Po ulicach polskich miast i miasteczek jeździ coraz więcej pojazdów bezemisyjnych, wchodzących w skład taboru komunikacji zbiorowej. Ogromna w tym zasługa realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej od 2021 roku programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny”. Obecnie będą podpisywane umowy z beneficjentami w ramach III naboru wniosków. Efekt dwóch poprzednich edycji to dofinansowanie przez NFOŚiGW zakupu 475 autobusów elektrycznych, 117 wodorowych oraz 6 trolejbusów. Łączna kwota przyznanych dotacji i udzielonych pożyczek wyniosła do tej pory blisko 1,5 mld zł.
Dzięki wsparciu finansowemu udzielanemu przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) w ramach programu „Zielony Transport Publiczny” („ZTP”), polskie miasta przechodzą na ekologiczne, zeroemisyjne rozwiązania w transporcie publicznym. Autobusy elektryczne zastępują dotychczasowe pojazdy spalinowe na miejskich trasach komunikacyjnych, a wkrótce można spodziewać się na naszych ulicach także autobusów zasilanych wodorem. Program „Zielony Transport Publiczny” ma szczególne znaczenie dla mniejszych miast, gdzie tempo inwestycji infrastrukturalnych oraz mobilność mieszkańców mogą nie być tak dynamiczne jak w większych aglomeracjach.
Wdrażany przez NFOŚiGW program priorytetowy „Zielony Transport Publiczny” wspiera upowszechnianie ekologicznych rozwiązań w komunikacji miejskiej na terenie całej Polski. Jego głównym celem jest zmniejszenie zużycia energii i emisji szkodliwych substancji w transporcie publicznym, jednocześnie promując „zieloną” mobilność wśród mieszkańców.
Zgodnie z przyjętą przez rząd „Polityką Energetyczną Polski do 2040 roku”, od 2025 roku każdy przetarg na autobusy w miastach liczących ponad 100 tysięcy mieszkańców powinien dotyczyć wyłącznie pojazdów o zerowej lub niskiej emisji (elektrycznych lub zasilanych wodorem). Program realizowany przez NFOŚiGW wspiera ten strategiczny cel państwa, co oznacza, że do 2030 roku w największych polskich miastach nie powinny już kursować pojazdy inne niż zeroemisyjne.
Celem programu jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez wsparcie inicjatyw zmierzających do zmniejszenia użycia paliw emisyjnych w transporcie publicznym. Program obejmuje możliwość wsparcia projektów mających na celu ograniczenie wykorzystania tych paliw w komunikacji publicznej, w tym modernizację floty poprzez nabycie lub leasing nowych autobusów elektrycznych, zasilanych energią elektryczną akumulowaną poprzez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania, wraz z przeszkoleniem kierowców i mechaników w obsłudze pojazdów o zerowej emisji.
Fundusze z programu trafiają także na modernizację lub budowę od podstaw infrastruktury umożliwiającej obsługę i prawidłowe użytkowanie nabytych lub leasingowanych pojazdów, w tym punktów ładowania lub tankowania wodoru, wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą oraz siecią trakcyjną. Ta infrastruktura może być wykorzystywana wyłącznie do obsługi transportu publicznego.
Program skierowany jest do operatorów i organizatorów publicznego transportu zbiorowego. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił w tym roku już trzecią edycję programu „Zielony Transport Publiczny”, która tym razem wyróżniała gminy i związki metropolitalne o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 tysięcy. Te podmioty mogą liczyć na pełne pokrycie kosztów zakupu nowych autobusów zasilanych wodorem, elektrycznych lub trolejbusów.
Nabór wniosków w ramach kolejnej edycji programu „Zielony Transport Publiczny”, realizowany przez NFOŚiGW trwał w kwietniu i maju bieżącego roku, a obecnie będą podpisywane umowy z beneficjentami i wydatkowane środki w ramach III etapu, co zakończyć się ma w 2025 roku. O dofinansowanie z nowej edycji „ZTP” mogli ubiegać się przewoźnicy oraz organizatorzy komunikacji miejskiej.
Dotychczasowe efekty programu pokazują dane z dwóch zakończonych już etapów (I i II nabór wniosków), w których 85 podmiotów samorządowych uzyskało na realizację celów łącznie ponad 1 mld 274 mln złotych w formie bezzwrotnych dotacji i prawie 195 milionów w formie preferencyjnie oprocentowanych pożyczek. Kwoty te przełożyły się na zakup 475 autobusów elektrycznych i 117 zasilanych wodorem oraz sześciu trolejbusów. Dodatkowo sfinansowano powstanie 438 punktów ładowania i przeszkolono do obsługi nowego taboru 2144 pracowników.
Trzecia odsłona „Zielonego Transportu Publicznego” ma szansę jeszcze bardziej przyczynić się do zmian na ulicach polskich miast. W tym etapie 79 podmiotów zawnioskowało łącznie o ponad 2 mld 720 mln zł bezzwrotnych dotacji i ponad 91 mln zł pożyczek. Kwoty te mogą pomóc sfinansować zakup 716 autobusów elektrycznych i 144 zasilanych wodorem oraz 20 trolejbusów. Dodatkowo we wnioskach uwzględniono powstanie 437 stacji ładowania, 1 stację tankowania wodoru, przeszkolenie ponad 1300 pracowników i budowę 15 instalacji fotowoltaicznych.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/671768-nfosigw-przekazuje-miliardy-zlotych-na-elektryczne-autobusy