Awaria w PKP Polskich Liniach Kolejowych objęła 19 z 33 Lokalnych Centrów Sterowania wyposażonych przez Alstom. Niektóre pociągi mogą dziś w ogóle nie zostać uruchomione - powiedział podczas konferencji wiceprezes PKP PLK Mirosław Skubiszyński.
Ponieważ zasięg tych awarii jest niemal krajowy, wobec tego oczywistym jest, iż część pociągów nie zostanie w dniu dzisiejszym w ogóle uruchomiona
— powiedział Skubiszyński.
Dodał, że awaria dotyczyła systemu sterowania ruchem kolejowym i objęła takie lokalizacje i ciągi kolejowe jak od Krakowa w kierunku Węglińca, okolice Koluszek, linię E20 od Warszawy do Konina oraz linia nr 9 od Warszawy do Gdańska.
PKP PLK poinformowały wcześniej, że w czwartek ok. godz. 4:00 na sieci kolejowej wystąpiły usterki urządzeń sterowania w kilkunastu lokalnych centrach sterowania odpowiedzialnych za prowadzenie ruchu kolejowego. W związku z czym występują opóźnienia pociągów przekraczające nawet kilkadziesiąt minut.
Możliwe jest też odwoływanie pociągów i wprowadzenie zastępczej komunikacji autobusowej lub zmiana tras pociągów.
„Awaria objęła swoim zasięgiem około 820 km linii kolejowej”
PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) poinformowały w czwartek, że ok. godz. 4.00 na sieci kolejowej wystąpiły usterki urządzeń sterowania w kilkunastu lokalnych centrach odpowiedzialnych za prowadzenie ruchu kolejowego.
Podejmowane są działania, które mają zminimalizować negatywne skutki dla podróżnych, takie jak wzajemne honorowanie biletów, łączenie składów pociągu
— powiedział na konferencji prasowej wiceprezes PKP PLK.
Przyznał, że posterunki, które dotknęła awaria, „to są posterunki tak zwane LCS, czyli Lokalne Centra Sterowania”. Jak wyjaśnił, „charakteryzują się one tym, że z jednego miejsca w danej lokalizacji dyżurny ruchu prowadzi ruch na odcinku od kilkunastu do kilkudziesięciu kilometrów”.
W sumie awaria objęła swoim zasięgiem około 820 km linii kolejowej w kraju. A ponieważ te lokalizacje są bardzo newralgiczne, zatem skutki eksploatacyjne dla pasażerów będą odczuwalne bardzo, bardzo długo
— powiedział Skubiszyński.
Jak dodał, jeżeli chodzi o transport uchodźców, „który od kilku, kilkunastu dni jest kluczowym zadaniem kolejnictwa”, to trwa pełna koordynacja tego procesu, razem z Ministerstwem Infrastruktury oraz z wojewodami, „tak aby również ten proces nie był zatrzymany, a był realizowany w miarę możliwości”.
Wszystkie procedury związane z bezpieczeństwem, z bezpiecznym ruchem, z eksploatacją kolei są przestrzegane. Trwają prace naprawcze. Ekipy remontowe producenta systemu, jak i Polskich Linii Kolejowych w tej chwili pracują nad tym, aby przywrócić system do prawidłowego działania
— zapewnił Skubiszyński.
Wiceprezes PKP PLK powiedział także, że „sterowanie ruchem pociągów, nastawianie semaforów, przekładanie zwrotnic odbywa się z jednego miejsca i obejmuje swoim zasięgiem od kilkunastu do kilkudziesięciu kilometrów”.
Stąd tak znaczna rozległość tej awarii i te 800 kilometrów się uzbierało z tej przyczyny, że dotyczy to lokalnych centrów sterowania
— wskazał.
Zapewnił, że „usuwanie tych usterek przynosi oczekiwane efekty”. Przyznał, że „te awarie dotyczą jednego producenta, firmy Alstom”.
Posiedzenie Zespołu ds. Incydentów Krytycznych
W związku z wystąpieniem usterek urządzeń sterowania ruchem kolejowym jeszcze dziś odbędzie się posiedzenie Zespołu ds. Incydentów Krytycznych działającego zgodnie z art. 36 ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa
— poinformował na Twitterze w czwartek rano pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa Janusz Cieszyński.
