Początki Żabki sięgają 1998 r., kiedy to w Poznaniu i Swarzędzu otwarto pierwsze sklepy, będące alternatywą dla rozwijających się wówczas super- i hipermarketów. Żabka, stworzona jako sieć sklepów „po sąsiedzku”, przez ćwierć wieku przeszła wielopłaszczyznową transformację, a przy tym nie zapomniała o idei lokalności i bliskości.
Żabka na przestrzeni lat
Od siedmiu eksperymentalnych placówek założonych pod koniec lat 90. ub.w. po ponad 10 tys. sklepów funkcjonujących w całej Polsce. W ciągu 25 lat sieć Żabka nie tylko zyskała sympatię klientów (obecnie rozpoznaje ją 93 proc. konsumentów), lecz także przeszła niesamowitą transformację, w tym technologiczną. Wdrażane narzędzia i funkcjonalności usprawniają klientom zakupy oraz pozwalają franczyzobiorcom efektywnie zarządzać sklepami.
Aktualny koncept z charakterystycznym „uśmiechniętym” logo to zasługa remodelingu przeprowadzonego w 2016 r., w ramach którego dokonano kluczowych zmian identyfikacji wizualnej, wyposażenia, aranżacji wnętrz i asortymentu, m.in. wprowadzając nowe produkty i usługi.
W ciągu ćwierćwiecza pojawiły się też nowe, dopasowane do współczesnego konsumenta formaty – Żabka Eko Smart, autonomiczne Żabki Nano, punkty w MOP przy autostradach, wyspy w galeriach handlowych czy otwarty w październiku sklep Żaba Non Stop, będący połączeniem sklepu stacjonarnego z autonomicznym. Dzięki tym wszystkim zmianom i nieustannemu rozwojowi Żabka odpowiada na zmieniające się potrzeby współczesnego konsumenta, oczekującego szybkich, wygodnych zakupów po drodze.
Nadal przyświeca nam filozofia bycia jak najbliższej klientów i odpowiadania na ich potrzeby. Dziś nie jesteśmy wyłącznie zwykłym osiedlowym sklepem – jako Grupa Żabka stworzyliśmy ekosystem rozwiązań convenience, ułatwiających klientom codzienne życie. Jesteśmy największą w Polsce kawiarnią, największym punktem kolektur LOTTO, liderem rynku cateringu dietetycznego w Polsce czy największą w Europie siecią sklepów autonomicznych Żabka Nano
— mówi Przemysław Kijewski, dyrektor ds. operacyjnych w Żabka Polska.
Idea franczyzocentryczności
Żabka zawdzięcza sukces także franczyzobiorcom, z którymi wspólnie buduje silną markę. Wszystkie działania sieci koncentrują się wokół nich oraz ich potrzeb zgodnie z ideą franczyzocentryczności, a sam model jest niezwykle transparentny i elastyczny. W ramach sieci działa Rada Franczyzobiorców – organ prowadzący stałą współpracę i pozwalający na wdrożenie wielu pomysłów indywidualnych przedsiębiorców.
Jak mówi Przemysław Kijewski:
Przez lata zmieniliśmy nie tylko format sklepu, lecz także model współpracy z indywidualnymi przedsiębiorcami. Obecnie swoją działalność pod szyldem Żabki w całej Polsce prowadzi ponad 8,6 tys. franczyzobiorców. Dla 75 proc. z nich Żabka jest pierwszym w życiu biznesem. Uczymy i wzmacniamy tę przedsiębiorczość zarówno u kandydatów, franczyzobiorców, jak i wśród młodych ludzi.
Na każdym etapie swojej drogi franczyzobiorcy mogą liczyć na wsparcie sieci, zaczynając chociażby od umeblowanego, wyposażonego i zatowarowanego sklepu poprzez wsparcie serwisowe, logistyczne i marketingowe aż po szeroki dostęp do szkoleń – np. takich jak realizowana wspólnie z Politechniką Warszawską Akademia Przedsiębiorczości, w ramach której podnoszone są kompetencje menedżerskie franczyzobiorców.
Upraszczanie życia klientom, odpowiadanie na bieżące potrzeby konsumentów oraz dbanie o partnerskie relacje z franczyzobiorcami i budowanie zaufania nowych przedsiębiorców – tę misję Żabka będzie kontynuować.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/674208-zabka-25-lat-zmian-wspolpracy-i-innowacji