ws. dodatkowej opłaty serwisów streamingowych dla twórców w Polsce
Spotify wydało także oświadczenie ws. powstającego projektu ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz niektórych innych ustaw (UC6), w którym dzieli się swoimi poważnymi obawami związanymi z zapowiedzią Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Bartłomieja Sienkiewicza.
Chodzi o dodatkowe wynagrodzenie dla twórców przez muzyczne serwisy streamingowe, które miałoby zostać wprowadzone w ramach wdrożenia przez Polskę dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym (tzw. dyrektywa DSM), obejmującej przemysł muzyczny i audiowizualny.
Oświadczenie Spotify
Branża muzyczna ma zupełnie inną specyfikę niż branża filmowa czy telewizyjna i powinna być rozpatrywana oddzielnie, gdy rząd będzie finalizował te regulacje. Spotify nie jest w stanie wchłonąć dodatkowych kosztów podwójnej płatności. W przypadku nałożenia dodatkowej płatności koszt musiałby zostać zrekompensowany kosztem naszego wsparcia dla lokalnych artystów, podwyżką cen dla polskich użytkowników lub innymi środkami
— czytamy w oświadczeniu Spotify, które przypomina, że w ciągu ostatnich 11 lat koncern dokonał ważnych inwestycji na krajowym rynku muzycznym i przyczynił się do sukcesu wielu polskich artystów.
Dzięki naszym wysiłkom promującym muzykę, zapewniamy lokalnym artystom większą widoczność w kraju i za granicą, napędzając wzrost odtworzeń ich utworów. Warto zauważyć, że w momencie wejścia Spotify do Polski, 10 najchętniej słuchanych artystów na platformie w Polsce stanowili artyści zagraniczni. Obecnie 9 z 10 najpopularniejszych artystów w kraju to Polacy, a konsumpcja polskiej muzyki wzrasta z roku na rok. Nałożenie na muzyczne platformy streamingowe podwójnej opłaty za te same treści znacznie obciążyłoby działalność Spotify w Polsce, ograniczając nasze możliwości inwestycyjne. Wpłynęłoby to niewątpliwie na nasze możliwości wsparcia dla krajowych artystów oraz na samą usługę, z której z zadowoleniem korzysta wielu konsumentów
— piszą zarządzający koncernem tłumacząc, że „Spotify już teraz przekazuje zdecydowaną większość przychodów właścicielom praw do muzyki, którzy rozliczają się z kompozytorami, autorami i wykonawcami na podstawie odrębnych umów”.
W 2023 r. polscy artyści wygenerowali wyłącznie ze Spotify ponad 150 milionów złotych
W 2023 r., w perspektywie globalnej, przekazana przez Spotify kwota wyniosła 35 mld zł, co stanowi najwyższą płatność dokonaną kiedykolwiek przez pojedynczego sprzedawcę detalicznego. W 2023 r. polscy artyści wygenerowali wyłącznie ze Spotify ponad 150 milionów złotych, co stanowi wzrost o 750 proc. od 2017 roku. W 2022 r. IFPI (pol. Międzynarodowa Federacja Przemysłu Fonograficznego) ogłosiła, że polski sektor muzyczny stał się dwudziestym największym rynkiem muzycznym na świecie. Nigdy wcześniej Polska nie osiągnęła tak wysokiego udziału w globalnym rynku muzycznym. Dzięki serwisom streamingowym, takim jak Spotify, lokalny przemysł muzyczny kwitnie jak nigdy wcześniej
— ocenia platforma, która przypomina również, że „zaledwie dwa tygodnie temu rząd zapowiadał dosłowną transpozycję przepisów Unii Europejskiej w zakresie praw twórców muzycznych”.
Zdaniem Spotify wprowadzenie przepisów dotyczących podwójnej płatności jest całkowitym zwrotem ze strony rządu i świadczy o braku zrozumienia negatywnego wpływu, jaki proponowane rozwiązanie będzie miało na polski przemysł muzyczny.
Należy zauważyć, że propozycja wprowadzenia takiego mechanizmu opłaty, który obecnie odzwierciedlają zapowiedzi Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, została odrzucona przez unijnych prawodawców w procesie legislacyjnym.
Jesteśmy przekonani, że wprowadzenie obowiązku podwójnej opłaty za tę samą muzykę będzie miało szkodliwy wpływ na polski przemysł muzyczny, polskich artystów i konsumentów, dlatego wzywamy rząd do podjęcia działań już teraz, aby temu zapobiec i sprawić, że polski przemysł muzyczny pozostanie silny i nadal będzie się rozwijał
— kończy swoje oświadczenie platforma Spotify.
CZYTAJ TAKŻE:
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/683948-ke-nalozyla-gigantyczna-kare-na-apple-chodzi-o-spotify