W nieszczęsnych latach 90. ubiegłego wieku Polska straciła szereg gałęzi przemysłu i gospodarki przez wyprzedaż podmiotom zagranicznym. W naiwnym przekonaniu, że kapitał nie ma narodowości zlikwidowano polskie stocznie, przemysł włókienniczy, zakłady przemysłu elektronicznego, precyzyjnego, wiele zakładów przemysłu mechanicznego i maszynowego. Nie ma już ani jednej polskiej cementowni. Również większość banków znalazła się w obcych rękach. Przynajmniej w tej dziedzinie od roku 2015 rozpoczęto odzyskiwanie banków na rzecz Polski. Wśród wielu utraconych zakładów przemysłowych znalazły się też wszystkie zakłady produkcji lotniczej. Jeśli jednak wyprzedaż wielu zakładów produkcyjnych oznaczała jedynie utratę zysku z ich działalności, to wyprzedaż całego państwowego przemysłu lotniczego ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo i możliwości obronne Rzeczypospolitej.
Kierowane troską o stan tego jednego z najważniejszych przemysłów grono 6 profesorów związanych z lotnictwem wystosowało do Wiceprezesa Rady Ministrów i Przewodniczącego Komitetu ds. Bezpieczeństwa Narodowego i Spraw Obronnych Jarosława Kaczyńskiego list z wnioskiem o odbudowę polskiego przemysłu lotniczego. Autorzy listu będąc przedstawicielami głównych instytucji naukowych i akademickich związanych z lotnictwem, tj.
-
Instytutu Lotnictwa,
-
Politechniki Białostockiej,
-
Politechniki Rzeszowskiej,
-
Politechniki Warszawskiej,
-
Wojskowej Akademii Technicznej,
-
Akademii Górniczo Hutniczej
przeprowadzili w swoich środowiskach liczne analizy i kilkumiesięczną dyskusję, w wyniku czego opracowali dokument zatytułowany „Koncepcja rozwoju polskiego lotnictwa”. Oprócz analizy stanu przemysłu lotniczego dokument zawiera również postulaty mające zapewnić rozwój tego przemysłu. Wraz z listem przekazano go również na ręce Jarosława Kaczyńskiego w październiku 2021 r.
W liście swym sygnatariusze listu przypominają, że w wyniku polityki powadzonej przez władze w ubiegłych latach Rzeczypospolita Polska wyzbyła się wszystkich zakładów produkcji lotniczej na rzecz podmiotów z innych krajów. Prowadzi to w dziedzinie lotnictwa do paraliżu wykorzystania polskiej myśli technicznej. Nawet najcenniejsze i najbardziej udane projekty polskich konstrukcji lotniczych umierają na etapie prototypu. Nie ma gdzie rozpocząć produkcji, bo już nie ma żadnego polskiego zakładu produkcji lotniczej. Uzasadnione są podejrzenia, że sytuacja ta jest wywołana intencjonalnie przez siły starające się pozbawić Polskę przemysłu lotniczego, by była skazana na zakupy maszyn produkowanych w innych krajach.
Najważniejszym naszym postulatem jest utworzenie Centralnego Ośrodka Lotniczego złożonego z 3 części:
-
Podlaskiej Wytwórni Samolotów
-
Centrum Projektowania Lotniczego i
-
Centrum Badań Lotniczych.
Tak pomyślany Centralny Ośrodek Lotniczy zlokalizowany w Białej Podlaskiej byłby nowoczesną bazą dla projektowania i badań, a jednocześnie produkcji samolotów. To najlepsza z możliwych lokalizacji na terenie Kraju.
Ośrodek ulokowany w miejscu przedwojennej Podlaskiej Wytwórni Samolotów mógłby od razu korzystać z istniejącej już gotowej infrastruktury lotniska wraz z 3 pasami startowymi umożliwiającymi testowanie wszystkich rodzajów samolotów włącznie z promami kosmicznymi. Położenie w województwie lubelskim w niewielkiej odległości od tzw. doliny lotniczej na południu Kraju i znakomite połączenia drogowe i kolejowe z Warszawą, Lublinem i Rzeszowem dzięki autostradzie A2 i Via Carpatia stanowią dodatkową zaletę tej lokalizacji. Kolejną zaletą jest fakt, że od 2020 roku teren został przejęty przez Ministerstwo Obrony Narodowej i ma być miejscem stacjonowania jednego z batalionów 18. Dywizji Zmechanizowanej. Jest to wyjątkowo korzystna okoliczność dla utworzenia Centralnego Ośrodka Lotniczego, gdyż usuwa konieczność jakichkolwiek wywłaszczeń, a jednocześnie zapewnia niezbędną ochronę dla obiektu, którego działanie powinno być w dużej mierze poufne.
Rozwój wydarzeń z ostatnich tygodni i inwazja Federacji Rosyjskiej na Ukrainę nie tylko potwierdzają słuszność naszych postulatów, lecz również wskazują na pilną potrzebę ich realizacji. Uważamy, że trwający już 8 miesięcy brak odpowiedzi wymaga poinformowania o treści dokumentu „Koncepcja rozwoju polskiego lotnictwa” opinii publicznej. W sytuacji wojny tuż przy naszej granicy niezbędne jest uświadomienie opinii publicznej znaczenia przemysłu lotniczego dla bezpieczeństwa Kraju i wsparcie z jej strony postulatu odbudowy polskiego przemysłu lotniczego, a w szczególności utworzenia Centralnego Ośrodka Lotniczego.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/604598-wprowadzenie-do-koncepcji-rozwoju-polskiego-lotnictwa