„Stawiamy na interdyscyplinarność, która pozwala naszym doktorantom patrzeć na naukę z szerokiej perspektywy, czerpiąc z różnych dziedzin wiedzy” – mówi prof. Krzysztof Górski, sekretarz Akademii Kopernikańskiej.
Trwa rekrutacja na studia doktoranckie w Szkole Głównej Mikołaja Kopernika. Termin przesłania dokumentów to 5-6 października, lista osób przyjętych zostanie ogłoszona 20 października. Kto może ubiegać się o przyjęcie do Szkoły Doktorskiej SGMK? Jakie musi spełnić warunki?
Prof. Krzysztof Górski, sekretarz Akademii Kopernikańskiej: W Szkole Głównej Mikołaja Kopernika poszukujemy przede wszystkim wybitnych umysłów, które mają potencjał, by wnieść znaczący wkład w rozwój nauki. Oczywiście, jednym z warunków przyjęcia jest przejście przez rygorystyczny proces rekrutacyjny. Jednak warto podkreślić, że w naszym procesie rekrutacyjnym liczy się nie tylko średnia ocen czy lista osiągnięć. Chcemy dostrzec w kandydatach pasję, innowacyjne myślenie i zdolność do pracy zespołowej. Choć doskonałe wyniki w nauce są ważne, same w sobie nie gwarantują przyjęcia. Szukamy osób, które wniosą znaczącą wartość dodaną do naszej studenckiej społeczności i pomogą kształtować przyszłość nauki.
W jakich dyscyplinach będzie prowadzone kształcenie? Dlaczego akurat one zostały wybrane przez Szkołę Główną Mikołaja Kopernika?
W Szkole Głównej Mikołaja Kopernika prowadzimy kształcenie w kilku starannie dobranych dyscyplinach. W Warszawie koncentrujemy się na Naukach Ekonomicznych, odzwierciedlając dynamiczne środowisko biznesowe stolicy. W Krakowie skupiamy się na filozofii i teologii, czerpiąc z bogatej tradycji duchowej tego miasta. Olsztyn, z jego rozwijającym się ośrodkiem medycznym, był naturalnym wyborem dla kształcenia z nauk medycznych. Lublin, mający długą historię nauk prawniczych, stał się centrum dla tych studiów, podczas gdy Toruń, miasto naszego patrona, Mikołaja Kopernika, skupia się na naukach przyrodniczych i astronomii. Wybór tych dyscyplin nie był przypadkowy. Dążymy do tego, aby każdy region mógł rozwinąć swoją własną specjalizację, jednocześnie wpisując się w tradycje akademickie Polski. Nasi studenci będą mieli dostęp do najnowocześniejszej wiedzy i najlepszych praktyk w każdej z tych dziedzin.
Nie zapomnijmy o naszym patronie, Mikołaju Koperniku. Jego nieustanne dążenie do wiedzy i innowacji czyni go idealnym przewodnikiem dla naszej instytucji. Wbrew powszechnemu przekonaniu, Kopernik nie był tylko astronomem, który, jak to się mówi, „wstrzymał Słońce i ruszył Ziemię”. Był także wybitnym ekonomem, prawnikiem i lekarzem.
Na czym polega specyfika kształcenia w Szkole Doktorskiej SGMK?
Nasza Szkoła Doktorska SGMK charakteryzuje się silnym oparciem w tradycji, zainspirowanym postacią naszego patrona, Mikołaja Kopernika. Stawiamy na interdyscyplinarność, która pozwala naszym doktorantom patrzeć na naukę z szerokiej perspektywy, czerpiąc z różnych dziedzin wiedzy. Wyróżnia nas elastyczność i nowoczesne podejście do edukacji. Jako nowa uczelnia, nie jesteśmy obarczeni długą historią instytucjonalnych procedur. Inaczej niż wielkie, historyczne uczelnie, które często przypominają kolosalne tankowce, wymagające skomplikowanych i czasochłonnych przekształceń, by zmienić kierunek, my jesteśmy gotowi i otwarci na innowacje. Od początku naszej działalności mamy możliwość stawiania na charakter międzynarodowy, dostosowując się do potrzeb nowoczesnego, dynamicznego świata. To pozwali nam reagować na zmieniające się wymagania rynku pracy, a także na rozwijające się potrzeby i oczekiwania naszych doktorantów.
