Spółka Orlen Lietuva z Grupy ORLEN kupiła 100 proc. udziałów w litewskiej spółce Mockavos Terminalas i przejęła kontrolę nad jedynym kolejowym terminalem przeładunkowym przy granicy polsko-litewskiej. Prowadzi on przeładunki produktów Orlen Lietuva, które przeznaczone są m.in. na rynek polski.
CZYTAJ TAKŻE:
Jak poinformował PKN Orlen, terminal w Mockavie, wybudowany w 2017 r., wraz z przyległymi gruntami zajmuje powierzchnię ok. 40 ha - łączna pojemność zbiornikowa tego obiektu to 19 tys. metrów sześc., natomiast zdolności przeładunkowe szacowane są na 1,2 mln ton paliw płynnych rocznie.
Orlen Lietuva, spółka z Grupy Orlen, nabyła 100 proc. udziałów w litewskiej spółce Mockavos Terminalas, przejmując tym samym kontrolę nad jedynym kolejowym terminalem przeładunkowym przy granicy polsko-litewskiej
— przekazał w środę PKN Orlen.
Dynamiczny rozwój aktywów, wzmacnianie pozycji rynkowej
Wyjaśnił przy tym, że przejęty terminal jest wykorzystywany do przeładunków produktów ropopochodnych wytwarzanych w rafinerii Orlen Lietuva w Możejkach i przeznaczonych na rynek polski oraz ukraiński. W przygotowaniu transakcji Orlen Lietuva korzystała z usług doradczych PwC i PwC Legal.
Naszym priorytetem, zgodnie ze strategią Orlen2030, jest dynamiczny rozwój aktywów na Litwie i wzmacnianie pozycji rynkowej Orlen Lietuva. To strategiczna spółka, która zarządza jedyną rafinerią w regionie bałtyckim, co ma kluczowe znaczenie dla jego bezpieczeństwa energetycznego
— podkreślił prezes PKN Orlen Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie tej spółki.
Szef koncernu ocenił jednocześnie, że „przejęcie kolejowego terminala przeładunkowego w Mockavie, przy granicy z Polską, nie tylko zwiększy to bezpieczeństwo, ale usprawni także logistykę i będzie stanowiło gwarancję stabilnych dostaw paliw do Polski i na Ukrainę”.
Skorzysta na tym koncern oraz gospodarki wszystkich tych państw
— zaznaczył Obajtek.
PKN Orlen zwrócił uwagę, że jego litewska spółka - Orlen Lietuva „to jeden z filarów Grupy Kapitałowej Orlen, generujący znaczące korzyści finansowe”.
Dobre wyniki finansowe Orlen Lietuva
Jak podano w informacji, w pierwszym kwartale tego roku Orlen Lietuva osiągnęła przychody na poziomie 752,7 mln dol., zyski wyniosły 23,6 mln dol. netto, a EBITDA LIFO 17,9 mln dol.
Dobre wyniki finansowe spółki to efekt m.in. realizacji innowacyjnych projektów i wdrożonych działań optymalizacyjnych w rafinerii Możejki
— wskazał koncern.
Prezes Orlen Lietuva Michał Rudnicki wyjaśnił, że spółka ta korzystała dotychczas z terminala w Mockavie w oparciu o umowę o współpracy z zarządzającym nim podmiotem.
Przejęcie terminala oznacza dla nas konkretne oszczędności i wzrost niezależności, a w dalszej perspektywie także możliwość realizacji kolejnych ambitnych planów rozwojowych na terenie, na którym znajduje się terminal
— stwierdził Rudnicki. Według niego, przejęcie terminala to strategiczny projekt dla przyszłości Orlen Lietuva.
„Zakład w Możejkach ma duże znaczenie dla polskiej i litewskiej gospodarki”
PKN Orlen podał, że rafineria Orlen Lietuva pod względem wielkości przerobu ropy naftowej, który obecnie wynosi ok. 10 mln ton rocznie, jest drugą w Grupie Kapitałowej Orlen, a także jedyną w krajach bałtyckich - cały kompleks instalacji zajmuje tam powierzchnię ponad 1 tys. ha.
Rafineria od początku istnienia przerobiła łącznie blisko 330 mln ton ropy
— wyliczył koncern. Dodał przy tym, że produkty naftowe z Orlen Lietuva w Możejkach dostarczane są nie tylko na rynek litewski, ale także m.in. na Łotwę, Estonię i do Polski.
Zakład w Możejkach ma duże znaczenie dla polskiej oraz litewskiej gospodarki. To największa w kraju firma, zatrudniająca ok. 1,5 tys. pracowników, z których ponad 90 proc. to mieszkańcy Możejek i okolicznych miejscowości. To także jeden z największych na Litwie eksporterów i podatników, który odpowiada za 15 proc. wpływów do krajowego budżetu
— podkreślił PKN Orlen.
aja/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/555141-nowa-inwestycja-orlenu-ulatwi-transport-produktow-z-mozejek