W Parlamencie Europejskim, z inicjatywy eurodeputowanej PiS, Anny Fotygi, odbyła się konferencja „Bezpieczeństwo morskie i niebieska gospodarka”, poświęcona swobodzie żeglugi oraz przyszłości portów morskich.
Udział w dyskusji, wzięli m.in. gen. Ben Hodges, były głównodowodzący wojsk amerykańskich w Europie, Peter Brookes z Herigate Foundation, doradca specjalny w centrali Kanadyjskich Sił Morskich Pacyfiku, James Boutilier a także szereg ekspertów i przedstawicieli organizacji międzynarodowych. Szczególnie widoczne była polska ekspertyza.
Anna Fotyga mówiła, że problemy, z którymi się stykamy w zakresie bezpieczeństwa morskiego, są pochodną skali żeglugi, z jaką mamy obecnie do czynienia na świecie. Zwróciła też uwagę, że rozmiar ruchu transportowego na morzach i ocenach na świecie jest ogromna.
W efekcie tego incydentów, konfliktów, spraw związanych z konkurencją, może być więcej. W tym wszystkim dochodzi do prób zawłaszczania przestrzeni morskiej
— powiedziała organizatorka wydarzenia.
Generał Ben Hodges oznajmił, że najważniejszymi, newralgicznymi obszarami morskimi na świecie są Morze Południowochińskie, Morze Arktyczne i Morze Czarne.
Rywalizacja o ten akwen między Chinami, Filipinami, Wietnamem i Malezją ma duże znaczenie nie tylko dla Azji, ale również - ze względów handlowych - dla Europy
— przekonywał omawiając sytuację w Azji.
Amerykański wojskowy mówił też o zagrożeniu bezpieczeństwa morskiego ze strony Rosji, apelując o twardą postawę zachodniego świata. Ekspert Center for European Policy Analysis dodał, że aby zminimalizować ryzyko konfliktu konieczna jest bliska współpraca pomiędzy Zachodem a NATO, Unią Europejską oraz Stanami Zjednoczonymi.
Topniejące lody w Arktyce powodują, że ruch statków staje się łatwiejszy. Rosja uważa, że jest to obszar jej wpływów i że każdemu statkowi, który go pokonuje, musi towarzyszyć rosyjski lodołamacz. Jest to sprzeczne z prawem międzynarodowym i trzeba temu się przeciwstawić
— mówił z kolei gen. Ben Hodges o sytuacji w Arktyce.
Peter Brookes podkreślił, że w kwestii bezpieczeństwa, niezwykle ważna jest transatlantycka koordynacja działań
Ponadto konieczne jest rozwijanie solidnych umiejętności morskich, szczególnie umiejętności marynarki wojennej
— zauważył.
Brookes w swoim wystąpieniu skupił się na sytuacji w Zatoce Perskiej oraz zagrożeniach ze strony Iranu.
Cieśnina Ormuz jest niezwykle ważna ze względów handlowych, energetycznych i bezpieczeństwa. 20 proc. ropy przechodzi przez Ormuz, podobnie jak jedna trzecia handlu gazem skroplony. Aby ustabilizować sytuację w regionie potrzebne są działania dyplomatyczne, ale także i obecność militarna
— powiedział ekspert Heritage Foundation.
Z kolei James Boutilier zwrócił uwagę, iż największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa morskiego jest niestosowanie przez Chiny zasad i przepisów wynikających z konwencji ONZ dotyczącej morza.
Polska była, jest i będzie krajem morskim. Chcemy wykorzystywać nasz potencjał, chcemy uczestniczyć w wymianie towarowej i handlowej z całym światem. Nasz przemysł stoczniowy, który na początku lat 90. ubiegłego wieku uległ pewnym przeobrażeniom, jest coraz bardziej konkurencyjny, wyspecjalizowany. Polskie porty się rozwijają
— mówił minister Grzegorz Witkowski.
Światowy handel nie będzie rozwijał się be zwiększenia bezpieczeństwa morskiego. Unia musi wykorzystywać umowy o wolnym handlu oraz porozumienia międzynarodowe by zapewni większe bezpieczeństwo
— nawoływała Magdalena Kopczyńska, dyrektor w Komisji Europejskiej odpowiedzialna za transport morski.
Zapewnienie bezpieczeństwa marynarzom i statkom wymaga działań UE. Szczególnie krytycznie wygląda sytuacja w Zatoce Gwienejskiej
— mówił z kolei Martin Dorsman sekretarz generalny Stowarzyszeniem Armatorów Wspólnoty Europejskiej (ECSA).
Ponad 70 proc. eksportu z UE dokonuje się przez porty. Port Gdański dołączył do 15 największych europejskich portów. Przed nami wielka inwestycja- Port Centralny
— przedstawiał ambitny projekt wiceprezes Portu Gdańskiego Sławomir Michałowski.
Na koniec przedstawiono także bardzo istotny ze względów geostrategicznych projekt budowy gruzińskiego portu dalekomorskiego.
Anaklia Project to wielka wizja, jak ma wyglądać Gruzja, jak ma wyglądać cały region w przyszło¶ci. Jego znaczenie jeszcze dobitniej podkreślają przeciwności, z którymi musimy się zmierzyć
— mówił Levan Akhylediani, prezes konsorcjum budującego port.
wkt/ECR
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/486029-w-pe-o-bezpieczenstwie-morskim-polska-jest-krajem-morskim