Spółka Polskie Promy otrzymała 1 mld zł dokapitalizowania, co pozwoli na uruchomienie produkcji trzech promów w programie Batory - poinformował PAP wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
CZYTAJ TAKŻE:
Miliard złotych na budowę promów
Pozyskaliśmy miliard złotych na budowę promów w programie Batory. Promy buduje Gdańska Stocznia Remontowa im. Józefa Piłsudzkiego S.A., czyli znana „GSR-ka
— powiedział Witkowski.
Kwota 1 mld zł została alokowana, na zasadach komercyjnych, dla spółki Polskie Promy , na rozpoczęcie budowy promów pasażersko – samochodowych. Zawarta została umowa inwestycyjna pomiędzy Skarbem Państwa, a spółką Polskie Promy sp. z o.o. W wyniku realizacji tej umowy Skarb Państwa zainwestował kwotę 650 milionów, obejmując nowe udziały w spółce. Pozostała kwota pochodzi z pozyskanego finansowania dłużnego dla spółki Polskie Promy z przeznaczeniem także na ten cel
— wyjaśnił Witkowski.
Dodał też, że kontrakt został podpisany pomiędzy spółką Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa oraz Polska Żegluga Morska a GSR. Kontrakt ten, o wartości kilku miliardów złotych, jest największą umową inwestycyjną podpisaną pomiędzy rodzimym inwestorem a polską stocznią od kilkudziesięciu lat.
Promy będą ekologiczne
Witkowski powiedział, że umowa dotyczy budowy trzech promów z opcją na czwartą jednostkę. Wiceminister poinformował też, że pozostała część pieniędzy, potrzebnych do wybudowania promów, pozyskana będzie z banków komercyjnych, z którymi prowadzone są jeszcze rozmowy.
Mając już takie środki z budżetu można było zamówić nowe jednostki w stoczni chińskiej, ale patriotyzm gospodarczy naszego rządu predestynuje do tego, żeby zamówienie złożone zostało w polskiej stoczni, wykorzystując jej potencjał
— podkreślił wiceminister.
Dodał, że budowane promy będą jednostkami ekologicznymi napędzanymi gazem LNG. Witkowski powiedział też, że zdecydowano o przekazaniu 130 mln zł w obligacjach dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej na rozwój rynku promowego.
„Rekordowy rok dla gospodarki morskiej”
Mijający rok 2021 był rekordowy dla gospodarki morskiej, na inwestycje, które są już realizowane, przeznaczono 7 mld zł, a przeładunki były na poziomie ok. 110 mln ton
— poinformował PAP wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
Rok 2021 był rekordowym dla polskiej gospodarki morskiej. Jeśli chodzi o nakłady finansowe na inwestycje jak i przeładunki. Dzięki premierowi Mateuszowi Morawieckiemu do szeroko rozumianej gospodarki morskiej, czyli do portów, armatorów, stoczni, na infrastrukturę drogową i kolejową poprawiającą dostęp do portów, przeznaczyliśmy 7 mld zł
— powiedział PAP wiceminister.
Jak wyjaśnił, pod względem wielkości przeładunków rok 2021 będzie rekordowy i po raz kolejny przekroczona zostanie bariera 100 mln ton.
Już teraz mogę powiedzieć, że zbliżyliśmy się do 110 mln ton; to bardzo dobry wynik biorąc pod uwagę pandemię COVID-19 oraz zachwianie na światowym rynku dostaw
— wyjaśnił.
Blisko 104 mln ton towarów
W ubiegłym 2020 roku w Szczecinie, Świnoujściu, Gdańsku i Gdyni przeładowano blisko 104 mln ton towarów.
Do największych inwestycji w gospodarce morskiej w roku 2021 wiceminister zaliczył budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Całkowita wartość projektu to 1 mld 984 mln zł finansowane z budżetu państwa.
Kolejna inwestycja to modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości - 12,5 m. Wartość całkowita tej inwestycji to 1 mld 936 mln zł, dofinansowanie UE 1 226 mln zł, środki budżetu państwa 709 mln zł. Dotąd łącznie zainwestowano 1 mld 694,5 mln zł z czego w tym roku - 840 mln zł.
Wiceminister przypomniał też o pracach związanych z modernizacją układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku, których ogólna wartość to 795 mln zł i rozbudowie Nabrzeża Północnego przy falochronie półwyspowym w Porcie Gdańsk, którego łączna wartość to 423,08 mln zł.
Witkowski powiedział ponadto, że prowadzone są inwestycje w terminal należący do spółki DCT, w której 30 proc. udziałów ma Polski Fundusz Rozwoju.
DCT będziemy rozbudowywać. To największy głębokowodny port na Bałtyku, zdolny do przyjmowania największych kontenerowców, które mogą przepłynąć przez Cieśniny Duńskie. Drugi taki terminal kontenerowy planujemy wybudować w Świnoujściu
— poinformował wiceminister.
Wiceminister wyraził zdziwienie, że poprzednia ekipa rządowa, czyli Platforma Obywatelska i Polskie Stronnictwo Ludowe nie prowadziła tak wielkich inwestycji w infrastrukturę portową, jak te, które są obecnie realizowane. Jako przykład podał most kolejowy w Podjuchach.
Nie rozumiem, jak poprzednie rządy mogły się zgadzać na to, aby jedyna droga kolejowa do portu w Szczecinie prowadziła przez niezelektryfikowany most, który zamarzał przy temperaturze minus 5 stopni i barki nie mogły pod nim przepływać
— podkreślił.
My to zmieniamy i modernizujemy tę przeprawę
— dodał.
„Idziemy dalej i realizujemy kolejne duże inwestycje”
Przypomniał, że dzięki ostatniej nowelizacji ustawy COVID-owej, 360 mln zł w obligacjach trafi do portów w Szczecinie i Świnoujściu na budowę falochronu w porcie zewnętrznym, który będzie zlokalizowany na wschód od Gazoportu.
Premier postawił przed nami zadanie budowy przekopu Mierzei Wiślanej, która jest na ukończeniu. Idziemy dalej i realizujemy kolejne duże inwestycje
— powiedział wiceminister.
Witkowski poinformował, że w dzięki inwestycji w przekop zyska cały region. Władze Elbląga szukają partnerów do rozwoju portu.
Wiem, że General Electric jest mocno zainteresowany korzystaniem z drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską
— ujawnił.
Ponadto przy inwestycji związanej z przekopem Mierzei Wiślanej planujemy wyposażenie portów położonych nad zalewem jak Frombork, Tolkmicko, Suchacz, Nowa Pasłęka, Kąty Rybackie, Krynica Morska, w nowe mariny, nowe nabrzeża
— powiedział.
Witkowski podkreślił, że nie byłoby tych rekordowych inwestycji, gdyby nie trzy osoby.
Przede wszystkim mam tu na myśli premiera Mateusza Morawieckiego, Joachima Brudzińskiego oraz wiceminister, zastępcę Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów panią Izabelę Antos
— wymienił Witkowski.
Wiceminister przypomniał, że w lipcu rząd przyjął uchwałę dotyczącą portu instalacyjnego dla farm wiatrowych.
My udostępnimy firmom energetycznym, w ramach dzierżawy, ok. 15 ha terenów w Gdyni
— dodał.
aja/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/579949-polska-spolka-otrzymala-1-mld-zl-na-budowe-promow