Rzeczniczka Szybkiej Kolei Miejskiej Zuzanna Szopowska-Konop przekazała PAP, że z powodu awarii urządzeń sterowania ruchem kolejowym, na odcinku Warszawa Rembertów - Warszawa Zachodnia występują utrudnienia w ruchu wszystkich przewoźników.
W związku z tym, pociągi SKM linii S1 i S2 w obu kierunkach mogą być opóźnione do około 45 minut
— zaznaczyła rzeczniczka SKM.
Oczekujemy na dalsze informacje od zarządcy infrastruktury, spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Niezwłocznie poinformujemy o wszelkich zmianach i uaktualnieniach dotyczących tej sytuacji
— dodała Szopowska-Konop.
Koleje Mazowieckie poinformowały z kolei o wzajemnym honorowaniu biletów Kolei Mazowieckich KM – PKP Intercity IC, na całym obszarze działania spółki KM. Wzajemne honorowanie biletów obowiązuje też z taborem ZTM-u we wszystkich autobusach, tramwajach i metrze M1, M2 w I i II strefie ZTM oraz z Przewozami Regionalnymi i Warszawską Koleją Dojazdową.
„Sieć kolejowa jest bezpieczna”
Kolejarze opanowują sytuację. Problem nie dotyczy wyłącznie Polski i ma charakter globalny. Ruch pociągów będzie wracał do normy. Proszę o śledzenie komunikatów PKP_PLK_SA oraz przewoźników
— napisał na Twitterze minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Przypomniał, że w związku z ogólnopolską awarią elektronicznych systemów sterowania ruchem kolejowym, od wczesnego rana w PKP PLK funkcjonuje sztab, który pracuje nad rozwiązaniem problemów.
Na chwilę obecną nie istnieje zagrożenie dla ruchu kolejowego. Sieć kolejowa jest bezpieczna
— dodał.
Cyberatak na polskie koleje?
Na Twitterze podcastu Węzeł Przesiadkowy prowadzonego przez Bartosza Jakubowskiego pojawiły się wpisy sugerujące, że awaria kolei może być związana z cyberatakiem.
Wszystko wskazuje na to że mamy do czynienia ze zmasowanym cyberatakiem na infrastrukturę @PKP_PLK_SA. Nie działają lokalne centra sterowania ruchem w m. in. Krakowie, Wrocławiu, Tczewie, Skierniewicach, Siedlcach i Grodzisku Mazowieckim
— czytamy.
Jakubowski poinformował również o awariach w innych lokalizacjach.
Korekta pierwszego wpisu: LCS Skierniewice działa, ale nie działają przyległe do niego centra w Koluszkach, Łowiczu i Grodzisku.
Awarie także w innych krajach
Podobne zdarzenia do czwartkowej awarii elektronicznych systemów sterowania ruchem kolejowym w Polsce, dostarczanych przez Alstom/Bombardier, miały miejsce nocą na terenie Indii, Singapuru i prawdopodobnie Pakistanu - podał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. W Polsce awaria dotknęła ok. 80 proc. ruchu kolejowego - dodał.
Identyczne, jak w PL usterki elektronicznych systemów sterowania ruchem na sieci kolejowej, dostarczanych przez Alstom/Bombardier miały miejsce nocą na terenie Indii, Singapuru i prawdopodobnie Pakistanu
— napisał na Twitterze Adamczyk.
Dodał, że przyczyna awarii, która dotknęła ok. 80 proc. ruchu kolejowego, nadal jest przedmiotem ustaleń.
PKP przywraca ruch pociągów
Wznawiana jest praca lokalnych centrów sterowania (LCS) i przywracany ruch pociągów. Przed godz. 11 przywrócono ruch z wykorzystaniem urządzeń m.in. w Działdowie, Ciechanowie, Gdyni i Tczewie - poinformowały w czwartek PKP Polskie Linie Kolejowe.
Wznawiana jest praca lokalnych centrów sterowania (LCS) i przywracany ruch pociągów. Przed godz. 11:00 przywrócono ruch z wykorzystaniem urządzeń m.in. w LCS Działdowo, Ciechanów, Gdynia, Tczew
—- napisano w komunikacie PKP PLK.
Dodano, że zmiany w kursowaniu pociągów, które wystąpiły w czwartek od godz. 4:00, i są spowodowane usterkami w pracy lokalnych centrów, mają charakter ogólnopolski.
mm/PAP/Twitter
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/590263-cyberatak-na-pkp-ogromna-awaria-kolei-ma-zasieg-ok-820-km