Doświadczenia ostatnich lat pokazują, że w Polsce naprawdę może udać się trwałe uruchomienie procesów prowadzących do zrównoważonego rozwoju kraju. Składa się na to wiele czynników, począwszy od coraz chętniejszego osiedlania się ludzi na prowincji, wreszcie dodatniego bilansu jeśli chodzi o emigrację zarobkową Polaków, którzy teraz liczniej wracają do ojczyzny niż wyjeżdżają do pracy za granicę, poprzez rozbudowę lokalnej infrastruktury, przywracanie sieci transportowych a skończywszy na rzeczy równie podstawowej – a więc dostępie do dóbr i towarów pierwszej potrzeby.
Po przemianach ustrojowych i kilku falach emigracji zarobkowej na mapie Polski można było znaleźć wsie niemal całkowicie pozbawione młodych mieszkańców, nie ujęte w planach transportowych żadnych sieci świadczących usługi transportowe, a także pozbawionych takich miejsc jak urzędy pocztowe, a nawet sklepy spożywcze. Sytuacja ta powoli zmienia się na lepsze, a miejsc takich, gdzie zrobienie zakupów stanowi logistyczne wyzwanie jest coraz mniej. Proces zmian, który powinien szczególnie cieszyć każdego, komu zależy na zrównoważonym czyli równomiernym rozwoju kraju skutkuje wzrostem znaczenia producentów lokalnych. Nagle okazało się, że tam, gdzie żaden dystrybutor czy globalny producent nie jest zainteresowany tworzeniem punktów sprzedaży wystarczy wspomóc lokalny biznes, który zabezpieczy potrzeby mieszkańców ośrodków pozamiejskich.
Znakomicie ilustruje to film jaki powstał w ramach światowego projektu organizacji klienckiej Consumer Goods Forum zrealizowany przez BBC StoryWorks. W ramach projektu nazwanego „Lepsze życie dzięki odpowiedzialnemu biznesowi” (Better Lives Through Better Business) zrealizowano 27 krótkich dokumentów filmowych z różnych państw świata opisujących największe zalety realizowanych modeli biznesowych. Czym zachwyciła pomysłodawców projektu Polska? Przede wszystkim siłą małych, lokalnych producentów i sieci handlowych, które w ostatnich latach zdecydowanie podnoszą jakość życia mieszkańców małych miasteczek i polskich wsi. Do opowiedzenia o polskim modelu wykorzystano system współpracy w ramach Grupy Eurocash, której hurtownie i centra logistyczne zapewniają zaopatrzenie dla lokalnych sieci i detalistów. Grupa Eurocash wspierając przedsiębiorczość swoich pracowników i klientów (właścicieli niezależnych sklepów detalicznych), wpływa na rozwój handlu niezależnego, który rozwija lokalne społeczności i regiony w Polsce.
O sukcesie tego modelu biznesu można przekonać się przemierzając małe miejscowości choćby w czasie wakacyjnych wojaży po Polsce, gdzie coraz łatwiej i częściej można spotkać nowoczesne i znakomicie zaopatrzone sklepy samoobsługowe, które nie tylko w niczym nie ustępują wielkim marketom z dużych miast, ale często jeszcze przewyższają je bogatszą ofertą uzupełnioną o produkty pochodzące od lokalnych producentów i dystrybuowane jedynie na obszarze konkretnego regionu.
Zresztą liczby mówią same za siebie – dziś w Polsce niezależni przedsiębiorcy mają już ponad 40-procentowy udział w rynku FCMG (z ang.: fast-moving consumer goods, czyli produktów szybkozbywalnych, po prostu artykułów pierwszej potrzeby), co przekłada się na dostęp do 35 milionów klientów*. Warto podkreślić, że lokalni producenci i dystrybutorzy płacą podatki w miejscach swojej działalności, znacznie przyczyniając się do rozwoju lokalnych społeczności.
Mało kto ma również świadomość, że handel niezależny zapewnia sprawiedliwą dystrybucję bogactw. Jeżeli dyskonty miałyby np. 90-procentowy udział w rynku, to rozwijałaby się tylko garść współpracujących z nimi dużych producentów, nie byłoby szans na rozwój dla lokalnych producentów czy zasilania budżetów lokalnych. Po drugie – podatki takich sieci zasiliłyby tylko budżety wielkich miast, a zyski trafiłby do wąskiego grona osób.
