Sejmowa Komisja Finansów Publicznych odbyła w środę pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024. Komisja przyjęła projekt z poprawkami.
W środę sejmowa Komisja Finansów Publicznych odbyła pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2024. Projekt został przygotowany przez rząd po tym, jak prezydent Andrzej Duda zawetował uchwaloną przez Sejm ustawę okołobudżetową na rok 2024 z uwagi na zapisy o przekazaniu łącznie blisko 3 mld zł mediom publicznym.
Projekt jest w zasadniczej części zbieżny z projektem, który był rozpatrywany przez wysoką izbę pod koniec 2024 r.
— powiedziała podczas obrad komisji wiceminister finansów Hanna Majszczyk.
Co przewiduje projekt?
Zwróciła uwagę na zapisy projektu, dzięki którym nauczyciele początkujący uzyskają 33-proc. podwyżki, co pozwoli na podniesienie ich płac o 1,5 tys. zł. Powiedziała, że bez zapisów ustawy okołobudżetowej mogliby oni liczyć na zapisane w budżecie podwyżki o 30 proc., co w ich przypadku nie gwarantowałoby uzyskania całej kwoty 1,5 tys. zł. W trakcie debaty wyjaśniła, że podwyżka dla nauczycieli początkujących obejmie ok. 100 tys. osób, a różnica między 30-proc. a 33 proc. podwyżki dla tej grupy to łącznie 280 mln zł.
Dodała, że w projekcie ustawy okołobudżetowej zapisano także, że budżet przejmie całą podwyżkę wynagrodzeń dla nauczycieli przedszkolnych, mimo że według przepisów wypłata wynagrodzeń dla tej grupy pedagogów to zadanie własne samorządów.
W efekcie dotacja wzrasta o ponad 100 proc., bo z 1,8 mld zł do ponad 4 mld zł
— powiedziała Hanna Majszczyk.
Dodała, że w projekcie zaplanowano przywrócenie tzw. subwencji rozwojowej dla samorządów, „na realizację której w budżecie są środki w kwocie 3,2 mld zł”. Podkreśliła, że subwencja będzie dzielona w 60 proc. na zasadach ogólnych, a więc w przeliczeniu na liczbę mieszkańców, zaś w 40 proc. będzie dzielona przy uwzględnieniu wpływów z PIT z roku 2021, „co pozwoli na wyrównanie zakłóceń w przepływie środków do jednostek samorządu terytorialnego”.
Wiceminister Majszczyk przypomniała, że w projekcie są zapisy, umożliwiające przekazanie papierów skarbowych uczelniom, PKP PLK, Funduszowi Reprywatyzacji, spółkom górniczym oraz ministrowi ds. cyfryzacji z przeznaczeniem na wsparcie inwestycji półprzewodnikowych.
Utrzymane zostały rozwiązania, wypracowane podczas prac nad poprzednią ustawą w Komisji Finansów Publicznych, na mocy których na polecenie premiera będzie możliwe przekazywanie papierów skarbowych w szczególnych sytuacjach. Komisja podjęła decyzję o podniesieniu limitu z 5 mld zł do 12 mld zł
— powiedziała wiceminister.
Wskazała, że główną różnicą między obecnym projektem a poprzednią ustawą stanowi zapis, na mocy którego będzie możliwe przekazanie obligacji skarbowych w kwocie do 3 mld zł Narodowemu Funduszowi Zdrowia z przeznaczeniem głównie na onkologię i psychiatrię dziecięcą.
Inna zmiana wiąże się z niepowielaniem w tym projekcie rozwiązań, które były w poprzedniej ustawie, związanych z przesunięciem w czasie funkcjonowania podwyższenia kwoty bazowej dla żołnierzy i funkcjonariuszy
— powiedziała Majszczyk i dodała, że w pierwotnej ustawie podwyższenie kwoty bazowej miało wejść w życie od 1 marca.
Różnica jest taka, że podwyższona kwota bazowa będzie obowiązywać od 1 stycznia 2024 r.
— dodała. Podkreśliła, że środki na podwyższenie kwoty bazowej były w całości zapisane w budżecie.
Podczas prac w komisji sejmowi legislatorzy wskazali, że powielenie niektórych przepisów z poprzedniej ustawy może budzić wątpliwości prawne ze względu na fakt, że nowy rok się już rozpoczął. Wskazali na dwa pierwsze artykuły projektu, które ustalają inne niż zapisane w odrębnych przepisach zasady ustalania wynagrodzeń osób, kierujących niektórymi spółkami i niektórymi podmiotami prawnymi. Z uzasadnienie wynika, że oba te artykuły mają na celu zamrożenie wynagrodzeń m.in. członków rad nadzorczych i zarządów spółek Skarbu Państwa.
Oba zapisy bez zmian
Wiceprzewodnicząca Komisji Finansów Publicznych Krystyna Skowrońska (Koalicja Obywatelska) stwierdziła, że „weto prezydenta ochroniło kominówkę, o czym pan prezydent nie mówił”. Ostatecznie komisja przyjęła oba zapisy bez zmian, ale zaapelowała do ministerstwa finansów o przedłożenie nowej propozycji tych zapisów.
Uwagi legislatorów o charakterze porządkującym czy legislacyjnym zostały przyjęte w kilku innych artykułach. W trakcie obrad KFP została zgłoszona jedna poprawka uściślająca kwestie przekazywania dotacji oświatowych dla szkół nieprowadzonych przez samorządy. Posłanka Krystyna Szumilas (Koalicja Obywatelska) zaproponowała zmianę uściślającą do artykułu, dotyczącego niestosowania ustawy o finansowaniu oświaty do dotacji udzielanej oświatowej, przekazywanej przesz samorządy szkołom niepublicznym.
Ustawa okołobudżetowa wróci teraz pod obrady Sejmu na drugie czytanie. Proponowany termin jej wejścia w życie to moment jej ogłoszenia, ale obowiązywać ma ona z mocą od 1 stycznia 2024 r.
gah/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/676952-komisja-przyjela-rzadowy-projekt-ustawy-okolobudzetowej