Jakie są plusy wynikające z działania Szkoły Główne Mikołaja Kopernika pod auspicjami Akademii Kopernikańskiej? Czy wiążą się one z szerokim zapleczem naukowym Akademii? Jakie będzie udział członków Akademii Kopernikańskiej w kształceniu doktorantów?
Działanie Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika pod egidą Akademii Kopernikańskiej będzie niosło ze sobą niezaprzeczalne korzyści. Współpraca między Akademią a Szkołą jest kluczowa dla zapewnienia najwyższej jakości kształcenia doktorantów. Akademia Kopernikańska stanowi prawdziwy hub naukowy, skupiający wybitne umysły z całego świata. Mówimy tu nie tylko o laureatach Nagrody Nobla czy prezesach banków centralnych, ale również o znakomitych naukowcach z tak prestiżowych instytucji jak Harvard, Princeton, Oxford czy NASA.
Szerokie zaplecze naukowe Akademii bez wątpienia przełoży się na różnorodność programów oferowanych przez Szkołę Główną Mikołaja Kopernika. Członkowie Akademii nie tylko angażują się w dobór wybitnych wykładowców, ale mają również bezpośredni wpływ na kształtowanie programu nauczania. Dzięki ich wiedzy i doświadczeniu tworzymy programy kształcenia, które są nowoczesne, innowacyjne i dostosowane do globalnych standardów. Ta bliska współpraca gwarantuje, że nasi doktoranci otrzymają edukację na najwyższym poziomie, przygotowującą ich do stawienia czoła wyzwaniom nauki XXI wieku.
Jaki jest udział NBP i Akademii NBP w działalności Akademii Kopernikańskiej i w Szkole Głównej Mikołaja Kopernika?
Akademia NBP odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu myśli ekonomicznej w Polsce, koncentrując się na ekonomii, finansach, bankowości oraz polityce pieniężnej. Oferuje ona specjalistyczne kursy i studia prowadzone przez grono wybitnych praktyków i teoretyków, uznanych zarówno w Polsce, jak i na arenie międzynarodowej. Jest to platforma skierowana głównie do kadry zarządzającej z sektora usług finansowych, którzy pragną pogłębić swoją wiedzę w kluczowych aspektach gospodarki i bankowości.
Podczas ostatnich miesięcy Akademia NBP zacieśniła swoje więzi z Akademią Kopernikańską, wprowadzając wspólną inicjatywę w ramach Narodowego Programu Kopernikańskiego. To partnerstwo nie tylko umożliwia wymianę wiedzy i doświadczeń pomiędzy dwoma instytucjami, ale także stanowi podstawę dla dalszego wsparcia rozwoju polskiej nauki oraz promowania jej na arenie międzynarodowej.
Działalność Szkoły Głównej Mikołaja Kopernika zyskuje dzięki temu dostęp do znakomitego grona wykładowców i praktyków z Akademii NBP. Dzięki tej współpracy nasi doktoranci będą mogli korzystać z unikatowej wiedzy i doświadczenia, a także nawiązywać międzynarodowe kontakty, które mogą okazać się nieocenione w ich przyszłej karierze naukowej i zawodowej. Współpraca ta pozwoli nam także na ciągłe dostosowywanie programu nauczania do aktualnych wyzwań rynku finansowego oraz światowej gospodarki.
Rozmawiał Stanisław Koczot
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/664574-nasz-wywiad-elastycznosc-i-nowoczesne-podejscie-do-edukacji