W filmie BBC oprócz kierownictwa Eurocash wystąpiło także dwóch współpracujących z Grupą przedsiębiorców. Na szczególną uwagą zasługuje projekt „abc na kołach”, wymyślony w ramach Grupy Eurocash przez 23-letnią wówczas Martę Królikowską. O swoim pomyśle napisała ona do prezesa Eurocash Luisa Amarala, który – po przeanalizowaniu projektu i uwarunkowań rynkowych -zdecydował o jego wdrożeniu. „abc na kołach” to najbardziej bezpośrednia odpowiedź na potrzeby mieszkańców miejscowości najbardziej dotkniętych przez negatywne skutki tzw. przemian ustrojowych. To po prostu mobilne sklepy, czyli świetnie zaopatrzone samochody dostawcze, które regularnie odwiedzają te punkty na mapie, w których mieszkańcy są pozbawieni sklepów stacjonarnych. Tworzą się ścisłe lokalne relacje z klientami, którzy mogą nawet zamawiać sobie konkretne produkty z szerokiej oferty hurtowej Eurocash. Jest to projekt skierowany zwłaszcza do osób starszych, mniej mobilnych, dla których dużym wyzwaniem było dotąd zrobienie choćby najprostszych zakupów.
W filmie BBC wystąpił także inny polski przedsiębiorca – Jerzy Rogala, który prowadzi i rozwija sieć lokalnych Delikatesów Centrum na południu Polski, korzystając z zaopatrzenia i wsparcia Grupy Eurocash. W filmie pan Rogala z dumą prezentuje ladę chłodniczą, która podzielona jest na część eksponującą wyroby wędliniarskie pochodzące od producentów ogólnokrajowych i od tych lokalnych, co zostało wyraźnie zaznaczone na etykietach.
Zdecydowaliśmy się wziąć udział w projekcie BBC ponieważ zazwyczaj, gdy mówi się o zrównoważonym rozwoju, większość z nas myśli o kwestiach związanych z ochroną środowiska – o redukcji dwutlenku węgla, niemarnowaniu jedzenia, ograniczaniu zużycia surowców i zasobów naturalnych, ale rzadko o przedsiębiorczości
— mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash, odpowiedzialny za obszar CSR.
My natomiast uważamy, że to, co się dzieje w Polsce przez ostatnie dekady jest wyjątkowe i warte pokazania widzom na całym świecie. Niezależni przedsiębiorcy, w których w Grupie Eurocash wierzymy od ponad 25 lat, zatrudniają tysiące osób, płacą podatki lokalnie, zapewniają regionalnym producentom kanały dystrybucji ich produktów, tym samym przyczyniając się do rozwoju lokalnych społeczności i sprawiedliwej dystrybucji bogactw.
Siła polskich lokalnych producentów i model gospodarczy polegający na istnieniu dużej liczby małych lokalnych dystrybutorów to nasze atuty, które odegrały ogromną rolę w ostatnim czasie, kiedy z powodu pandemicznych obostrzeń pozrywane zostały niektóre łańcuchy globalnych dostaw. To dzięki temu, że możemy oprzeć się na własnych producentach nie oglądaliśmy w Polsce pustych półek w sklepach jak miało to miejsce w wielu krajach świata i to tych dużo bogatszych od Polski. Dalszy rozwój i wspieranie lokalnych biznesów to zatem bezpieczeństwo nas wszystkich.
(BZ)
*dane z Raportu Odpowiedzialnej Społeczności Grupy Eurocash za rok 2020 https://media.eurocash.pl/aktualnosci/658311/grupa-eurocash-podsumowuje-rok-epidemii-i-nowej-normalnosci-spolka-opublikowala-raport-z-dzialalnosci-niefinansowej-za-2020-rok
Materiał powstał przy współpracy z Grupą Eurocash
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/560237-bbc-dostrzeglo-fenomen-polskiego-niezaleznego-biznesu