Donald Tusk, rządzący obecnie Polską ze stoku narciarskiego, we wpisie w mediach społecznościowych oświadczył, że debata o przerwaniu budowy CPK jest bez sensu, bo PiS tej budowy nawet nie zaczął. Wygląda na to, że premier w ogóle nie zainteresował się sprawą i nie ma pojęcia, na jakim etapie jest inwestycja.
Debata o CPK nie ma sensu?
Debata o przerwaniu budowy CPK jest bez sensu. PiS tej budowy przecież nawet nie zaczął. Równie dobrze można dyskutować o jakości elektrycznych aut Izera
— oświadczył we wpisie zamieszczonym w mediach społecznościowych Tusk.
Co ignoruje Tusk?
Donald Tusk chyba nie zdaje sobie sprawy, czym jest Centralny Port Komunikacyjny - to nie tylko lotnisko. To kolej i cargo, które przyniesie polskiemu budżetowi ogromne wpływy. Co więcej, lotnisko w Baranowie nie zagrozi lokalnym portom lotniczym - będzie wielkim hubem lotniczym - to na lotnisko w Baranowie będą przylatywały samoloty z regionów, by podróżujący nimi pasażerowie mogli przesiąść się na loty na wybrane lotniska międzynarodowe.
Czy fakt, że wybrana jest lokalizacja CPK, opracowane są projekty koncepcyjne lotniska i terminalu, jest projekt budowlany to dla Tuska nic? Co istotne, wydana została decyzja środowiskowa, na którą często oczekuje się latami! Eksperci wskazują, że 2030 rok to realny termin ukończenia inwestycji, ale konieczne jest natychmiastowe podjęcie działań. Maciej Wilk wskazuje, że projekt „jest gotowy w 90 proc., by rozpocząć budowę”.
Nikt w Europie Środkowo-Wschodniej nie zrobi takiego projektu. Albo zrobimy go my, albo pozwolimy takim krajom jak Dania i Francja zyskać 50 mln pasażerów. (…) Nie mamy się czego wstydzić. Wiemy jak robić biznes lotniczy i trzeba pozwolić nam go robić
– podkreślił Maciej Wilk.
CZYTAJ TEŻ:
Burza w sieci
Także użytkownicy Twittera/X punktują obłudę Tuska. Marcin Horała podkreślił, że „Tusk jak zwykle manipuluje, żerując na ignorancji swoich wyznawców”. Polityk przedstawił w skrócie, „co się udało w obszarze CPK przed 13 grudnia”.
- Przeprowadzone wszystkie badania, formalności i zgody dla lotniska: master plan, zatwierdzony plan generalny, decyzja środowiskowa (samo postępowanie o DUŚ z inwentaryzacją środowiskową to w polskich realiach bywa kilka lat przy dużych inwestycjach), złożony wniosek o decyzję lokalizacyjną. 2. Wbiliśmy „pierwszą łopatę”, rozpoczęły się przygotowawcze prace budowlane na terenie lotniska. 3. Ponad 1300 ha gruntów zostało dobrowolnie zakupionych, 80% właścicieli nieruchomości zabudowanych zgłosiło się do programu. 4.Pozyskaliśmy ofertę inwestora strategicznego – konsorcjum Vinci i IFM gotowego zainwestować do 8 mld zł w zamian za mniejszościowe udziały w lotnisku. 5.Konsorcjum architektoniczne Foster & Partners przedstawiło już projekt koncepcyjny, projekt budowalny będzie gotowy wiosną 2024. 6. Nastąpiło rozpoczęcie prac budowlanych przy tunelu dużych prędkości w Łodzi - palowanie fundamentów, rozstrzygnięty przetarg na komorę startową maszyny TBM. 7. Jest decyzja środowiskowa na linię kolejową Warszawa – CPK - Łódź. 8. 450 km linii kolejowych w projektowaniu, 1500 km w STEŚ. 9. Zabezpieczone finansowanie do 2030 roku w wieloletnim planie finansowym (całkowity CAPEX 150 mld, z czego ok. 40 mld lotnisko. Zaangażowanie finansów publicznych ok. 70 mld, z czego samo lotnisko ok. 8 mld). 10. Pozyskaliśmy już blisko 0,5 mld środków unijnych. 11. CPK obecnie to wiodąca w EŚW grupa kapitałowa o wartości ponad 10 miliardów zarządzająca aktywami lotniskowymi, kolejowymi i budowlanymi. Rekordowy harmonogram jest dotrzymywany a większość żmudnej, trudnej i niewidocznej dla laika pracy niezbędnej przed fizyczną budową - wykonaną. Tylko nie zepsuć i kontynuować
— podkreślił Marcin Horała.
Panie Premierze, dobrze Pan wie, że projekt nie rozpoczyna się od wbicia pierwszej łopaty. Projektowanie i zgody środowiskowe to lata przygotowań. Ten etap już jednak za nami i teraz stoi Pan przed szansą sięgnięcia po wielkość - uznanie CPK za ważny dla Polski i jego KONTYNUACJA
— wskazał Maciej Wilk.
Szanowny Panie Premierze, studiuję gospodarkę przestrzenną już 3 lata i ja, zwykły studenciak wiem, że realizacja danej inwestycji to nie sama budowa. To również, a nawet przede wszystkim, projektowanie, uzyskiwanie zgód, analizy przestrzenne i środowiskowe. Bardzo proszę o poważne podejście do tego tematu
— podkreślił Patryk Spaliński.
Jak Pan myśli że proces inwestycyjny składa się tylko z budowy to gratuluję wiedzy. W sprawie CPK jest już pozytywna zgoda środowiskowa której uzyskanie trwa kilka lat. Jeśli będzie Panu zależało na powstaniu CPK do końca roku spółka uzyska pozwolenie na budowę
— wskazał Mateusz Janiczek.
Budowa takiej inwestycji to nie wbicie szpadla pod budowe. To lata (!!) planow, poszukiwanie inwestorow, terenu, cala architektura, planowanie infrastruktury. Tego nie robi się z dnia na dzień! Argumentacja dla przedszkolaka.
To, że brak fizycznego portu nie znaczy, ze inwestycja nie ruszyła. Proszę przestać uprawiać tanią propagandę.
Całe szczęście że Grad wybudował elektrownię atomową
— przypomniał poseł Filip Kaczyński.
No to rozumiem, że teraz powiecie: Patrzcie! Nasi fachowcy postawią ten projekt na nogi i pierwszy samolot wystartuje w 2026 roku, a pasażerów dowiezie kolej dużych prędkości. Tak powiecie, prawda?
— napisał Tomasz Lipiński.
Proces inwestycyjny tej skali trwa na ogół 7-8 lat. Na dzisiaj wystarczy, że wasz wojewoda będzie przestrzegać prawa i wyda decyzję lokalizacyjną (a termin już minął, więc łamie prawo), co pozwoli jeszcze w tym roku ogłosić przetarg na budowę lotniska
— podkreślił Szymon Janus.
Na te kłamstwa nabiera się z dnia na dzień coraz mniej ludzi. Budowa nie może się rozpocząć, bo wasz wojewoda wstrzymuje decyzję lokalizacyjną, choć już minął termin do jej wydania.
Widać, że ten człowiek nigdy niczego nie zbudował. Gdyby miał na koncie chociaż altankę, wiedziałby, że budowanie zaczyna się jeszcze w ruch pójdą łopaty i kielnie.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/681054-to-wymyslil-na-nartach-tusk-uderza-w-cpk-jest-riposta