O aspektach budowy przekopu Mierzei Wiślanej i jej strategicznym charakterze dla państwa polskiego mówił w środę minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk podczas spotkania z marszałkiem woj. pomorskiego
— poinformowało MGMiŻŚ.
Marszałek Struk wskazał na zagrożenia środowiskowe i kwestie, które niepokoją mieszkańców Mierzei.
Minister Gróbarczyk po spotkaniu powiedział, że wymieniono się opiniami nt. realizacji tej inwestycji i przedyskutowano wzajemne obiekcje.
W środowym komunikacie po spotkaniu biuro prasowe resortu gospodarki morskiej przekazało, że marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk jest jedną z osób, które krytycznie odnosiły się do budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. W związku z tym minister Gróbarczyk zaprosił marszałka województwa pomorskiego na spotkanie, na którym zaprezentował wszystkie aspekty budowy i przedstawił jej strategiczny charakter dla państwa polskiego. Z kolei marszałek Struk przedstawił tematy, które nurtują władze samorządowe województwa pomorskiego.
W komunikacie podano, że spotkanie przebiegało w konstruktywnej atmosferze sprzyjającej kompromisom. Wymieniliśmy się swoimi opiniami nt. realizacji tej inwestycji i przedyskutowaliśmy wzajemne obiekcje – powiedział minister Gróbarczyk po spotkaniu.
Obecni podczas spotkania przedstawiciele Urzędu Morskiego w Gdyni zaprezentowali aspekty techniczne budowy kanału, aktualne działania oraz harmonogram prac w 2019 roku - podano w komunikacie ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Z kolei rzecznik prasowy pomorskiego urzędu marszałkowskiego podał w komunikacie, że do spotkania ministra z marszałkiem pomorskiego „doszło po wielokrotnych apelach i długich staraniach ze strony pomorskich samorządowców”.
Jak podano w komunikacie „marszałek woj. pomorskiego Mieczysław Struk raz jeszcze – tym razem osobiście - przekazał ministrowi stanowisko Zarządu Województwa Pomorskiego, w tym wszystkie uwagi i zastrzeżenia do Raportu o oddziaływaniu na środowisko zgłaszane przez pomorski samorząd w ramach dwóch tur konsultacji społecznych”.
Marszałek poruszył również kwestie, które niepokoją społeczność lokalną. Jedną z nich są problemy związane z drogami dojazdowymi na Mierzeję Wiślaną oraz ograniczeniami w ruchu turystycznym
— wskazał w komunikacie rzecznik Michał Piotrowski.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie 5 grudnia podpisał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji „Droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską z lokalizacją w Nowym Świecie”. To otwiera drogę do wydania pozwolenia na budowę na podstawie specustawy o Przekopie oraz do rozpoczęcia procedury wyłonienia wykonawcy inwestycji.
W poniedziałek Urząd Morski w Gdyni podał PAP, że po uzyskaniu decyzji środowiskowej dla przekopu Mierzei Wiślanej rozpoczyna starania o uzyskanie kolejnych pozwoleń: wodno - prawnego oraz na realizację inwestycji. Obecnie projektanci uzupełniają projekt budowlany i wykonawczy o zalecenia z decyzji środowiskowej.
Równolegle są prowadzone prace nad ogłoszeniem przetargu, który, pomimo iż ogłoszony wcześniej, otwarty zostanie dopiero po uzyskaniu wszelkich niezbędnych do realizacji inwestycji dokumentów. Urząd Morski w Gdyni projekt planuje ogłosić w 3 przetargach: pierwszy, najprawdopodobniej jeszcze w tym miesiącu, na wykonanie samego przekopu przez Mierzeję wraz z wyspą na Zalewie Wiślanym; drugi, w pierwszej połowie 2019 roku, na prace na rzece Elbląg – obudowa brzegów oraz roboty czerpalne; i końcu trzeci, na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym – w zależności od stanu zaawansowania budowy wyspy inwestor przewiduje, iż nastąpi to za półtora do dwóch lat.
Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to projekt, który ma znacząco poprawić dostęp do portu morskiego w Elblągu oraz zagwarantować Polsce swobodny dostęp z Zalewu Wiślanego do Bałtyku z pominięciem kontrolowanej przez Rosję Cieśniny Piławskiej. Dzięki temu rozwiązaniu elbląski terminal będzie mógł swobodnie przyjmować mniejsze ładunki, odciążając porty trójmiejskie. Rozwój tego portu będzie sprzyjał powstawaniu nowych miejsc pracy, poprawi walory turystyczne miejscowości położonych nad Zalewem Wiślanym oraz wpłynie na rozwój gospodarczy całego regionu północno-wschodniej Polski.
Budowa kanału ma się zakończyć do 2022 roku. Koszt inwestycji wyniesie 880 mln zł i w całości będzie pokryty z budżetu państwa.
ems/PAP
Publikacja dostępna na stronie: https://wpolityce.pl/gospodarka/425292-minister-grobarczyk-spotkal-sie-z-marszalkiem-strukiem