Reformy w ramach KPO rozszerzą zakres opłat na nowe drogi ekspresowe, ale dotyczyć to będzie jedynie korzystających z nich samochodów ciężarowych, a nie osobowych - zapewnił w czwartek minister rozwoju i technologii Waldemar Buda.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: KPO odblokowane! Von der Leyen na konferencji z prezydentem i premierem: KE podjęła decyzję po bardzo dogłębnej ocenie
„Nie ma takich planów, aby reforma dotyczyła samochodów osobowych”
Minister rozwoju i technologii Waldemar Buda przyznał w czwartek podczas spotkania z dziennikarzami, że „reforma w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO) w sprawie opłat za drogi ekspresowe faktycznie jest, ale dotyczy ona samochodów wysoko tonażowych, czyli ciężarowych. Czyli tego co już dzisiaj jest” - zaznaczył.
Szef MRiT zwrócił uwagę, że za drogi ekspresowe w przypadku pojazdów ciężarowych już uiszczane są opłaty.
Ta reforma miałaby ten system opłat rozszerzyć na inne drogi, które dzisiaj nie są objęte systemem opłat. Budujemy rocznie kilkaset kilometrów dróg ekspresowych, a one nie są włączane do systemu równolegle. Komisja Europejska pytała, dlaczego mamy tyle dróg ekspresowych, a systemem objętych jest tylko część. Tylko takie oczekiwania KE są w tym zakresie. Nie ma takich planów z naszej strony i ze strony KE, aby reforma dotyczyła samochodów osobowych
— zapewnił Waldemar Buda.
Ważne wyjaśnienie resortu infrastruktury
Ministerstwo Infrastruktury również zapewniło w czwartek, że nie są prowadzone ani planowane prace związane z objęciem odcinków dróg ekspresowych opłatami za przejazd pojazdów lekkich (m.in. samochody osobowe, motocykle).
Najbliższe rozszerzenie systemu poboru opłat jest planowane wyłącznie dla pojazdów o dmc (dopuszczalna masa całkowita - PAP) powyżej 3,5 tony oraz autobusów. Docelowo system poboru opłat od tych pojazdów powinien objąć wszystkie autostrady i drogi ekspresowe wybudowane i oddane w użytkowanie od ostatniego rozszerzenia sieci dróg płatnych. Sieć objęta opłatą elektroniczną od tych pojazdów będzie sukcesywnie rozszerzana o nowe odcinki dróg oddawane do ruchu. Będzie to wypełnienie zobowiązań zawartych w Krajowym Planie Odbudowy
— wyjaśnił w komunikacie rzecznik prasowy MI Szymon Huptyś.
Komisja Europejska zaakceptowała w środę polski Krajowy Plan Odbudowy. O podjętej decyzji poinformował unijny komisarz ds. gospodarki Paolo Gentiloni. Ministerstwo podkreśliło, że wynegocjowane w Brukseli bezzwrotne środki w wysokości 106,9 mld zł oraz ponad 51,6 mld zł zaciąganych na preferencyjnych warunkach pożyczek zostaną zainwestowane w sposób ściśle określony w KPO. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej koordynować będzie współpracę kilkunastu resortów w procesie przygotowania i wdrożenia 48 reform i 54 inwestycji.
kpc/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/601132-kpo-i-oplaty-na-nowe-drogi-ekspresowe-wazne-wyjasnienie