Ok. 2,6-2,7 tys. uwag ws. korytarzy nowych linii kolejowych i tras drogowych planowanych w ramach inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego trafiło już do spółki CPK – przekazał w piątek pełnomocnik rządu ds. tej inwestycji Marcin Horała. Uwagi można zgłaszać do 10 marca br.
CZYTAJ TAKŻE:
-
CPK otrzyma ok. 7 mln zł unijnych środków na dokumentację odcinka linii kolejowej
-
Horała: Pierwsze samoloty z CPK polecą w 2027 roku. Zrobimy wszystko, by tego terminu dotrzymać
Można zgłaszać uwagi dot. połączeń komunikacyjnych
Wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK wziął w piątek udział w briefingu w Jastrzębiu-Zdroju – jak zaznaczył, największym z polskich miast bez połączenia kolejowego i jednym z pierwszych, które mają połączyć z siecią kolejową nowe odcinki linii dużych prędkości.
Horała przypomniał, że od 10 lutego br. na stronie CPK można zgłaszać uwagi do korytarzy nowych linii kolejowych i tras drogowych i proponowanych przebiegów nowych linii. Konsultacje potrwają do 10 marca br. Ich uczestnicy mogą zgłaszać opinie do trzech części Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL).
Dokument ten powstał w ramach przygotowań do zaprojektowania i budowy ponad 1,6 tys. km nowych linii, wchodzących w skład 12 szlaków kolejowych, z których 10 podstawowych to tzw. szprychy. Sieć nowych linii kolejowych, w tym odcinków określanych jako kolej dużych prędkości, ma umożliwić dojazd do CPK z większości większych miast Polski w nie dłużej niż 2,5 godz.
Dodatkowy etap konsultacji
Uczestnicy konsultacji mogą zgłaszać opinie do Strategicznego Studium Lokalizacyjnego (SSL): do głównego opracowania m.in. z założeniami budowy nowych linii kolejowych CPK i odcinków dróg oraz do części graficznej, czyli szczegółowych map topograficznych z przebiegami korytarzy: kolejowych i drogowych i kilkoma propozycjami przebiegów poszczególnych linii.
To jest pierwszy dodatkowy etap konsultacji
— podkreślił w piątek pełnomocnik.
Ostatecznie może zdarzyć się, że zostanie wybrany jeden z proponowanych przebiegów, albo jakiś nowy. Chcemy teraz przekonsultować to z mieszkańcami, aby później, kiedy ruszy już właściwy etap inwestycyjny, w pogłębionych, właściwych konsultacjach mieć rozpoznane najważniejsze kolizje, konflikty
— wyjaśnił.
Zgodnie z Programem kolejowym CPK w kierunku woj. śląskiego wiedzie tzw. szprycha numer 7: CPK – Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) – Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ) - Jastrzębie-Zdrój – granica państwa.
Horała akcentował w piątek, że jednym z pierwszych rozpoczynanych projektów w ramach CPK są prace przygotowawcze do budowy linii Katowice – Ostrawa przez Jastrzębie-Zdrój, dofinansowane już z unijnego instrumentu Łącząc Europę (CEF) 7 mln zł (drugie 7 mln zł wyłożyła spółka CPK).
Zaraz potem będziemy już robić ten etap realizacyjny
— zapowiedział wiceminister.
Jak mówiła w piątek rano na antenie regionalnego Radia 90 prezydent Jastrzębia-Zdroju Anna Hetman, zaproponowano tam trzy warianty przebiegu linii. Jak zaznaczyła, miasto po analizie uznało, że dwa z nich nie są zadowalające - szczególnie przecinający nową kopalnię Bzie i wiążący się z licznymi wyburzeniami.
Hetman wskazała, że dzień wcześniej jastrzębscy radni przyjęli uchwałę wyrażającą intencję, aby planowana linia nr 170 przebiegała po śladzie starej, nieczynnej linii 159, z małymi zmianami związanymi z łagodzeniem łuków. Pytany w piątek o ten wariant Horała zaznaczył, że nie chce niczego przesądzać w czasie wstępnych konsultacji.
Przyjmujemy te uwagi. Oczywiście głos samorządu jest bardzo ważny – jeżeli radni reprezentujący różne grupy mieszkańców wskazują, że jakiś wariant jest - ich zdaniem - lepszy, prawdopodobnie będziemy się do tego przychylać. Natomiast zawsze musimy to zbadać pod kątem np. szkód górniczych w tym rejonie
— zastrzegł wiceminister infrastruktury.
Monitorujemy wpływanie uwag do SSL, a jest ich już chyba 2,6-2,7 tys. Oczywiście nie jesteśmy w stanie na bieżąco ich rozpatrywać – to zajmie kilka miesięcy
— zasygnalizował. Ocenił też, że obecne głosy ws. proponowanych przebiegów to raczej uwagi, niż protesty.
Nie ma powodów do protestów
Nie ma przeciw czemu protestować, bo nie ma jednego narzuconego już teraz przebiegu
— zaznaczył.
Żaden wariant nie jest ostateczny; jakieś propozycje trzeba pokazać
— dodał.
Pytany, o możliwość budowy połączenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju w ramach programu Kolej Plus, Horała wyjaśnił, że są to różne programy, niekonkurencyjne i zasilane innymi środkami.
Program Kolej Plus swoją drogą, nasz program swoją drogą. Mówimy o innych liniach
— uściślił.
Podkreślił jednocześnie, że kolej dużych prędkości w ramach programu CPK nie będzie autonomiczna, w sensie wydzielenia dla niej linii kolejowych. Nie będzie też spełniała unijnej definicji Kolei Dużych Prędkości, wiążącej się ze średnią prędkością rzędu 250 km/h i przystankami nie częściej niż co 200 km.
Takiej kolei nie chcemy budować, chcemy aby ona zatrzymywała się co kilkadziesiąt kilometrów. (…) Planowane jest, aby maksymalna prędkość wynosiła 250 km/h, a więc średnia będzie niższa, natomiast na nowych odcinkach geometria ma pozwalać na przyszłościowe podniesienie prędkości do 350 km/h
— wyjaśniał Horała.
Faktycznie będzie to kolej szybka, np. z Jastrzębia-Zdroju do Warszawy w ok. 2 godziny czy 40 min do Katowic – natomiast zintegrowana z całością sieci kolejowej. W przerwach między tymi pociągami dużych prędkości jak najbardziej będą mogły odcinkami z tych samych torów korzystać pociągi o zasięgu regionalnym czy metropolitalnym
— wskazał Horała.
Uściślił też, że ostateczny przebieg nowych odcinków będzie ustalany na etapie decyzji środowiskowej, do tego czasu – zgodnie z przepisami – zawsze będą analizowane trzy warianty.
wkt/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/489044-prawie-27-tys-uwag-dot-korytarzy-nowych-polaczen-cpk
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.