Sąd UE w wydanej w środę decyzji potwierdził grzywnę w wysokości 2,42 mld euro dla koncernu Google za nadużycie pozycji dominującej na rynku i faworyzowanie własnej usługi porównywania cen.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Google może zostać ukarany najwyższą w historii UE grzywną. Kara może przekroczyć miliard euro
W czerwcu 2017 r. Komisja Europejska uznała, że Google nadużywał swojej pozycji dominującej na rynku ogólnych usług wyszukiwania online w 13 krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego, faworyzując własną usługę porównywania cen wobec konkurencyjnych.
KE ustaliła wówczas, że wyniki wyszukiwania produktów dokonanych za pomocą ogólnej wyszukiwarki Google były pozycjonowane i wyświetlane w sposób bardziej przyciągający wzrok, gdy pochodziły z własnej usługi porównywania cen Google, niż gdy pochodziły z konkurencyjnych usługodawców.
W związku z tym naruszeniem KE nałożyła na Google karę pieniężną w wysokości 2,42 mld euro. Amerykański koncern wniósł skargę na tę decyzję do Sądu Pierwszej Instancji UE. W środowym wyroku Sąd oddalił skargę i utrzymał grzywnę.
Faworyzując własną usługę porównywania cen na swoich stronach z wynikami ogólnymi poprzez korzystniejszą prezentację i pozycjonowanie, przy jednoczesnym degradowaniu wyników z konkurencyjnych porównywarek za pomocą algorytmów rankingowych, Google odstąpił od zasad konkurencji co do meritum
— czytamy w uzasadnieniu wyroku.
Kryterium zróżnicowanego traktowania przez Google było pochodzenie wyników wyszukiwania. (…) W rzeczywistości zatem, Google promował własną porównywarkę, a nie lepsze wyniki wyszukiwania
— doprecyzował Sąd.
Google o wyroku Sądu UE dot. Google Shopping: Odpowiednie zmiany zostały już wprowadzone
Wymogi KE, dotyczące Google Shopping i potwierdzone środowym wyrokiem Sądu UE, zostały już wdrożone - poinformowała PAP firma Google. Sąd UE potwierdził grzywnę w wys. 2,42 mld euro dla Google za nadużycie pozycji dominującej na rynku i faworyzowanie własnej usługi porównywania cen.
Reklamy produktowe zawsze pomagały ludziom szybko i łatwo znaleźć produkty, których szukają, jednocześnie pomagając sprzedawcom detalicznym dotrzeć do potencjalnych klientów. Ten wyrok dotyczy ściśle określonych okoliczności i choć będziemy go jeszcze szczegółowo analizować, już w 2017 roku wprowadziliśmy zmiany spełniające wymogi decyzji Komisji Europejskiej. Wdrożone przez nas rozwiązanie z sukcesem działa już od 3 lat, generując miliardy kliknięć prowadzących do ponad 700 porównywarek cenowych
— wskazał w informacji przekazanej PAP Adam Malczak z Google Polska w komentarzy do wyroku dotyczącego Google Shopping. Jak dodał, wyrok Sądu UE nie jest prawomocny, nie zapadła jednak jeszcze decyzja, czy Google będzie się od niego odwoływał.
KE o wyroku ws. Google: Zapewnia niezbędną jasność prawną dla rynku
Dzisiejszy wyrok zawiera jasny komunikat, że postępowanie Google było niezgodne z prawem, i zapewnia niezbędną jasność prawną dla rynku. Porównywarki cen zakupów zapewniają konsumentom ważną usługę w czasach, gdy handel elektroniczny staje się coraz ważniejszy (…). Ponieważ usługi cyfrowe stały się wszechobecne w naszym społeczeństwie, konsumenci powinni móc na nich polegać, aby dokonywać świadomych i bezstronnych wyborów
— oznajmiła na środowej konferencji prasowej w Brukseli Arianna Podesta.
Wcześniej, tego samego dnia, Sąd Pierwszej Instancji UE potwierdził ocenę Komisji z czerwca 2017 r., zgodnie z którą Google nadużywał swojej pozycji dominującej na rynku w wyszukiwaniu ogólnym, traktując własną usługę porównywania cen w sposób bardziej przychylny niż konkurencyjne usługi. Sąd potwierdził też nałożoną przez KE na Google karę pieniężną w wysokości 2,42 mld euro.
aw/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/573539-242-mld-euro-kary-dla-google-sad-naduzyl-pozycji-na-rynku
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.