Zerowy VAT na granicach doprowadził do wyłudzeń VAT-owskich. I to była tragedia finansowa minionego okresu. Od 2016 r. wysiłkiem ministerstwa finansów, aparatu skarbowego, prokuratury i służb specjalnych wprowadzono mnóstwo mechanizmów, które pozwoliły wyjść na wyższy poziom administracyjny i zapobiegliśmy tej tragedii. Możemy być z tego dumni. Unia Europejska nie jest jednak zainteresowana tym modelem - zaznaczył Paweł Gruza, wiceprezes KGHM Polska Miedź.
CZYTAJ TAKŻE:
-Akcjonariat pracowniczy – raport Instytutu im. Kazimierza Promyka
Konferencja Instytutu Promyka i New Direction
Trwa konferencja Instytutu Promyka i New Direction. Pierwsza z dyskusji dotyczy luki podatkowej w podatku VAT i form skutecznego przeciwdziałania. Celem raportu jest wskazanie skutecznych działań w zmniejszaniu luki podatkowej na przykładzie po roku 2015. W Polsce udało się zmniejszyć lukę VAT do poziomu 9.7 proc. W rok 2019. W 2015 wynosiła ona 24,7 proc.
Jak zaznaczono w trakcie dyskusji, polityka kredytowa, aktualna sytuacja kredytów konsumenckich powoduje miraże i nieprawdziwe pozytywne konsekwencje VAT-owskie. One mogą uwieść i porwać decydentów i sprawić, że uwierzą, że podatku wpływa więcej, niż faktycznie generuje gospodarka. To widać m.in. na przykładzie systemu inwestycji proponowanych przez Unię Europejską z funduszy po pandemii Covid-19. Duża część z nich będzie kierowana do inwestycji, a to kreuje podatek VAT, a to z kolei będzie powodować pozorność dochodów z VAT. I pod te dochody państwa będą miały możliwość zadłużania się. To kreuje spiralę, którą trzeba rozumieć
Co doprowadziło do wybuchu wyłudzeń VAT?
Z czego bierze się sens wyłudzeń VAT?
Unia Europejska wprowadziła w imię polityki bezproblematycznego handlowania między państwami. To w pewnym sensie ukłon w stronę ułatwienia handlu europejskiego. Żeby zrealizować postulat polityczno-unijny, wspólnotowy, o braku granic w handlu, mamy sytuację, że na granicy nie ma celników, bo taki jest postulat polityczny, to konsekwencją tego jest to, by były inne mechanizmy pilnującego tego obrotu. Dochodziło do sytuacji, że byliśmy eksporterem iPhonów przy zupełnym braku fabryk
— zaznaczył Paweł Gruza.
To doprowadziło do wybuchu wyłudzeń VAT-owskich. I to była tragedia finansowa tego okresu. Od 2016 r. wysiłkiem ministerstwa finansów, aparatu skarbowego, prokuratury i służb specjalnych, wprowadzono mnóstwo mechanizmów, które pozwoliły wyjść na wyższy poziom administracyjny i zapobiegliśmy tej tragedii. Możemy być z tego dumni. Unia Europejska nie jest jednak zainteresowana tym modelem
— podkreślił.
My w Polsce system podzielonej płatności wprowadziliśmy w dwa lata. Ten sam system w dokumentach unijnych przewidywał okres wprowadzenia 25 lat. To nie jest wykonalne na poziomie UE. Wiele z naszych rozwiązań proponowanych przez nas, było blokowanych. Państwa członkowskie dalej korzystają z różnego rodzaju luk. System unijny nie jest w stanie się naprawić. UE działa w przeciwieństwie do naszych reform
— dodał Gruza.
Drugi panel ekspercki
Drugi panel ekspercki będzie poświęcony instrumentom wsparcia realizacji zadań na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Dyskusja w trzecim etapie wydarzenia posłuży do wymiany wiedzy oraz sposobów na rozwiązanie jednego z największych kryzysów jaki dotyka obecnie wysoko rozwiniętą część świata, tj. starzenia się społeczeństwa i niskiego przyrostu naturalnego.
Podczas serii dyskusji poruszony będzie także temat Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg o wdrożeniu oraz realizacji kompleksowego instrumentu wsparcia realizacji zadań na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu teryterialnego. Do zadań tych zalicza się m.in. inwestycje w mosty, zadania obronne związane z obecnością Polski w NATO, poprawa bezpieczeństwa ruchu pieszych oraz budowę obwodnic.
Kwestią, która była także poruszana na forum międzynarodowym jest także program Rodzina 500 plus – polski model wsparcia rodzin. Raport i analiza dotycząca wzorcowego programu do walki z kryzysem demograficznym Europy. Raport przybliża proces powstawania i realizacji programu 500+, czyli największego programu prorodzinnego w Polsce od 1989 roku. Ma na celu finansowe wsparcie rodzin poprzez przekazanie 500 zł miesięcznie na każde dziecko do 18 roku życia. Tym samym przyczyniając się do poprawy wskaźnika demograficznego.
Podczas wydarzenia będą obecni ministrowie, prezesi polskich spółek oraz eksperci z Polski i Europy. Celem wydarzenia jest merytoryczna debata ekspertów w obszarach społeczno-gospodarczych kluczowych dla Polski i Europy.
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/575769-relacja-trwa-konferencja-instytutu-promyka-i-new-direction