Centralny Port Komunikacyjny do 2040 r. pozwoli stworzyć ok. 290 tys. nowych miejsc pracy - wynika z raportu firmy Kearney. Jak dodano, w pierwszym roku działalności portu lotniczego, całościowy program CPK wygeneruje 70,5 mld zł wzrostu produkcji globalnej w Polsce.
To druga część raportu „Centralny Port Komunikacyjny: analiza wpływu działalności portu oraz otoczenia na gospodarkę w Polsce” firmy konsultingowej Kearney.
W opublikowanym w lipcu br. raporcie „Centralny Port Komunikacyjny: analiza wpływu przygotowania i realizacji inwestycji na gospodarkę w Polsce” firma Kearney podjęła się zadania polegającego na oszacowaniu i podsumowaniu korzyści dla polskiej gospodarki wynikających z samego faktu wydatkowania budżetu sięgającego 148 mld zł na zrealizowanie szerokiego programu inwestycyjnego.
W pierwszej części raportu, analitycy skoncentrowali się na etapie projektowania i budowy CPK. W przypadku portu lotniczego oznacza to okres do końca 2027 r., a dla inwestycji kolejowych - do końca 2034 r.
Naturalnym następstwem powyższych prac zrealizowanych w tak zwanym Etapie I projektu była analiza dotycząca efektów makroekonomicznych wynikających z oddziaływania gotowej, funkcjonującej infrastruktury w kolejnych latach, czego efektem było powstanie niniejszego raportu dla Etapu II
—czytamy.
Opublikowana druga część raportu dotyczy okresu operacyjnego, czyli oddziaływania na gospodarkę już funkcjonującej infrastruktury CPK. Analizy objęły lata 2028-2040, czyli 13 lat po zakładanym uruchomieniu: Portu Solidarność wraz z węzłem kolejowo-drogowym i ponad 500 km nowych linii kolejowych dużych prędkości (z planowanych 1 800 km).
Zgodnie z przeprowadzanymi analizami, największy wzrost zatrudnienia związany będzie z komponentem lotniskowym, który w pierwszym roku prognozy, czyli w 2028 r., zapewni około 160 tys. miejsc pracy. Funkcjonowanie infrastruktury kolejowej w tym samym roku przełoży się na kolejne 48,9 tys. etatów, podczas gdy nadal realizowane inwestycje na kolei będą zapewniać około 28,9 tys. etatów. Zatrudnienie związane z lotnictwem w ciągu 13 lat wzrośnie do 217,3 tys. osób w 2040 r., podczas gdy segment powiązany z koleją osiągnie pułap 73,1 tys. etatów
—czytamy w raporcie.
Jak podkreślono, wraz z finalizacją rozbudowy zaplanowanej sieci kolejowej, zatrudnienie w tym segmencie będzie systematycznie spadać, a miejsca pracy związane bezpośrednio z pracami konstrukcyjnymi przestaną być utrzymywane po 2034 r. (nie dotyczy to miejsc związanych z utrzymaniem infrastruktury, pracami naprawczymi, produkcją taboru itd.)
Łącznie w latach 2028-2040 zatrudnienie w polskiej gospodarce związane z realizacją i funkcjonowaniem szerokiego programu Centralnego Portu Komunikacyjnego wzrośnie od poziomu niemal 238 tys. do ponad 290 tys. etatów
—napisano w raporcie.
Według wyliczeń firmy Kearney w analizowanym okresie 13 lat po otwarciu portu lotniczego (perspektywa 2028-2040), łączna dodatkowa wygenerowana produkcja globalna w Polsce osiągnie wartość 985,7 mld zł przy dominującym udziale korzyści wynikających z funkcjonowania komponentu lotniczego (61 proc.). W przypadku wartości dodanej brutto, udział sektora lotniczego i branż z nim powiązanych sięgnie ok. 72 proc., a łączna kontrybucja wszystkich obszarów wyniesie 780,1 mld zł.
Według przyjętych założeń, w pierwszym roku działalności portu lotniczego, czyli w 2028 r., całościowy program Centralnego Portu Komunikacyjnego za sprawą funkcjonującej oraz nadal budowanej infrastruktury wygeneruje 70,5 mld zł wzrostu produkcji globalnej; 50,3 mld zł wartości dodanej brutto oraz 238 tys. nowych miejsc pracy
—czytamy.
Wartość dodana brutto to suma dodatkowych zysków przedsiębiorstw, wynagrodzeń pracowników i amortyzacji środków trwałych za sprawą CPK.
Program Centralnego Portu Komunikacyjnego, dzięki swojej skali oraz poziomowi planowanych nakładów, w sposób istotny może przyczynić się do wzrostu polskiej gospodarki. Należy jednak pamiętać, iż prezentowane w poprzednich sekcjach wyniki nie biorą pod uwagę faktu, iż prowadzone są dyskusje nad dalszym przeznaczeniem obecnie funkcjonującego Lotniska Chopina w Warszawie. Wobec tego przedstawione wyniki stanowią wartość +brutto+, czyli całkowity wpływ generowany przez nową infrastrukturę, który porównać można do istnienia teoretycznego, niezależnego portu
—zaznaczyli autorzy raportu. W ich opinii, sukces komercyjny Centralnego Portu Komunikacyjnego nie będzie możliwy bez przeniesienia ruchu z Lotniska Chopina.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.
kk/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/520702-ciekawy-raport-nt-cpk-czytaj