Marcin Horała został w czwartek nowym pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego - węzła, który ma połączyć transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
Pierwsze loty z Centralnego Portu Komunikacyjnego planowane są na lata 2027-28; pełna funkcjonalność nastąpi dwa lata później
— przypomniał poseł PiS Marcin Horała, który w czwartek ma zostać pełnomocnikiem rządu ds. CPK - węzła mającego zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
Pierwszy lot to jest rok 2027; ostrożność każe powiedzieć 2027-2028. Pełna funkcjonalność pewnie z dwa lata później. Ten projekt tak jest zaplanowany i na razie trzymamy się w harmonogramie
— powiedział w Polsat News Horała, który potwierdził, że w czwartek zostanie oficjalnie pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Pytany o to, co czeka Lotnisko Chopina w Warszawie po otwarciu Centralnego Portu Komunikacyjnego poseł PiS odpowiedział, że „pełna analiza będzie w czerwcu”.
Jest zlecona ekspertom, na pewno pod względem zarządzania musi to być jeden port lotniczy, jeden zespół portów
— zaznaczył.
Dodał, że obecnie Lotnisko Chopina jest „praktycznie prawie, że zatkane” i - ze względu na otoczenie miasta - nie ma szans na rozbudowę.
Podał też, że „pewne inwestycje w Okęcie będą, natomiast duże, wielomiliardowe, które tam na pewnym etapie były planowane - nie mają sensu”.
Bo one i tak nie rozwiążą problemu, i tak nie spowodują, że Okęcie będzie dwa razy większe, bo tak po prostu być nie może
— przekonywał.
Lotnisko Chopina będzie funkcjonować do czasu, aż będzie działać Centralny Port Komunikacyjny, a może i potem w roli komplementarnej, nieco już ograniczonej, ale to już dokładne analizy pokażą, jak ten ruch będzie przekierowany
— mówił Horała.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. O tym, że Horała ma zostać pełnomocnikiem rządu ds. CPK poinformował w niedawnej rozmowie z tygodnikiem „Sieci” premier Mateusz Morawiecki. W ocenie szefa rządu, budowa CPK przebiega zgodnie z harmonogramem, jednak obecny etap prac wymaga, by pokierowała nimi osoba, która będzie miała „siłę polityczną”.
Odnosząc się do tej kwestii Horała powiedział, że projekt CPK jest „w tym sensie polityczny, że realizuje głęboki interes państwa”.
I że potrzebna jest duża silna wola polityczna, skupienie wszystkich zasobów, jakie są dostępne, po to, żeby ten projekt przeprowadzić. I stąd rozdzielenie funkcji, która do tej pory była łączona. Pan Mikołaj Wild (dotychczasowy pełnomocnik rządu ds. CPK - PAP), wybitny ekspert, będzie się ubiegał o funkcję prezesa spółki (…), a ja będę tym buldożerkiem politycznym, który będzie różne instytucje rządowe, nie tylko rządowe, spinał
— powiedział poseł PiS.
Według zapowiedzi rządu CPK ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
Marcin Horała (poseł PiS od 2015 r.) w poprzedniej kadencji Sejmu był - od lipca 2018 r. - przewodniczącym sejmowej komisji śledczej ds. VAT. Jej celem było zbadanie prawidłowości działań organów i instytucji odpowiedzialnych za zapewnienia wpływów z tytułu podatku VAT i akcyzy do budżetu w latach 2007-2015.
Jak mówił PAP, gdyby rząd PO-PSL poradził sobie z mafią VAT-owską nie byłyby potrzebne decyzje, które były bolesne dla społeczeństwa. W tym kontekście wymienił: „podwyższenie wieku emerytalnego”, „zabranie pieniędzy z OFE”, „podwyższenie głównej stawki VAT-u, która zwiększyła opłacalność wyłudzeń”, a także „dwukrotne zwiększenie zadłużenia państwa”. „Całkowita luka VAT-owska, to jest 250 mld zł, ale gdyby ona była utrzymana na poziomie średniej europejskiej to mielibyśmy 150, 170, być może 200 mld zł więcej w budżecie” - ocenił.
Horała uczestniczył też w pracach m.in. Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii oraz w kilku podkomisjach i zespołach parlamentarnych.
Jak czytamy na e-stronie horala.pl, pracował też w zespołach: ds. Miast Polskich, ds. Reform Systemowych i Wolnorynkowych, ds. Cyfryzacji Szpitali i Placówek Medycznych, ds. budowy dróg ekspresowych S6 i S11 oraz ds. zbadania nieprawidłowości przy reprywatyzacji.
W latach 2006-2015 radny miasta Gdyni. „Trzykrotnie (2006, 2010, 2014) zyskiwał zaufanie mieszkańców dzielnic: Chylonia, Cisowa, Pustki Cisowskie, Demptowo. Dwukrotnie (2010, 2014) zdobywał najlepszy wynik spośród wszystkich kandydatów ze wszystkich list w okręgu. Autor programów samorządowych PiS dla Gdyni w roku 2006, 2010 i 2014” - czytamy.
Dodano, że w 2014 r. kandydował na prezydenta Gdyni, uzyskując 10.388 głosów gdynian, a w 2018 roku 18.788 głosów.
Horała jest absolwentem Uniwersytetu Gdańskiego. W 2004 roku ukończył wydział nauk społecznych oraz politologię, a w 2006 roku - wydział prawa i administracji.
Prywatnie mąż Beaty oraz tata Agaty i Agnieszki. Hobby: koszykówka, historia, publicystyka (publikował m. in. na portalu Stefczyk.info, w kwartalniku „Rzeczy Wspólne”, tygodniku „Najwyższy Czas!”, „Naszym Dzienniku”, „Wiadomościach Gdyńskich” etc.). Autor książki „Wyprawa do polskości”. Fan prozy George R.R. Martina i jej ekranizacji, jak również seriali House of Cards i Homeland. Próbuje zostać biegaczem, na razie bez powodzenia - czytamy.
ems/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/475061-horala-pelnomocnikiem-rzadu-ds-cpk
Dziękujemy za przeczytanie artykułu!
Najważniejsze teksty publicystyczne i analityczne w jednym miejscu! Dołącz do Premium+. Pamiętaj, możesz oglądać naszą telewizję na wPolsce24. Buduj z nami niezależne media na wesprzyj.wpolsce24.