Brytyjski portal „Daily Express” w odróżnieniu od premiera Donalda Tuska zachwyca się projektem budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego w Polsce. Inwestycja została nawet nazwana „kamieniem węgielnym transformacji europejskiego transportu”.
Poczytny brytyjski „Daily Express” z nieskrywanym podziwem pochylił się nad projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego, nazywając go największym w europejskiej historii przedsięwzięciem transportowym.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Jak Lasek zarządza CPK? Miesiące konkursów na stanowiska, a potem audyt spółki. „W ciągu trzech miesięcy wybrany ma być prezes”
Publikacja przedstawia podstawowe założenia CPK dotyczące finansowania, dogodnej lokalizacji oraz obsługi pasażerskiej i towarowej przyszłego lotniska. W tym punkcie wskazuje ona na pierwszy etap budowy, w wyniku którego dwa pierwsze pasy startowe i terminal będą mogły obsłużyć 40 milionów pasażerów w przeciągu roku. Dwa kolejne pasy startowe zapewnić już mają obsługę na pułapie 100 mln pasażerów.
Zaangażowanie prezydenta
„Daily Express” zauważył szczególne zainteresowanie projektem głowy polskiego państwa Andrzeja Dudy. W ślad za „New Civil Engineer” przytacza słowa prezydenta RP Andrzeja Dudy, który zauważył, że CPK to projekt „jeden z najważniejszych, jakie Polska realizuje w XXI wieku”.
Musimy stale iść do przodu, a naszym kierunkiem jest CPK
— powiedział o inwestycji prezydent Andrzej Duda.
Brytyjczycy odnotowali porównania z okresem przedwojennym, jakich prezydent Duda użył, by zaakcentować przełomowość inwestycji w Centralny Port Komunikacyjny.
II Rzeczpospolita miała swoją Gdynię, port, miasto i stocznię, zbudowaną na piasku z maleńkiej wioski rybackiej. Teraz mamy plan… budowa jednego z największych lotnisk i systemów transportowych nie tylko w Europie , ale na świecie. Czy tego potrzebujemy? Tak
— mówił dobitnie prezydent RP.
Potrzeby rynku
Uwadze autorów publikacji nie umknęły też komentarze byłego wiceministra funduszy i polityki regionalnej Marcina Horały z PiS, który mówił, że projekt CPK ma głównie na celu korzyści i wygodę pasażera, ale jest też elastyczny i można poszerzać go w wielu innych obszarach - zgodnie z aktualnymi potrzebami rynku.
CPK to nie tylko polski projekt, to kluczowa inicjatywa dla całej Europy. Jej realizacja stanowi kamień węgielny w transformacji europejskiego transportu, podnosząc standardy mobilności na kontynencie
— cytowano Horałę.
Zaznaczono też, że CPK uzyskało w ostatnich miesiącach wymagane zgody ministrów i Urzędu lotnictwa Cywilnego, natomiast w kolejnej fazie należy inwestycji zapewnić zgody lokalizacyjne i pozwolenie na budowę.
Projekty towarzyszące
Jako fundamentalny powód podjęcia inwestycji związanej z Centralnym Portem Komunikacyjnym, „Daily Express” wskazuje ograniczone możliwości lotniska na Okęciu w zakresie przepustowości. Lotnisko Chopina w Warszawie może pomieścić ruch w wysokości zaledwie 20 mln pasażerów rocznie.
Pominąwszy kwestię samego ruchu lotniczego, autorzy artykułu z zainteresowaniem zauważyli wielki plan rozbudowy kolei dużych prędkości, która w kwadrans ma przemieszczać się na linii Warszawa - CPK.
Według pierwotnego pomysłu inwestycji, komunikacja kolejowa ma zapewnić swobodny dostęp do CPK 13 milionom Polaków ze 120 polskich miast.
To dość symptomatyczne, że media z dalekiego kraju z zachwytem i chyba z pewną zazdrością odnotowują projekt budowy CPK, podczas gdy polski premier wydaje się robić wszystko, żeby realizację tej inwestycji utrudnić.
CZYTAJ TEŻ:
pn/”Daily Express”
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/680364-czy-dotrze-to-do-tuska-brytyjskie-media-zachwycone-cpk