Minister Marek Gróbarczyk oraz dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz poinformowali o postępie prac związanych z modernizacją toru wodnego Szczecin-Świnoujście. Znaczenie tej inwestycji dla regionu i kraju podkreślali także posłowie Leszek Dobrzyński i Artur Szałabawka oraz wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki.
CZYTAJ TAKŻE:
Za nami widać zarys wyspy Brysna, jednej z dwóch, na której składany jest urobek z pogłębianego toru. Etap modernizacji jest już w fazie końcowej. Ale trzeba dodać, że jednocześnie dostosowywane są nabrzeża do nowych parametrów w szczecińskim porcie. To bardzo ważna inwestycja, na której skorzysta przede wszystkim Szczecin, do którego będą mogły zawijać statki o dwukrotnie większej ładowności, niż do tej pory
— powiedział minister Marek Gróbarczyk.
Podziękowania należą się wszystkim, którzy przyczynili się do realizacji tego przedsięwzięcia, zwłaszcza Urzędowi Morskiemu w Szczecinie, który udowodnił, że administracja rządowa jest w stanie wzorowo realizować tak potężne inwestycje. Przed nami budowa falochronu, terminalu kontenerowego w Świnoujściu, a w związku z tym pogłębienie 65 km toru od strony morza. Nie mam obaw, że i temu przedsięwzięciu Urząd Morski podoła
— dodał.
„Na tej i kolejnych inwestycjach wszyscy skorzystamy”
Poseł z Pomorza Zachodniego, Leszek Dobrzyński zwrócił uwagę na obiekcje ze strony sceptyków przedsięwzięcia oraz puste debaty, które trwały przez lata.
Jestem dumny, że teraz ta inwestycja jest już finalizowana. Wymagała odpowiednich decyzji, determinacji, współpracy rządu, parlamentarzystów, administracji terenowej. Ale się udało i otwieramy nową kartę w dziejach Pomorza. Na tej i kolejnych inwestycjach wszyscy skorzystamy
— podkreślił polityk.
Poseł Artur Szałabawka mówił o specyfice modernizacji toru.
Ta inwestycja, tak ważna dla portu, przyszłych inwestorów wydaje się mało spektakularna, ponieważ jest mało widoczna, gdyż większość prac wykonanych zostało pod wodą. Ale dla portów, gospodarki Pomorza Zachodniego i kraju naprawdę jest ważna
— zaznaczył.
Kiedy zakończenie prac?
Wagę modernizacji toru podkreślał wojewoda zachodniopomorski Zbigniew Bogucki.
Pogłębienie toru będzie miało przełożenie na wzrost ładunków, rozwój Szczecina ale też zasilenie budżetu państwa. A te pieniądze wrócą do nas w formie licznych programów wsparcia społeczności naszego regionu
— mówił.
Jak poinformował dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, prace związane z pogłębieniem toru zostaną ukończone najpóźniej w ciągu półtora miesiąca.
W sumie wykonanych zostało około 90 proc robót. Pozostaną jeszcze prace związane z umocnieniem brzegów obu wysp powstałych z urobku. Jedna ma średnicę 1,3, druga 1,8 km. Zakończenie kontraktu, zgodnie z planem nastąpi w marcu przyszłego roku
— powiedział.
Wiele zabytków wydobytych z dna Odry
Portal polska-morska.pl relacjonuje, że „przy okazji pogłębiania toru wydobyto mnóstwo zabytków”. Dyrektor Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu Aleksander Ostasz podziękował za za współpracę Urzędowi Morskiemu w Szczecinie. Poinformował przy tym, że łącznie wydobyto z dna Odry ponad 100 ton zabytków.
Są to elementy zatopionych statków, kotwice, broń z okresu drugiej wojny światowej. Udało się ocalić np. silnik samolotu amerykańskiego zestrzelonego podczas działań wojennych. Stanowi cenny eksponat. Eksponatem na skalę światową jest średniowieczny miecz z pochwą, którym zajmują się teraz konserwatorzy. Te ocalone znaleziska wzbogacają nasze muzea, są eksponowane w różnych miejscach naszego regionu
— informował Ostasz.
mm/polska-morska.pl/YouTube
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/557669-poglebienie-toru-wodnego-szczecin-swinoujscie-prawie-gotowe