„Działamy już we wszystkich niemieckich landach! W ciągu trzech kwartałów 2019 nasz segment detaliczny wypracował blisko 600 mln zł więcej wyniku operacyjnego niż rok wcześniej. Największą zmianę proc. odnotowaliśmy w tym okresie właśnie w Niemczech gdzie wynik wzrósł aż o 34%” - poinformował na swoim profilu na Twitterze prezes Orlenu Daniel Obajtek.
Nasza pierwsza stacja w Bawarii już działa, tym samym nasza sieć jest obecna we wszystkich niemieckich landach. Obiekt w Monachium został uruchomiony w formacie co-brandingu łączącym lokalną markę #star z logotypem Grupy #ORLEN
— poinformował Orlen, również na Twitterze.
Z kolei Orlen Lietuva, litewska spółka należąca do polskiego koncernu PKN Orlen, przygotowuje uruchomienie inwestycji wartej kilkaset milionów euro – informację o tym w środę portal litewskiego dziennika gospodarczego „Verslo Żinios”.
Orlen Lietuva podpisał umowę o przygotowaniu projektu budowy nowego zakładu hydrokrakingu pozostałości naftowych, co zwiększy efektywność procesu rafineryjnego.
Rzeczniczka rafinerii Kristina Gendrvile podała, że dokładna wartość inwestycji zostanie podana po zakończeniu postępowania przetargowego.
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy bieżącego roku Orlen Lietuva osiągnął 63,8 mln euro zysku netto, czyli o 11 proc. mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Przychody spółki wzrosły o 3 proc., do 3,444 mld euro.
Orlen stawia na własne technologie
Jeśli chcemy się rozwijać, nie hamując wzrostu płac i dochodów, musimy oprzeć rozwój na własnych „centrach wartości”, sięgając do przewag, jakie dają rodzime i innowacyjne technologie oraz produkty, których nie ma jeszcze na rynkach globalnych
— zauważył główny ekonomista PKN Orlen dr Adam Czyżewski.
W najnowszej analizie pt. „Papuga zawsze druga” Czyżewski zwrócił uwagę, że „dotychczas własne technologie i produkty nie były nam potrzebne”.
Rozwijaliśmy się imponująco wyłącznie na bazie importowanych technologii
— podkreślał, dodając, iż „do takiego modelu doganiania dostosowały się polityka gospodarcza, nauka i przemysł oraz dostosowaliśmy się my sami”.
Zaniechaliśmy kreowania własnych technologii i produktów. Obecnie nadrabiamy stracony czas i gromadzimy wiedzę i doświadczenie, by móc organizować w tym celu procesy gospodarcze. Tak, aby w sferze gospodarczej nie dominowało myślenie krótkoterminowe i wprowadzanie sprawdzonych rozwiązań
— wskazywał Czyżewski. Według niego, „jeśli chcemy się rozwijać, nie hamując wzrostu płac i dochodów, musimy oprzeć rozwój na własnych centrach wartości, czyli sięgnąć do przewag, które dają jedynie rodzime - od pomysłu do komercjalizacji - i innowacyjne technologie i produkty, których jeszcze nie ma na rynkach globalnych”.
Jak zaznaczał Czyżewski, takich technologii nie można kupić – „należy je wykreować, co nie jest ani łatwe, ani szybkie, ani tanie”.
Dlatego PKN Orlen buduje nowoczesne centrum badawczo-rozwojowe, które pozwoli na testowanie i wdrażanie własnych technologii i patentów, które w przyszłości będą służyć polskiej gospodarce, budując jej innowacyjny potencjał
— wyjaśnił.
Czyżewski zauważa przy tym, że „innowacje rodzą się tam, gdzie ludzie pracujący w instytucjach państwa, w nauce i w przemyśle działają w sposób skoordynowany, bo dążą do osiągnięcia wspólnego, znanego wszystkim celu”.
Narzędziem, które umożliwia koordynację długofalowych działań tych niezależnych podmiotów oraz tworzy warunki do współpracy, jest właśnie wizja rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, określająca cel, który chcemy osiągnąć za 30–40 lat”
— podkreślał.
Zastanawiając się, co należy zmienić, aby w pewnych dziedzinach gospodarki stać się globalnym liderem, główny ekonomista PKN Orlen wskazywał, iż „najpierw trzeba zmienić ‘mindset’, czyli sposób myślenia o rozwoju”.
Czyż nie jest tak, że sami wyznaczamy sobie granice, poza które nie mamy odwagi wyjść? W sektorze energii tą granicą jest horyzont bilansu energetycznego kraju, czyli 10–15 lat, bo tyle czasu mniej więcej trwa cykl projektowo-inwestycyjny elektrowni węglowej. Jeśli za 15 lat będziemy potrzebować dodatkowych mocy w energetyce, powinniśmy już dzisiaj zacząć projektować przyrosty mocy. Z konieczności musimy ograniczyć się do istniejących technologii, bo tylko te są w tym momencie dostępne
— napisał w analizie Czyżewski.
Jego zdaniem, „taki sposób myślenia sprowadza rozwój do inwestycji w nowoczesne środki trwałe, które można kupić na rynku, i dobrze się sprawdza w procesie modernizowania gospodarki”.
Niestety, nie daje to naszej gospodarce trwałych przewag, bo te same produkty i komponenty kupują inne kraje, często mniej zamożne, z którymi trudno konkurować kosztami pracy
— ocenił i podał wskazówki, jak to zmienić.
Najwyższy czas wyjść z pułapki krótkoterminowego myślenia wyłącznie na temat tego, co musimy mieć natychmiast, i zastanowić się, kim chcemy być w Europie i na świecie. Co jako społeczeństwo i gospodarka chcemy osiągnąć? Jakie niesiemy ze sobą wartości, do których możemy przekonać innych? Jakie produkty i usługi możemy wykreować, by mieć swój wkład w rozwój globalnej gospodarki?
— analizował główny ekonomista PKN Orlen, dodając, iż nad przygotowaniem odpowiedzi na tak postawione pytania „trzeba solidnie popracować”.
Czyżewski zwrócił uwagę, że „doświadczenie z prac nad strategią rozwoju PKN Orlen podpowiada, że pierwszy krok to zrozumieć otaczający nas świat i dobrze zidentyfikować długofalowe trendy oraz wyzwania, którym trzeba będzie sprostać”.
Następnie warto zadać sobie pytanie o miejsce w tym procesie. Gdzie jesteśmy teraz i gdzie widzielibyśmy Polskę za 30–40 lat?
— podkreślił.
Według głównego ekonomisty PKN Orlen, „wizja rozwoju powinna być dalekosiężna, gdyż wraz z wydłużaniem horyzontu zyskuje się możliwość wyboru – warunek konieczny wszelkiej zmiany”.
Wybraną drogę trzeba dzielić na małe etapy, łatwe do kontroli i oceny, czy zbliżają nas do celu. Świat się ciągle zmienia i na te przeobrażenia trzeba reagować elastycznie. Już dostrzegliśmy, że podążanie za innymi nas ogranicza. Stare porzekadło mówi, że papuga zawsze jest druga. Czas to zmienić, gdyż w wielu dziedzinach już wiele osiągnęliśmy i sporo mamy do zaoferowania
— ocenił Czyżewski.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Obajtek: PKN Orlen jest w bardzo dobrej kondycji finansowej. Ma solidną bazę do dalszego rozwoju i realizacji strategicznych projektów
aw/PAP/Twitter
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/472723-orlen-rozwija-skrzydla-zwiekszyl-inwestycje-w-niemczech