Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył decyzją z 27 lutego 2023 r. prawie 2,5 mln zł kary na spółkę Merida Polska, która jest wyłącznym dystrybutorem rowerów marki Merida na terenie naszego kraju - poinformował w poniedziałek Urząd. „Spółka przez 6 lat zabraniała swoim dystrybutorom sprzedaży rowerów przez internet” - wyjaśniono. Merida nie zgadza się z decyzją UOKiK i - jak poinformowała - będzie się od niej odwoływać.
Jak podał w poniedziałek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, spółka Merida Polska jest wyłącznym dystrybutorem rowerów marki Merida w Polsce. Sprzedaż odbywa się za pośrednictwem rozbudowanej sieci dystrybutorów prowadzących sklepy stacjonarne i/lub internetowe.
Kara za praktyki utrudniające sprzedaż
UOKiK ustalił, że w latach 2014–2020 spółka zakazywała swoim dystrybutorom sprzedaży przez internet. Sklep, który oferował rowery stacjonarnie, mógł na swojej stronie internetowej jedynie prezentować produkty Merida i umożliwić zdalne składanie zamówień. Wprowadzone przez Meridę zasady nie zezwalały na finalizację transakcji on-line i wysyłkę towarów do klientów. Po odbiór wybranego roweru nabywca musiał udać się do sklepu stacjonarnego
— wskazał Urząd w komunikacie.
Ponadto, jak dodano, Merida zakazywała dystrybutorom prowadzenia sprzedaży rowerów za pośrednictwem portali aukcyjnych. Tym samym ustalenia dokonane pomiędzy Meridą a dystrybutorami dążyły praktycznie do całkowitego zakazu sprzedaży rowerów tej marki przez internet.
Narzucone przez spółkę Merida Polska zasady sprzedaży rowerów powodowały ograniczenie konkurencji wśród dystrybutorów i prowadziły do podziału rynku między dealerami. Dla konsumenta oznaczało to brak możliwości skorzystania z atrakcyjniejszej oferty przez internet, co mogło skutkować wyższymi cenami oferowanych produktów. Zainicjowane i organizowane przez spółkę Merida Polska porozumienie ograniczające konkurencję stanowiło poważne naruszenie polskich i unijnych reguł konkurencji
— powiedział, cytowany w komunikacie, prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Ograniczenia prowadzące do terytorialnego podziału rynku
Według Urzędu, w opracowanych przez Meridę Polska zasadach określających reguły współpracy z dealerami, zawarty był zakaz prowadzenia sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem własnych stron internetowych oraz zewnętrznych platform sprzedażowych, a jego złamanie mogło skutkować zerwaniem umowy.
Ograniczenie sprzedaży przez internet prowadziło do faktycznego, terytorialnego podziału rynku. Internet nie wprowadza żadnych ograniczeń geograficznych. Niezależnie od miejsca zamieszkania konsumenta, wielu dystrybutorów powinno mieć możliwość o niego konkurować za pośrednictwem e-commerce. Jednak klient wiedząc, że musi odebrać rower w sklepie stacjonarnym, mógł nie brać pod uwagę oferty dystrybutorów, do których musiałby pokonać dużą odległość, co znacznie ograniczyło konkurencję pomiędzy dealerami. Efektem było niezgodne z regułami konkurencji wzmocnienie podziału rynku i +przywiązanie+ klienta do sklepu stacjonarnego
— tłumaczy Urząd.
Kara prawie 2,5 mln zł
Jak poinformował Urząd, za praktyki ograniczające konkurencję na krajowym rynku sprzedaży rowerów, Prezes UOKiK ukarał spółkę Merida Polska kwotą 2 445 329 zł oraz obciążył kosztami postępowania w wysokości 88,80 zł. Decyzja nie jest prawomocna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w terminie miesiąca od dnia jej doręczenia, to jest do 3 kwietnia 2023 r.
Urząd przypomina, że prowadzi program pozyskiwania informacji od anonimowych sygnalistów.
Będzie odwołanie
Spółka w odpowiedzi na informację publiczną UOKiK poinformowała już, że nie zgadza się z decyzją Prezesa UOKiK i będzie się od niej odwoływać.
Merida Polska sp. z o.o. nie zgadza się z decyzją Prezesa UOKiK z 27 lutego 2023 r., która została jej doręczona 2 marca 2023 r. Po konsultacji z doradcą prawnym zdecydowała o wniesieniu odwołania od niej. Oznacza to, że do czasu prawomocnego rozstrzygnięcia odwołania przez sądy decyzja ta nie będzie podlegała wykonaniu, a kara nie jest należna. Średni czas rozstrzygania spraw odwoławczych od decyzji Prezesa UOKiK przez sądy wynosi od 3 do nawet 10 lat
— przekazała PAP Merida Polska.
Jak podała spółka, „Prezes UOKiK uznał za praktykę ograniczającą konkurencję zawarcie przez Merida Polska Sp. z o.o. oraz jej dystrybutorów porozumienia na krajowym rynku sprzedaży hurtowej rowerów”.
Według Prezesa UOKiK porozumienie to ograniczało konkurencję na krajowym rynku sprzedaży detalicznej rowerów poprzez ograniczenie dystrybutorom możliwości sprzedaży rowerów marki Merida przez Internet, co zdaniem Prezesa UOKiK stanowiło porozumienie ograniczające konkurencję w rozumieniu (…) ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, a zarazem porozumienie lub praktykę uzgodnioną w rozumieniu (…) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej – polegające na podziale rynku, o jakim mowa (…) w ustawie (…) o ochronie konkurencji i konsumentów (…) oraz art. (…) Traktatu o Funkcjonowaniu Unii Europejskiej
— wskazała spółka.
rdm/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/639010-uokik-25-mln-zl-kary-na-spolke-rowerowa-merida-polska