„Program inwestycyjny CPK jest raz na jakiś czas obiektem medialnego ataku opartego na kłamstwach i manipulacjach. Od czasu zablokowania Sputnika, jest ich nawet nieco mniej. Dziś jednak pałeczkę postanowiła przejąć WP” - napisał na Twitterze pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała. W serii wpisów wiceminister odpowiada na zarzuty przedstawione w publikacji wspomnianego portalu.
CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Centralny Port Komunikacyjny jest od dawna tematem gorących dyskusji. Temat wraca ostatnio za sprawą prac parlamentarnych nad nowelizacją ustawy, która zmienia sposób określania wysokości odszkodowania za wywłaszczenia nieruchomości pod inwestycje publiczne, w tym CPK właśnie.
„Ta mapa ma wstrząsnąć wierchuszką PiS”?
Odpowiedzialny za ten projekt wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała postanowił odpowiedzieć w serii wpisów na Twitterze na zarzuty, jakie pojawiły się na łamach Wirtualnej Polski.
„Ta mapa ma wstrząsnąć wierchuszką PiS. Czy dla CPK będą odbierać domy własnym wyborcom?”
— tak portal WP zatytułował swój tekst.
„Wywłaszczając tysiące ludzi pod budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego, rząd będzie musiał odbierać domy oraz grunty wyborcom PiS. Autorzy mapy, która przedstawia taką tezę, liczą na otrzeźwienie rządzących. Czy przed wyborami w 2023 roku będą chcieli wojny z własnym elektoratem?”
— czytamy w publikacji.
Horała pisze o kłamstwach i manipulacjach
Jak odpowiada na to Marcin Horała?
Program inwestycyjny CPK jest raz na jakiś czas obiektem medialnego ataku opartego na kłamstwach i manipulacjach. Od czasu zablokowania Sputnika, jest ich nawet nieco mniej. Dziś jednak pałeczkę postanowiła przejąć WP
— napisał Horała na Twitterze, rozprawiając się z - jak to określił wiceminister - „chwytami”.
Zaczynamy z grubej rury chwytem propagandowym skomplikowanym jak cios cepem w głowę: „Czy dla CPK będą odbierać domy?”. Ktoś mógłby w ten deseń spytać „Redaktorze, czy przestałeś już bić żonę?” Przecież to tylko pytanie, prawda? Zero sugestii
— czytamy we wpisie, do którego załączono obraz ze wspomnianej publikacji.
Jak podkreślił pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, sprawa jest jednak poważniejsza niż przytoczona „mapka”.
To klasyka sterowanej dezinformacji - najpierw internetowe trolle z kilkoma obserwującym wklejają przez kilka dni przygotowany materiał pod wpisy o CPK a potem „poważny” portal z dużymi zasięgami powiela treść. W razie czego portal zabezpieczony przed pozwem - on sam nie twierdził przecież, że na grafice jest prawda, on tylko informował o tym, co inni umieszczają w sieci. A że czytelnikom się to wbije do głów, to przecież nie portalu wina, co się ludziom skojarzy
— stwierdził.
Horała zwrócił również uwagę na ciekawy szczegół. W publikacji zawarto opinię „rolnika, strażaka OSP”.
Niestety w artykule nie zmieściła się już informacja, że to były poseł PSL figurujący na liście Macierewicza i liście Milczanowskiego jako TW „Dobrodziej” zarejestrowany przez WUSW w Skierniewicach
— dodał polityk PiS.
„A naprawdę?”
Na tym nie koniec, bo publikacja WP podjęła też temat wywłaszczeń.
A teraz może słów kilka o „projekcie ustawy o wywłaszczeniach w bandyckim stylu, po zaniżonych wycenach”. Co on zmienia w stosunku do obecnego stanu prawnego? Teraz odszkodowanie to 100% wyceny - będzie 120% wyceny gruntów i 140% wyceny budynków. Będzie prawo do zwrotu poniesionej w wyniku wywłaszczenia szkody rzeczywistej - do teraz nie było takiego prawa. Będzie minimalne odszkodowanie za nieruchomość mieszkalną gwarantujące kwotę wystarczającą do nabycia godnego miejsca zamieszkania - wcześniej nie było
— czytamy.
Horała nawiązuje też do medialnych doniesień o rzekomej wycenie domu jednej z mieszkanek gminy Baranów na 152 tys. zł. Jak skomentował to pełnomocnik rządu?
Teraz słynny „dom za 152 tys. zł”. „Krzywda już się dzieje”. A naprawdę? 152 tys. to fragment wyceny samej technicznej wartości domu jakby „wisiał w powietrzu”. Do tego należy doliczyć działkę. Oferta złożona na zakup nieruchomości wynosiła… ok. 900 tys zł. Za 900 tys. zł chyba już da radę kupić miejsce do zamieszkania… Ale klucz to słowo „oferta”. Otóż chodziło tu o ofertę dobrowolnej sprzedaży. Komu oferta nie odpowiada, po prostu nie sprzedaje nieruchomości
— podkreślił.
W innych wpisach wiceminister zwrócił uwagę, że opisując pojęcie wartości odtworzeniowa „jest dokładnie czymś odwrotnym niż opisuje dziennikarz”.
W tym miejscu stwierdziłem, że poza intencją zaatakowania CPK autor artykułu nie ma najzieleńszego pojęcia o czym pisze
— skwitował Horała.
„Możemy odliczać czas do kolejnej medialnej manipulacji o CPK”
Odpowiedzi na inne zarzuty jest w wątku wiceministra Horał dużo więcej. Sam wiceszef MFiPR tak podsumował tekst WP.
Artykuł pokonał mnie liczbą kłamstw i manipulacji, jeszcze sporo wątków nieomówionych - od manipulacji sondażowej po krytykę RPO (zasługuje na oddzielną nitkę). Dobranoc Państwu, możemy odliczać czas do kolejnej medialnej manipulacji o CPK
— spuentował Marcin Horała.
Prace w Sejmie
W parlamencie trwają prace nad nowelizacją ustawy o gospodarce nieruchomościami, która zmienia sposób określania wysokości odszkodowania za wywłaszczenia nieruchomości pod inwestycje publiczne, jak Centralny Port Komunikacyjny.
Zgodnie z ustawą odszkodowanie za wywłaszczenie ma być powiązane z wartością rynkową nieruchomości. Do odszkodowania będzie dodawany bonus pieniężny, który - po zmianie na etapie prac sejmowych - ma wynieść bazowo 20 proc. wartości nieruchomości oraz 40 proc. wartości budynków zlokalizowanych na nieruchomości i wartości lokalu mieszkalnego.
Przysługiwać będzie roszczenie do sądu cywilnego o szkodę rzeczywistą w zakresie szerszym niż wynika to z odszkodowania. Z rozwiązania tego będzie mógł skorzystać np. przedsiębiorca, dla którego wywłaszczenie spowodowało wyjątkowo wysokie szkody nierekompensowane odszkodowaniem.
Ponadto, ustawa zakłada szereg zachęt do zbywania nieruchomości przed formalnym ustaleniem lokalizacji CPK, w drodze decyzji administracyjnej.
CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej. Ma to być węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
olnk/Twitter/wp.pl/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/619190-horala-rozprawia-sie-z-tekstem-o-cpk-seria-mocnych-wpisow