Według Deutsche Welle i agencji AFP, na spotkaniu ministrów środowiska Unii Europejskiej, które odbyło się 29 czerwca, przedstawiciele krajów członkowskich mieli zgodzić się na zakaz rejestracji aut spalinowych do 2035 r. „Na spotkaniu nie było jednomyślności, Polska nie była jedynym państwem, która sprzeciwiała się temu rozwiązaniu” - mówi rzecznik Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Aleksander Brzózka w rozmowie z portalem wPolityce.pl.
Jak podaje Deutsche Welle, powołując się na informacje agencji AFP, ministrowie środowiska państw UE porozumieli się co do zakazu rejestracji samochodów z silnikiem benzynowym i diesli od 2035 r.
Teraz, zanim rozporządzenie zostanie zatwierdzone, ma być negocjowane z Parlamentem Europejskim przez rządy krajów członkowskich.
Polska nie jest gotowa na rezygnację z silników spalinowych
Polski rząd niejednokrotnie podkreślał, że nasz kraj nie jest w tej chwili gotowy na to, aby w ciągu najbliższych 13 lat zrezygnować z samochodów spalinowych i przestawić się całkowicie na auta elektryczne.
Polska jest przeciwna wprowadzeniu przepisów, które by powodowały przymus, a właściwie zakaz produkcji samochodów spalinowych od roku 2035, ponieważ uważamy, że w aktualnej sytuacji w Unii Europejskiej, ale również w Polsce bezpośrednio, nie ma wystarczającej infrastruktury w zakresie samochodów elektrycznych. Poza tym ich aktualna wydajność pod kątem zasięgu jeszcze nie jest na tyle duża, żeby można było rezygnować z produkcji samochodów spalinowych
— podkreślał w przeddzień szczytu rzecznik rządu.
Również szefowa MKiŚ Anna Moskwa zapewniała, że jest to rozwiązanie nie do przyjęcia, ponieważ nie są na to gotowe ani rynek, ani społeczeństwo.
Kto sprzeciwiał się stanowisku UE?
Na pytanie o to, czy stanowisko zostało przyjęte przy jednomyślności krajów członkowskich, odpowiada nam rzecznik Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Aleksander Brzózka.
To, co zostało przyjęte podczas rady ministrów środowiska państw członkowskich UE, to tylko ogólne podejście do tej kwestii. Przegłosowane zostało przy sprzeciwie dużej grupy państw członkowskich. Na tym spotkaniu ministrów, które miało miejsce w ostatni wtorek nie było jednomyślności, Polska nie była jedynym państwem, która sprzeciwiała się temu rozwiązaniu
— wskazał rzecznik MKiŚ.
Jak zastrzega, były to dwie formy dyskusji: nad całym pakietem oraz nad samą kwestią aut spalinowych. Rozwiązaniu dotyczącemu samochodów spalinowych sprzeciwiły się takie kraje jak: Czechy, Włochy, Słowacja, Bułgaria, Rumunia, Węgry i Polska, przy czym poszczególne kraje zgłaszały swoje propozycje.
Jeśli chodzi o dyskusję nad całym pakietem - wyjaśnia Brzózka - Polska zgłaszała uwagi do niektórych projektów i ostatecznie tylko nasz kraj sprzeciwił się przy ostatecznym głosowaniu nad Fit for 55.
Not. JJ
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/604940-tylko-u-nas-kulisy-glosowania-ws-aut-spalinowych