W Odessie podpisano we wtorek list intencyjny między Zarządem Portu Morskiego SA „Gdańsk” i państwowym przedsiębiorstwem „Administracja Portów Morskich Ukrainy”. Jak podkreślono, jego celem jest nawiązanie i utrwalanie kontaktów przy tworzeniu obszarów współpracy i promocji.
List intencyjny
List został podpisany przez Prezesa Zarządu Portu Morskiego SA „Gdańsk” Łukasza Greinke i p.o. dyrektora firmy „Administracja Portów Morskich Ukrainy Ołeksandra Hołodnickiego. Porozumienie zawarto w obecności prezydentów Polski i Ukrainy Andrzeja Dudy i Wołodymyra Zełenskiego.
Jak podkreślono, celem współpracy jest „nawiązanie i utrwalanie kontaktów w zakresie tworzenia obszarów współpracy i promocji, przede wszystkim na zasadzie wzajemnych korzyści, wsparcia wszelkich inicjatyw podmiotów działających w projektach dotyczących korytarzy transportowych między +Administracją Portów Morskich Ukrainy+ i Zarządem Portu Morskiego SA +Gdańsk+”.
Strony, bazując na swoich planach, będą dążyły do stworzenia wzajemnych relacji partnerskich
—podkreślono.
Zaznaczono, że „strony dążą do ustanawiania i dalszego promowania wzajemnych powiązań transportowych między administracjami portów morskich Ukrainy a Zarządem Morskiego Portu Gdańsk, aby wspierać rynek transportowy oraz zwiększać wymianę handlową między Ukrainą i Polską”.
Możliwości współpracy
Jak dodano, będą też zbadane możliwości współpracy w zakresie rozwoju i eksploatacji portów, nowoczesnych usług logistycznych, transportu intermodalnego, inteligentnego konstruowania portu, tzw. rozwiązań zielonych i niskoemisyjnych czy szkoleń pracowników.
Strony zbadają też możliwości współpracy na zasadzie wymiany doświadczeń, dotyczącej specjalistycznej wiedzy morskiej, w tym bezpieczeństwa morskiego, ładu korporacyjnego, wykorzystywania funduszy i pomocy technicznej Unii Europejskiej - wskazano.
Ustalono, że do końca bieżącego roku ma być powołany Zespół Roboczy ds. Korytarza Transportowego Gdańsk–Morze Czarne.
Szef gabinetu prezydenta RP Krzysztof Szczerski podkreślał wcześniej, że zawarte w czasie wizyty na Ukrainie porozumienia są elementem strategii prezydenta Dudy dotyczącej budowania spójności infrastrukturalnej na osi Północ-Południe w naszej części Europy.
Dokument podpisany przy okazji wizyty prezydenta Andrzeja Dudy na Ukrainie
Prezydenci Ukrainy i Polski otworzyli w Odessie ukraińsko-polskie forum transportowo-logistyczne, a w ich obecności zostało podpisane porozumienie między Zarządem Morskiego Portu Gdańsk S.A. a Administracją Portów Ukraińskich. W spotkaniu uczestniczyli ministrowie infrastruktury Polski - Andrzej Adamczyk i Ukrainy – Władysław Kryklij.
Ufam, że współpraca pomiędzy Portem Gdańsk a administracją morskich portów Ukrainy stanie się fundamentem do wspólnego korytarza intermodalnego
—powiedział Adamczyk.
Szef resortu infrastruktury podkreślił, że podpisane memorandum „wpisuje się doskonale w koncepcję Trójmorza, ale i Korytarza Transkaspijskiego”.
Porty Ukrainy oraz Port Gdańsk zdecydowały się wymienić wiedzą oraz zdobytymi doświadczeniami, które w przyszłości mają zoptymalizować łańcuchy logistyczne, a tym samym zwiększyć wolumeny przeładowywanych przez porty towarów i przyczynić się do zacieśnienia relacji handlowych pomiędzy krajami
—powiedział prezes Morskiego Portu Gdańsk S.A. Łukasz Greinke.
Administracja Portów Ukrainy powstała w 2013 roku i zrzesza 13 portów naszego wschodniego sąsiada.
Siedzibą główną jest Odessa, największy port ukraiński. Położony w północno-zachodniej części Morza Czarnego, zajmuje powierzchnię 160 ha. Jest on przystosowany do przyjmowania i obsługi statków o długości do 330 m, zanurzeniu do 13,5 m i szerokości do 50 m. Na terenie portu znajduje się 55 nabrzeży przeładunkowych. Działalność prowadzi 9 terminali do przeładunku towarów masowych, 6 terminali zbożowych, 2 terminale kontenerowe, terminal pasażerski i naftowy, ponadto 2 terminale dedykowane dla przeładunków owoców i olejów tropikalnych oraz terminal produktów chłodniczych.
Terminal pasażerski w Odessie jest jednym z największych na Morzu Czarnym, jest w stanie przyjąć jednocześnie do 5 jednostek wycieczkowych i obsłużyć do 4 milionów turystów rocznie.
Drozd podkreśliła w komunikacie prasowym, że mimo iż porty Ukrainy i Polski mają odmienne położenie geograficzne i funkcjonują na różnych obszarach wodnych, to jednak wzajemne potrzeby i cele portów są bardzo zbliżone.
Trudno porównywać porty obydwu krajów pod względem konkurencyjności, ponieważ obsługują one w większości różne strumienie ładunkowe. Natomiast jeśli chodzi o planowanie infrastruktury portów, wdrożenie innowacji w technologię obsługi ładunków i statków oraz sposoby pokonywania przeszkód, niezbędna jest współpraca oraz wymiana doświadczeniem pomiędzy tymi portami
—podała rzeczniczka Portu Gdańsk.
Wyjaśniła, że pomiędzy portami Polski i Ukrainy istnieją duże perspektywy współpracy.
Jednym z priorytetowych kierunków jest poszukiwanie oraz przyciąganie ładunków tranzytowych do tych krajów, np. z Azji Środkowej czy Turcji. Podpisane porozumienie pozwoli na pogłębienie współpracy i podwyższenie konkurencyjności obu portów na swoim zapleczu ładunkowym
—zaznaczyła.
aes(PAP)
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/521790-port-gdansk-planuje-wspolprace-z-portami-ukrainy